KAURAKIRJA - TOIVOTTU UUTUUS, JOKA KUULUU JOKAISELLE 2020-LUVULLA

Kaura on nyt huipputrendikästä. Ihmevilja kauran suosio elintarvikkeissa on kasvanut Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Kauraa voi nauttia entistä monipuolisemmin, muun muassa liha- tai maitotuotteiden sijaan, riisin tilalla, öljynä, välipaloissa, juomissa, jäätelöissä, naposteltavissa ja muissa herkuissa. Leipähyllyissä kauratuotteiden määrä on kasvanut hurjasti, puurohiutaleet ovat saaneet laajan kirjon toinen toistaan maistuvampia kavereita.

Kansi_HR

Kaura on ekologinen ja taloudellinen vaihtoehto tulevaisuuden hyvinvointiin. Kaura sopii moniin erityisruokavalioihin, vehnän tai riisin välttämiseen ja puhdaskaura sopii keliakiaan. Kaura on vegaaninen ja upea kasvipohjainen osa nykyaikaista ilmastoystävällistä ruokavaliota.

Kaurakirja sisältää 100 reseptiä - runsaasti ideoita, ruoka- ja leivontareseptejä kauran monipuoliseen käyttöön aamusta iltaan. Selkeillä ohjeilla valmistat maistuvat kauraruoat arkeen ja juhlaan.

Kaurakirjan julkistustilaisuudessa äiti Arja Elina Laine ja tytär Anni-Sofia Savela kertoivat, miten yhteistyö sujui ja kirja syntyi reilussa puolessa vuodessa. Jussi Kiilamo kertoi Kaurakirjan olleen jo pitkään kustantamon haaveissa. Kaurayhdistyksen terveiset toi MMM Päivi Tähtinen, joka kertoi suomalaisella kauraosaamisella olevan pitkät juuret. Kansainvälisen kaurabuumin suosion taustalla on muun muassa tietoisuus kauran terveellisyydestä, gluteenittomuus ja uudet maistuvat tuotteet. Erikoistutkija FT Veli Hietaniemi Lukesta kertoi tilaisuudessa, että kaura on ympäristöystävällinen viljelykasvi. Suomen valoisa, viileä ja kostea ilmasto tuottaa huippuluokan kauraa, mitä ostetaan eri puolilla maailmaa.

KAURAKIRJASSA on runsaasti tietoa kaurasta. Lukemalla kaurakirjan, saat monia ideoita siihen, mihin kaikkeen kaura sopii ja miten uusista kaurainnovaatioista valmistetaan ruokaa monipuolisesti ja vaivattomasti. Vanhoja tuttuja kauratuotteita ei ole unohdettu, vaan Kaurakirja paljastaa, miten voit käyttää kauraa entistä monipuolisemmin ruonlaitossa ja leivonnassa. Lisäksi tuodaan esille kauran merkitys hyvinvoinnille. Kaurakirjassa on esitelty mm. neljä EFSA:n ja EU:n hyväksymää terveysväittämää kauralle. Lisäksi kerrotaan kauran soveltuvuudesta herkkävatsaisille, ihon hoitoon ja matala-asteiseen tulehdukseen. Ajankohtaisia ympäristö- ja ilmastoteemoja ei ole unohdettu.

Kaurakirjan kirjoittaja, kotitalousopettaja ja yrittäjä, Arjan Ruokaviestinnän Arja Elina Laine on tehnyt pitkän uran suomalaisen myllyteollisuuden kehityksessä tuntien kauran laboratoriosta kuluttajaneuvontaan ja monipuoliseen ruokaviestintään. Arja Elina on suunnitellut tuhansia kansantajuisia ruoka- ja leivontareseptejä aina ideoinnista reseptivihkosiin, verkkosivuille, videoille, elintarvikepakkauksiin sekä televisio- ja radio-ohjelmiin.
Kirjan herkulliset kuvat on kuvannut Arja Elinan visuaalista silmää omaava tytär Anni-Sofia Savela, jonka päätyö on kotimaisten elokuvien ja trendisarjojen parissa.

#kauraonparas #kaurakirja

Lisää tietoa – seuraa!
www.facebook.com/kaurakirja/
www.instagram.com/kaurakirja/

Arja Elinan kuva ja kuvia kaurasta, reseptijutut: arja@ruokaviestinta.fi
Arvostelukappaleet: jussi.kiilamo@readme.fi

Kaurakirjailija, Ruokaviestijä ja -konsultti, ruokasisältöjen tuottaja ja kouluttaja
KtaO Arja Elina Laine, 040 5229663 / arja@ruokaviestinta.fi
Arjan Ruokaviestintä Oy, www.ruokaviestinta.fi

Kansi_HR

Torstaina ilmestyvä uutuuskirja Äitivuosi kannustaa omannäköiseen äitiyteen22.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Äitiys ja pikkulasten vanhemmuus ovat olleet viime aikoina pinnalla. Suomessa on koettu huolta syntyvyyden laskusta ja pohdittu syitä sen takana. Syiksi on arveltu muun muassa nuorten aikuisten käsityksiä vanhemmuudesta: negatiiviset mielikuvat pikkulapsiarjen kuormittavuudesta ja vanhemman vastuusta saavat lykkäämään lasten hankkimista. Samaan aikaan mediassa puhutaan paljon tasa-arvoisesta vanhemmuudesta ja perhevapaiden uudistamisesta. Myös #metoo-liike muuttaa äideille varattuja rooleja ja äitiyden kokemusta.

Imitaattori Jarkko Tammisen rakastetut hahmot naurattavat nyt äänikirjana2.12.2020 11:15:58 EET | Tiedote

Imitaattori Jarkko Tammisen äänikirja Sen seitsemän veljestä on satiiri Seitsemästä veljeksestä, jotka seikkailevat hullussa nyky-Suomessa. Veljekset Frederik, Sauli, Tami, Jorma, Matti, Andy ja Kimi tapaavat hurjilla reissuillaan julkkiksia ja kaiken maailman eliittiä. Käänteitä syntyy, kun maailma on muuttunut, mutta miehet ei. ”Painomustekin punastuu tällaista kohellusta, eikä tätä voida kääntää millekään sivistyskielelle!”

Karita Tykän uutuuskirja tarjoaa ravintoa sekä keholle että mielelle3.11.2020 10:00:00 EET | Tiedote

Rakkaudella Karita -blogistaan tunnetun vaikuttaja-hyvinvointivalmentaja Karita Tykän suosittu Hyvä elämä -kirjasarja on saanut jatkoa. Uudessa teoksessa Hyvä elämä – Ravintoa keholle ja mielelle lukijat vapautetaan dieettien kahleista ja viedään herkullisen ruoan sekä kokonaisvaltaisesti hyvinvoivan kehon matkalle. Lähes 500-sivuinen kirja tulee saataville myös äänikirjojen suoratoistopalveluihin.