Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy Hämeenlinnassa

Lapti käynnistää Kaurialan koulun rakentamisen Hämeenlinnassa. Kouluun tulee tilat 450 yläkoulun ja erityisryhmien oppilaalle. Koulu on suunniteltu tietomallintamalla ja rakennuttajalle sekä käyttäjille järjestetään mahdollisuus tutustua mallitiloihin virtuaalisesti VR-lasien avulla. Suunnittelu on edennyt Laptin johdolla tiiviissä yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin edustajien ja koulun henkilöstön kanssa. Suunnitelman mukaan Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy huhtikuussa maansiirtotöillä ja koulu valmistuu vuoden 2022 lopussa. Koulu rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulun suunnittelusta ja rakentamisesta.

Rakennusliike Lapti käynnistää Kaurialan koulun rakentamisen huhtikuussa maansiirtotöillä. Suunnitelman mukaan koulu valmistuu vuoden 2022 lopussa.

Kaurialan koulun suunnittelu on toteutettu tietomallinnusta hyödyntäen, jolloin eri suunnitteluosiota, tilaratkaisuja ja vaihtoehtoisia toteutusmahdollisuuksia on voitu tarkastella 3D-ympäristössä jo ennen rakentamista.

3D-tietomalli on helpottanut tulevan koulun tilojen hahmottamista ja vaihtoehtoisten ratkaisujen vertailua aivan suunnittelun alkuvaiheesta lähtien. Olemme iloisia hankkeen ripeästä etenemisestä hyvässä yhteistyössä urakoitsijan ja suunnittelijoiden kanssa, kertoo rakennuttajapäällikkö Janne Lappalainen Hämeenlinnan kaupungilta.

Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut toiminnassaan UNICEFin myöntämän lapsiystävällinen kunta -tunnustukseen, joka näkyy lasten ja nuorten osallistuttamisessa heitä koskevissa hankkeissa. Kaurialan koulun oppilaat osallistuivat pihalle tulevien toimintojen suunnitteluun. Pidettyjen työpajojen tuloksena koulun pihalle tulee mm. parkour-rata, fitnesspark sekä pingispöytiä. Koulun piha-alueet toimivat niin oppimisympäristönä koulupäivän aikana kuin kannustavat lapsia ja nuoria liikkumiseen iltaisin ja viikonloppuisin.

Hankkeen suunnitteluvaiheessa eri käyttäjäryhmien kanssa pidettiin yhteisiä käyttäjäpalavereita, joilla kartoitettiin heidän toiveitaan. Olemme tyytyväisiä, miten urakoitsija on ottanut muutokset huomioon. Esimerkiksi oppilaiden toivomien kuntoilulaitteiden määrä toteutetaan suunniteltua laajempana kokonaisuutena, sanoo rakennuttajainsinööri Jukka Heikinmäki Hämeenlinnan kaupungilta.

Kaurialan koulun rakentamista voi seurata tarkemmin Hämeenlinnan kaupungin nettisivuilla, jossa hanketietojen ja arkkitehtikuvien lisäksi on katsottavissa raksakameran välittämää kuvaa rakentamisen edistymisestä, vinkkaa Heikinmäki.

Rakennusaikaiselle kosteuden- ja pölynhallinnalle laatumittarit

Kaurialan koulun työmaalla käytetään Kuivaketju10:n mukaista toimintamallia, jossa kiinnitetään erityistä huomiota kosteudenhallintaan. Kosteudenhallinta perustuu ketjuun, jossa riskit torjutaan rakennusprosessin kaikissa vaiheissa. Tällöin mm. ulkovaipan vaurioitumiselle alttiit rakennustyöt suoritetaan kiinteän sääsuojan alla.

Rakennusaikana kiinnitetään myös erityistä huomiota pölyn syntymisen ja leviämisen estämiseen. Työt rakennuksen sisällä etenevät lohkoittain ja ne toteutetaan P1-puhtausluokan vaatimuksia noudattaen.

Kaurialan koulun rakentamisessa noudatetaan kosteudenhallinnan Kuivaketju10-toimintamallia sekä P1-puhtausluokan vaatimuksia, joiden avulla pyritään varmistamaan rakentamisen laatu koko hankkeen ajan. Rakennustöiden valmistuttua Kaurialan koulun oppilaita ja opettajia odottavat joustavat ja muunneltavat tilat ja oppimisympäristöt, toteaa Pirkanmaan alueen tuotantojohtaja Tapio Rantala Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Tapio Rantala
tuotantojohtaja, Rakennusliike Lapti Oy Pirkanmaa

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

Emäkosken ja Myllyhaan koulut harjakorkeudessa, sisätyöt käynnissä24.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti rakentaa Nokian kaupungille Emäkosken yläkoulun 550 oppilaalle ja Myllyhaan koulun 450 alakoululaiselle. Koulujen rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2020 ja ovat edenneet sisätyövaiheeseen. Koulut rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Koulujen rakentamisessa noudatetaan Kuivaketju10-toimintamallia sekä puhtaan rakentamisen periaatteita, jolloin työmaan pölynhallinnalle on asetettu yhteisesti sovitut laatutavoitteet.

Lapti rakentaa eQ:n asuntorahastolle 83 uutta asuntoa Vantaan Koivuhakaan23.3.2021 10:23:30 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy ja eQ:n asuntorahasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen kerrostalon ja siihen tulevien liiketilojen rakentamisesta Vantaan Koivuhakaan. Asunto Oy Vantaan Koivunlehti on 4-8 kerroksinen kerrostalo, johon tulee yhteensä 83 vuokra-asuntoa yksiöistä neljän huoneen perheasuntoihin sekä vuokrattavia liiketiloja. Autopaikat on sijoitettu autokatokseen ja talon piha-alueelle. Hanke toteutetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa kohteen suunnittelusta ja rakentamisesta. Vantaan Koivunlehden rakentaminen käynnistyy keväällä 2021 ja talo valmistuu syksyllä 2022.

Laptin tilinpäätöstiedote 2020: vahva vuosi takana ja lupaava näkymä vuodelle 202122.3.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy:n liikevaihto oli 277,6 miljoonaa euroa vuodelta 2020 (311,2 miljoonaa euroa tilikaudella 2019). Laptin kannattavuus säilyi hyvällä tasolla. Liiketulos oli 16,6 miljoonaa euroa (25,6 miljoonaa euroa) eli 6% (8,2 %) liikevaihdosta. Tilikauden tulos oli 11,7 (19,7) miljoonaa euroa eli 4,2 % (6,4 %) liikevaihdosta. Hyvän tuloksen myötä vakavaraisuutta kuvaava omavaraisuusaste säilyi myös hyvänä, ollen 47,5 %:n (47,8 %). Tilikauden päättyessä yhtiössä työskenteli 569 henkilöä.