Kaupunkipyörillä tyytyväisiä käyttäjiä

Vastaajat arvioivat kaupunkipyöräpalvelun eri osa-alueita. Parhaimmat arvosanat (yli 4) saivat käyttömaksujen kohtuullisuus (4,35) ja niiden selkeys (4,32), asemien kunto (4,23), käyttäjäksi rekisteröityminen ja käyttöoikeuden ostaminen kaupunkipyöräsivustolla (4,08) sekä asemien sijainti (4,04).
Heikoimmat arvosanat (alle 4) saivat puolestaan täydelle asemalle palautus (3,24), pikapalautekanavan käyttömahdollisuus (3,43), pyörien saatavuus (3,52), pyörän palautus asematelineeseen (3,52), pyöräpaikkojen saatavuus asemilla (3,63) sekä pyörien kunto (3,7). Pyörien saatavuudelle annettu arvosana nousi puolen arvosanan verran edellisvuodesta.
Enemmistö kaupunkipyöräilijöistä käyttää kaupunkipyörää muutaman kerran viikossa (34 %) tai muutaman kerran kuussa (22 %), mutta jopa 26 % noin kerran päivässä tai useammin (23 % vuonna 2018). Kaupunkipyöriä käytetään eniten vapaa-ajan matkoilla (78 %), mutta reilusti yli puolet polkee niillä myös työmatkoja (57 %) ja asiointimatkoja (56 %). Kuntoilun vuoksi pyöriä kertoo käyttävänsä 15 %.
Kaupunkipyörä tukee joukkoliikenteen käyttöä. 29 % käyttäjistä kulkee osan matkasta kaupunkipyörällä ja osan joukkoliikenteellä usein ja 42 % silloin tällöin. Koko matkan kaupunkipyörällä kertoi ajavansa 29 % vastaajista. Kulkutapojen yhdistelyä tehdään eniten metron kanssa (metro 41 %, juna 24 %, bussi 20 % ja ratikka 12 %).
Vastaajista 32 % kokee kaupunkipyörien tuoneen heille rahallisia säästöjä ja peräti 65 % kertoi saaneensa ajallista säästöä.
Kaupunkipyörät vähentävät autoilua
Kaupunkipyörää vähintään muutaman kerran viikossa käyttäviltä (vastaajia 5 525) kysyttiin, montako muulla kulkutavalla tehtyä matkaa kaupunkipyörä on korvannut viikossa. Eniten kaupunkipyörä on korvannut jalan, bussilla ja ratikalla tehtäviä matkoja, mutta merkittävän määrän myös automatkoja.
”Lähes kolmannes eli 31 % kertoi kaupunkipyörän korvanneen vähintään yhden automatkan viikossa. Heistä 15 % vastasi kaupunkipyörän korvaavan 2–5 matkaa viikossa. Tämä tarkoittaa kauden aikana kymmeniä tuhansia automatkoja vähemmän ja selviä säästöjä hiilidioksidi- ja lähipäästöissä,”HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen huomauttaa.
Kysymykseen, miten olet useimmiten liikkunut viimeisimmän vuoden aikana, suurin osa, 41 % vastaajista, kertoi kulkeneensa useimmiten joukkoliikenteellä. Seuraavaksi suosituimmat kulkumuodot olivat oma pyörä (13 %), auto (13 %), yhdistelmä pyörä (oma tai kaupunkipyörä) ja joukkoliikenne (12 %) sekä kävely (10 %).
Molemmissa kaupungeissa pyöräilevät ovat tyytyväisimpiä
Vastaajista suurin osa, 73 % käyttää kaupunkipyöriä Helsingissä, 7 % Espoossa ja 20 % molemmissa kaupungeissa. Espoossa kaupunkipyörien käyttäjissä on eniten autoilijoita (25 %), mikä on verrattavissa Espoon Helsinkiä suurempaan autoilun kulkumuoto-osuuteen. Espoossa kaupunkipyörä myös korvaa suhteellisesti enemmän automatkoja.
Helsingissä pyöriä käytetään useammin kuin Espoossa, kun taas Espoossa kaupunkipyörä yhdistetään Helsinkiä useammin osaksi joukkoliikennematkaa. Sekä Helsingissä että Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät polkevat niillä useammin ja ovat halukkaampia suosittelemaan palvelua ystävilleen kuin pelkästään Helsingissä tai Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät.
Kaupunkipyörien asiakaskysely tehtiin nettikyselynä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kyselylinkki lähti vastaajille kaupunkipyörien asiakaskirjeessä ja se oli näkyvillä myös HSL:n kaupunkipyöräsivustolla. Vastausaika oli 5.–15.9.
Kyselyn vastausprosentti oli noin 10 prosenttia tämän kauden kaupunkipyöräasiakkaiden määrästä. Vastaajien kesken arvottiin 20 kappaletta kahden elokuvalipun paketteja. Palkinnot on toimitettu voittajille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043
HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin muutoksia 10.11. alkaen30.10.2025 13:01:00 EET | Tiedote
Mäkelänkadun bussien aikatauluihin tulee muutoksia maanantaina 10.11. Aikataulumuutoksilla varaudutaan Mäkelänkadun remonttiin, joka vaikuttaa bussiliikenteen sujuvuuteen. Bussipysäkkien sijainnit muuttuvat työmaan edetessä,
Vuoden 2026 HSL:n lippujen hinnat30.10.2025 11:29:56 EET | Tiedote
HSL:n hallitus päätti tiistaina 28.10. korottaa HSL:n lippujen hintoja ensi vuodelle keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti samalla toimitusjohtajan päättämään tarkat hinnat. Hinnat on nyt vahvistettu.
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut toimivat jälleen normaalisti29.10.2025 23:23:11 EET | Tiedote
Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi myös HSL:n digitaalisissa palveluissa oli häiriöitä keskiviikkoiltana. Häiriöt HSL:n palveluissa olivat ohi noin klo 23.
Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote
HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.
Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta29.10.2025 11:30:00 EET | Tiedote
HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

