Kaupunkipuistoihin ”pölyttäjäpenkki” – Tampereella kokeillaan uutta mehiläistarhauksen mallia

A-Insinöörit kokeilee yhdessä Tampereen kaupungin kanssa uudenmuotoista kaupunkimehiläisten tarhausta. Tampereen Eteläpuistoon kesäksi 2022 sijoitettu puistonpenkki sisältää mehiläispesän, jonka 50 000 asukasta tekevät ahkerasti töitä kaupunkiluonnon hyväksi.

Tampereella pilotoitavan pölyttäjäpenkin suojattu mehiläispesä sijaitsee penkin istuinosan alla. Mehiläiset lentävät pesään ja pesästä ulos 2,3 metrin korkeudella olevan lentoaukon kautta. Kuva: Teemu Aittamaa

A-Insinöörit kokeilee luonnon pölyttäjäkantaa täydentävän puistonpenkin soveltuvuutta kaupunkiympäristöön yhdessä Tampereen kaupungin kanssa. Ns. pölyttäjäpenkki on suomalainen innovaatio, joka mahdollistaa tarhamehiläisten pesän sijoittamisen maan tasalle ihmisten pariin kaupungeissa ja asuinalueilla.

– Tähän asti mehiläispesiä on sijoitettu katoille kauas ihmisistä, hoidon kannalta vaikeisiin ja vaarallisiinkin paikkoihin. Perinteistä pesää ei voi laittaa maan tasolle, mutta puistonpenkkiin integroitu pesä ratkaisee asian. Se osoittaa, miten voimme ihan turvallisesti elää kaupungeissakin yhdessä mehiläisten kanssa, pölyttäjäpenkin kehittänyt mehiläistarhaaja Teemu Aittamaa kertoo.

Mehiläiset ovat kimalaisten ohella luonnon- ja viljelykasvien tärkeimpiä pölyttäjiä. Kaupungeissa tarhamehiläiset täydentävät luontaisten pölyttäjien kantaa ja kantojen vaihtelua.

– Kaupunkialueiden suunnittelijoina tehtävämme on luoda ratkaisuja, joilla ylläpidetään ekologisia verkostoja ja luonnon monimuotoisuutta. Pölyttäjäpenkki on kaupunkilaisten luontosuhteen ja yhteisöllisyydenkin kannalta kiinnostava keksintö. Nyt kokeilemme, voisiko penkistä tulla pihoille ja asuinalueille ihmisiä ja luontoa yhdistävä juttu, A-Insinöörien vastuullisuus- ja laatujohtaja Liisa Jäätvuori sanoo.

Tampereen Eteläpuistoon sijoitetun pölyttäjäpenkin mehiläispesässä työskentelee kesäkuusta syyskuuhun noin 50 000 mehiläistä, jotka pölyttävät miljoona kukkaa päivässä.

– Laadukkaiden ulkotilojen ja kaupunkiluonnon lisääminen ovat Tampereella ajankohtaisia teemoja. Keskustan luonnon monimuotoisuuteen satsataan pysyvien viheralueiden lisäksi myös kokeiluilla. Kesäkeitaan ja Kesäkatujen kukkaistutukset tarjoavat mettä muun muassa perhosille. Se, että kaupunkikeskustasta löytyy muutakin elämää, kuin ihmisiä, on välttämättömyys meidän kaikkien hyvinvoinnille, hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen Tampereen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmasta sanoo.

Pölyttäjäpenkin suojattu mehiläispesä sijaitsee penkin istuinosan alla. Mehiläiset lentävät pesään ja pesästä ulos ihmisten pään yläpuolella, 2,3 metrin korkeudella olevan lentoaukon kautta. Pesänhoitaja käy hoitamassa mehiläispesää noin viikoittain. Penkin istuinosassa kerrotaan, että penkissä asuu mehiläisiä.

Pölyttäjäpenkki on innovaationa ainoa laatuaan. Teemu Aittamaan mehiläistarhan perinteisiä mehiläispesiä on sijoitettu Tampereella Tampere-talon sekä Finlaysonin katoille sekä Helsingissä Jätkäsaaren Clarion-hotellin katolle.

Pölyttäjäpenkin kuulumisia voi seurata sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #pölyttäjäpenkki.

Liisa Jäätvuori, vastuullisuus- ja laatujohtaja, A-Insinöörit
liisa.jaatvuori@ains.fi

Teemu Aittamaa, mehiläistarhaaja, Korpikuusikon Hunaja Oy
info@korpikuusikonhunaja.fi

Mikko Siitonen, hankekehityspäällikkö, Tampereen kaupunki
mikko.siitonen@tampere.fi

Timo Koski, kaupunginpuutarhuri, Tampereen kaupunki
timo.koski@tampere.fi

Pölyttäjäpenkki on suomalainen innovaatio, joka mahdollistaa tarhamehiläisten pesän sijoittamisen maan tasalle ihmisten pariin kaupungeissa ja asuinalueilla. Kuva: Teemu Aittamaa

A-Insinöörit on ennakkoluuloton rakentamisen suunnittelu- ja konsulttitalo. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan kiinteistö- ja rakennushankkeissa. Lopputuloksen lisäksi meille on tärkeää tapa, jolla siihen päästään. Teemme asiat yhdessä ja paremmin, ja haastamme samalla koko alaa uudistumaan. Yli 1000 hengen luova ja luotettu asiantuntijajoukko tekee töitä rakennuttamisen, arkkitehtisuunnittelun, rakennesuunnittelun, infrarakentamisen ja teollisuus- ja talotekniikan hankkeissa 16 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti. A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi

Geometrialtaan ainutlaatuinen Siltasairaala valmistuu Meilahden sairaala-alueen ytimeen1.7.2022 09:01:00 EEST | Tiedote

HUSin historian suurin uudisrakennushanke, Meilahteen valmistuva Siltasairaala on luovutettu tilaajalle. Uusi sairaala ja sen kaksikerroksinen lasinen silta yhdistävät Tornisairaalan, Kolmiosairaalan sekä Syöpätautien klinikan sairaala-alueella. Arkkitehti- ja rakennesuunnittelua on ohjannut tehokas toimintojen yhdistäminen sekä rakennuksen ainutlaatuinen geometrinen muoto.

Riistaveden lähipalvelukeskus palkittiin – rakentuu uudella yhteistoiminnallisella urakkamuodolla9.6.2022 10:04:00 EEST | Tiedote

Kuopioon rakennettava lähipalvelukeskus on palkittu Itä-Suomen parhaana rakennusalan yhteistyöhankkeena. Yhteistoiminnallinen urakkamuoto on koonnut tilaajan, keskuksen henkilöstön, suunnittelijat ja rakentajat saman pöydän ääreen jo varhaisessa vaiheessa. Koulun, kirjaston, nuorisotilat ja kansalaisopiston yhdistävä palvelukeskus valmistuu Riistavedelle vuonna 2023.