Kaupunkipyörillä tyytyväisiä käyttäjiä
Vastaajat arvioivat kaupunkipyöräpalvelun eri osa-alueita. Parhaimmat arvosanat (yli 4) saivat käyttömaksujen kohtuullisuus (4,35) ja niiden selkeys (4,32), asemien kunto (4,23), käyttäjäksi rekisteröityminen ja käyttöoikeuden ostaminen kaupunkipyöräsivustolla (4,08) sekä asemien sijainti (4,04).
Heikoimmat arvosanat (alle 4) saivat puolestaan täydelle asemalle palautus (3,24), pikapalautekanavan käyttömahdollisuus (3,43), pyörien saatavuus (3,52), pyörän palautus asematelineeseen (3,52), pyöräpaikkojen saatavuus asemilla (3,63) sekä pyörien kunto (3,7). Pyörien saatavuudelle annettu arvosana nousi puolen arvosanan verran edellisvuodesta.
Enemmistö kaupunkipyöräilijöistä käyttää kaupunkipyörää muutaman kerran viikossa (34 %) tai muutaman kerran kuussa (22 %), mutta jopa 26 % noin kerran päivässä tai useammin (23 % vuonna 2018). Kaupunkipyöriä käytetään eniten vapaa-ajan matkoilla (78 %), mutta reilusti yli puolet polkee niillä myös työmatkoja (57 %) ja asiointimatkoja (56 %). Kuntoilun vuoksi pyöriä kertoo käyttävänsä 15 %.
Kaupunkipyörä tukee joukkoliikenteen käyttöä. 29 % käyttäjistä kulkee osan matkasta kaupunkipyörällä ja osan joukkoliikenteellä usein ja 42 % silloin tällöin. Koko matkan kaupunkipyörällä kertoi ajavansa 29 % vastaajista. Kulkutapojen yhdistelyä tehdään eniten metron kanssa (metro 41 %, juna 24 %, bussi 20 % ja ratikka 12 %).
Vastaajista 32 % kokee kaupunkipyörien tuoneen heille rahallisia säästöjä ja peräti 65 % kertoi saaneensa ajallista säästöä.
Kaupunkipyörät vähentävät autoilua
Kaupunkipyörää vähintään muutaman kerran viikossa käyttäviltä (vastaajia 5 525) kysyttiin, montako muulla kulkutavalla tehtyä matkaa kaupunkipyörä on korvannut viikossa. Eniten kaupunkipyörä on korvannut jalan, bussilla ja ratikalla tehtäviä matkoja, mutta merkittävän määrän myös automatkoja.
”Lähes kolmannes eli 31 % kertoi kaupunkipyörän korvanneen vähintään yhden automatkan viikossa. Heistä 15 % vastasi kaupunkipyörän korvaavan 2–5 matkaa viikossa. Tämä tarkoittaa kauden aikana kymmeniä tuhansia automatkoja vähemmän ja selviä säästöjä hiilidioksidi- ja lähipäästöissä,”HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen huomauttaa.
Kysymykseen, miten olet useimmiten liikkunut viimeisimmän vuoden aikana, suurin osa, 41 % vastaajista, kertoi kulkeneensa useimmiten joukkoliikenteellä. Seuraavaksi suosituimmat kulkumuodot olivat oma pyörä (13 %), auto (13 %), yhdistelmä pyörä (oma tai kaupunkipyörä) ja joukkoliikenne (12 %) sekä kävely (10 %).
Molemmissa kaupungeissa pyöräilevät ovat tyytyväisimpiä
Vastaajista suurin osa, 73 % käyttää kaupunkipyöriä Helsingissä, 7 % Espoossa ja 20 % molemmissa kaupungeissa. Espoossa kaupunkipyörien käyttäjissä on eniten autoilijoita (25 %), mikä on verrattavissa Espoon Helsinkiä suurempaan autoilun kulkumuoto-osuuteen. Espoossa kaupunkipyörä myös korvaa suhteellisesti enemmän automatkoja.
Helsingissä pyöriä käytetään useammin kuin Espoossa, kun taas Espoossa kaupunkipyörä yhdistetään Helsinkiä useammin osaksi joukkoliikennematkaa. Sekä Helsingissä että Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät polkevat niillä useammin ja ovat halukkaampia suosittelemaan palvelua ystävilleen kuin pelkästään Helsingissä tai Espoossa kaupunkipyöriä käyttävät.
Kaupunkipyörien asiakaskysely tehtiin nettikyselynä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kyselylinkki lähti vastaajille kaupunkipyörien asiakaskirjeessä ja se oli näkyvillä myös HSL:n kaupunkipyöräsivustolla. Vastausaika oli 5.–15.9.
Kyselyn vastausprosentti oli noin 10 prosenttia tämän kauden kaupunkipyöräasiakkaiden määrästä. Vastaajien kesken arvottiin 20 kappaletta kahden elokuvalipun paketteja. Palkinnot on toimitettu voittajille.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, puh. 050 385 5043
HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL-alue tarjosi BEST-tutkimuksen mukaan muita kaupunkeja luotettavampaa joukkoliikennettä2.4.2024 09:08:21 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä kahdeksalla eri laatutekijällä ja HSL-alue pärjäsi vuonna 2023 useilla mittarilla muita kaupunkeja paremmin. Muun muassa joukkoliikenteen luotettavuus sekä tiedonsaanti liikenteestä olivat HSL-alueen vastaajien mielestä korkealla tasolla.
Joukkoliikennematkustus kasvoi Espoossa ja Kirkkonummella27.3.2024 10:03:47 EET | Tiedote
Helsingin seudun asukkaat liikkuvat aiempaa vähemmän. Erityisesti autoilu ja joukkoliikenteen käyttö ovat vähentyneet, kun etätyöt ovat yleistyneet. Espoossa ja Kirkkonummella joukkoliikennematkustus on seudun muista kunnista poiketen lisääntynyt.
Kaupunkipyöräkausi alkaa taas 1.4. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla20.3.2024 10:28:17 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4. tuplasti pidempien matka-aikojen kera. Koko kaupunkipyöräkausi on nyt ostettavissa. Tänä vuonna Vantaa tarjoaa 50-vuotisjuhliensa kunniaksi maksuttoman kaupunkipyöräkauden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme