Kaupunkivesien hallinnan ja haitallisten aineiden vähentämisen hankkeille 750 000 euroa vesiensuojelun tehostamisohjelmasta

Vesiensuojelun tehostamisohjelman kaupunkivesiteemassa avustetaan nyt seitsemää kaupunkien alueiden käytön hanketta. Hankkeille maksetaan avustuksia yhteensä 750 000 euroa. Vesiensuojelun tehostamisohjelman avulla mm. kunnostetaan vesistöjä, vähennetään vesiin päätyviä päästöjä sekä rahoitetaan tutkimusta ja kehitystyötä. Kaupunkivesiteeman valtakunnallisia avustushakuja hallinnoi Etelä-Savon ELY-keskus.

Kaupunkivesien likaantumiseen voidaan vaikuttaa jo niiden syntyvaiheessa ja jopa ennen niiden muodostumista. Tavoitteena on vesistöön päätyvien haitallisten aineiden päästöjen vähentäminen alueiden käytön, kaavoituksen ja vesihuollon sekä kunnan muiden vesiensuojeluun vaikuttavien toimialojen yhteistyön avulla. Nyt avustettavilla hankkeilla parannetaan kaupunkivesien hallintaa luomalla menettelytapoja toimintamalleja ja tietopohjaa alueiden käytön, kaavoituksen ja vesihuollon sekä kunnan muiden vesiensuojeluun vaikuttavien toimialojen yhteistyön parantamiseksi.

Kestävä kaavoitus on vesienhoidon näkökulmasta käytännössä maankäytön riskialueiden ja vaikutusketjujen tunnistamista pinta- ja pohjavesien tilan kannalta. Hankkeissa kartoitetaan, kehitetään ja pilotoidaan kaupunkivesien hallinnan yhteistoiminta- ja tiedonhallintamalleja, huomioidaan kaupunkivesien laatu ja haitalliset aineet kaavamääräyksissä sekä maankäytön suunnittelussa ja tuotetaan pinta- ja pohjavesien suojelun kannalta tärkeitä ohjeistuksia kiinteistöjen omistajille. Hankkeiden tuloksena syntyviä käytäntöjä ja toimintamalleja voidaan soveltaa erilaisiin hallintomalleihin ja kaupunkirakenteisiin ja vahvistaa niin kunnan sisäistä, kuin kuntienvälistä yhteistyötä.

”Kaupunkien hulevesien laatuun ja haitta-ainepitoisuuksiin ei ole kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin muihin päästölähteisiin. Perinteisesti puhtaiksi miellettyihin hulevesiin päätyy kuitenkin taajamien rakennetuilta pinnoilta haitallisia aineita, ravinteita ja roskia siinä määrin, että niiden johtaminen suoraan vesistöihin voi osoittautua ongelmalliseksi. Kun alueiden ja maankäytön suunnittelu ja toteutukset määräävät hulevesien muodostumista, laatua ja johtamismahdollisuuksia, on kartoitettava alueiden käytön ja vesiensuojelun haasteita ja kehitettävä niihin ratkaisuja.” sanoo vesiensuojelun tehostamisohjelman ohjelmapäällikkö Antton Keto.

Ympäristöministeriön käynnistämä vesiensuojelun tehostamisohjelma 2019–2023 on merkittävä panostus vesien suojeluun: tavoitteena on Itämeren ja sisävesien hyvä tila. Ohjelman toimilla vähennetään maa- ja metsätalouden ravinnekuormitusta vesiin, puhdistetaan hylkyjä öljystä, kunnostetaan vesistöjä sekä vähennetään haitallisia aineita kaupunkivesistä.

Avustettavat hankkeet

Harkinnanvaraista avustusta haettiin kymmenelle hankkeelle, joista avustusta saavat nyt seitsemän hanketta. Hankkeista kerrotaan tarkemmin tiedotteen liitteessä.

Vesiensuojelun tehostamisohjelma, kaupunkivesien hallinta ja haitallisten aineiden vähentäminen. Avustettavat hankkeet, huhtikuu 2023

Hulevesien hallinnan parantaminen vesiensuojelun näkökulmasta Haminassa

• Avustus 69 550,40 euroa
  • Hakija Haminan kaupunki

Maankäytön hulevesien hallinnan aluekohtaiset periaatteet Kuopion ja Siilinjärven alueilla

• Avustus 120 240 euroa
  • Hakija Kuopion kaupunki

Talvisaikainen hulevesien hallinta, riskien tunnistaminen ja maankäytön suunnittelu

• Avustus 54 720 euroa
  • Hakija Lahden kaupunki (yhteishanke: Hollolan kunta)

Hulevesikäsittelyn hyvät käytännön ratkaisut

• Avustus 48 760 euroa
  • Hakija Paraisten kaupunki, kaavoitusyksikkö

RaaseHule - hulevedet hallintaan Raaseporissa

• Avustus 48 000 euroa
  • Hakija Raaseporin kaupunki

Verkostomallit apuvälineenä Vaasan kaupunkivesien hallinnassa (VEMA)

• Avustus 75 840 euroa
  • Hakija Vaasan kaupunki, kuntatekniikka

Hulevesien hallinnan toimintamallin jalkautus Uudellamaalla (HULEVET)

• Avustus 332 400 euroa
  • Hakija: Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys ry (yhteishanke: Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry, Itä-Uudenmaan ja Porvoonjoen vesien- ja ilmansuojeluyhdistys ry sekä Kymijoen vesi ja ympäristö ry)

Seuraava avustushaku aukeaa syksyllä

Kaupunkien vesien hallinnan ja haitallisten aineiden vähentämisen teeman viidettä hakua ollaan toteuttamassa syksyllä 2023. Haun painopisteenä on kokonaisvaltainen kaupunkien vesienhallinnan suunnittelu. Hausta tullaan tiedottamaan erikseen myöhemmin haun sisällön tarkentuessa.

Hankekoordinaattori Riina Tuominen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 029 502 4147, riina.tuominen(at)ely-keskus.fi
Ympäristöasiantuntija Katri Senilä, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 029 502 4162, katri.senila(at)ely-keskus.fi
Rahoitusasiantuntija Esa Pekonen, Etelä-Savon ELY-keskus, p. 0295 024 159, esa.pekonen(at)ely-keskus.fi
Neuvotteleva virkamies Ari Kangas, ympäristöministeriö, p. 0295 250 340, ari.kangas(at)gov.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.