Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kauriit ja hirvet kohtaavat älyteknologian: valtatiellä 8 Nousiaisissa tutkitaan aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän vaikutusta (Varsinais-Suomi)

Jaa
Hirvet ja kauriit ylittävät tien usein riista-aitojen aukkopaikkojen kohdalta. Siksi aukkokohta riista-aidassa pyritään sijoittamaan kohtaan, jossa on mahdollisimman hyvät näkemät. Hirviaitojen aukot ovat silti onnettomuusherkkiä paikkoja. Nousiaisissa valtatiellä 8 kokeillaan uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava äänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta. Järjestelmä on vielä testauksessa.
Aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä ennen riista-aidan aukkokohtaa. Keltainen varoitusvilkku ja valaistava Hirviä varoitusliikennemerkki.
Aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä ennen riista-aidan aukkokohtaa. Keltainen varoitusvilkku ja valaistava Hirviä varoitusliikennemerkki.

Hirvieläimillä on vuosisatoja vanhoja kulkureittejä. Kun nämä kulkureitit katkaistaan riista-aidalla, eläimet lähtevät etsimään kiertotietä. Hirvet ja kauriit ylittävätkin tien usein juuri riista-aitojen aukkopaikkojen kohdalta. Siksi tämä korvaava tienylityspaikka ja aukkokohta riista-aidassa pyritään sijoittamaan pellon tai niityn kohdalle, jossa on mahdollisimman hyvät näkemät. Tällainen tieylityspaikka on Nousiaisissa valtatiellä 8 Mynämäentien kahden liittymän välisellä tieosuudella Repolan kylän kohdalla. Vuonna 2021 valmistuneen riista-aidan myötä onnettomuudet aidoitetulla tiejaksolla ovat merkittävästi vähentyneet, mutta eläinten tienylityspaikka on edelleen riskialtis. Tässä riista-aidan aukkokohdassa hirvi- ja kauriskolarien määrä on kasvanut merkittävästi. Aukkokohdassa sattui vuonna 2022 yhteensä 12 hirvi- ja kauriskolaria.

Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia, eikä riistaeläinten yli- tai alikulun rakennukselle ole rahoitusta. Onnettomuuksilta välttymisen ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan kuljettajien ajokäyttäytymiseen. Kuljettajien käyttäytymiseen pyritään vaikuttamaan lisäämällä tietoisuutta hirvieläimistä, parantamalla hirvieläimien havaittavuutta ja vaikuttamalla ajonopeuteen, jotta kuljettajalla on enemmän aikaa reagoida ja välttää törmäys.

Nousiaisissa valtatiellä 8 kokeillaan uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu keltaisia vilkkuvia huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä. Ennen riista-aidan aukkokohtaa kuljettajia varoitetaan varoitusliikennemerkeillä aukosta riista-aidassa, etenkin sellaisissa kohdissa, joissa on tapahtunut hirvieläinonnettomuuksia. Passiivisilla liikennemerkeillä on kiinteä viesti, jota siis tehostetaan aktiivisilla välkkyvillä huomiovaloilla, kun varoitusjärjestelmä havaitsee riista-aidan aukkoa lähestyvän hirvieläimen. Varoitusmerkeistä on yritetty kokeiluluontoisesti tehdä näkyvämpiä tievalaistuksella ja huomiovaloilla. Laitteisto on edelleen testivaiheessa.

Huomiovalojen aktivoitumisen tunnistusmenetelmänä käytetään infrapunavaloa ja tutkaa. Kaikissa tunnistusmenetelmissä on kuitenkin virhemahdollisuuksia, eli vääriä hälytyksiä, jotka usein toistuessaan vähentävät varoitusjärjestelmän uskottavuutta autoilijoiden silmissä. 

Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava äänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta. Näistä menetelmistä ja niiden vaikutuksista ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin ei ole vielä tehty kattavia tutkimuksia Suomessa. Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus ja InnoTrafik Oy ovat nyt yhteistyössä käynnistäneet tutkimusprojektin, jonka tavoitteena on selvittää aktiivisen varoitusjärjestelmän toimivuus ja vaikutukset ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Järjestelmän toimittaa älyliikennelaitteita kehittävä InnoTrafik Oy. Tulokset analysoi ja tutkimusraportin laatii Turun yliopisto.

Tutkimusprojektin ajaksi tiejaksolle on asennettu 24/7 toimiva videovalvonta- ja seurantajärjestelmä, jolla todennetaan varoitusjärjestelmän toiminta, vaikutukset ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Turun yliopiston tutkijat analysoivat kerättävän tiedon ja tuottavat tietoa onnettomuustilanteiden keskeisistä tekijöistä sekä riskisuhteista erilaisissa olosuhteissa. Tutkimuksessa selvitetään, miten havaintotekniikkaa voidaan kehittää siten, että väärät hälytykset minimoidaan. Lisäksi selvitetään, vaikuttaako aktiivinen varoittaminen kuljettajien käyttäytymiseen pitkällä aikajaksolla hirvieläinonnettomuuksia vähentävästi.

Lisätietoja:

- Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0400 824 207 tai etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

- lnnoTrafik Oy, tuotteet ja palvelut, Jouni Hänninen, p. 040 731 4030 tai etunimi.sukunimi@innotrafik.com

- Suomen riistakeskus, hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma, p. 029 431 2275 tai
etunimi.sukunimi@riista.fi

- Pekka Räsänen, sosiaalitieteiden laitos, Turun yliopisto, p. 050 567 2230 tai pekka.rasanen@utu.fi

Kuvat

Aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä ennen riista-aidan aukkokohtaa. Keltainen varoitusvilkku ja valaistava Hirviä varoitusliikennemerkki.
Aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä ennen riista-aidan aukkokohtaa. Keltainen varoitusvilkku ja valaistava Hirviä varoitusliikennemerkki.
Lataa
Tutkimuskohde sijaitsee Nousiaisissa valtatiellä 8 Mynämäen tien kahden liittymän välisellä tieosuudella Repolan kylän kohdalla. Tässä riista-aidan aukkokohdassa sattui vuonna 2022 yhteensä 12 hirvi- ja kauris-kolaria.
Tutkimuskohde sijaitsee Nousiaisissa valtatiellä 8 Mynämäen tien kahden liittymän välisellä tieosuudella Repolan kylän kohdalla. Tässä riista-aidan aukkokohdassa sattui vuonna 2022 yhteensä 12 hirvi- ja kauris-kolaria.
Lataa
Tutkimuskohde sijaitsee Nousiaisissa valtatiellä 8 Mynämäen tien kahden liittymän välisellä tieosuudella Repolan kylän kohdalla. Tässä riista-aidan aukkokohdassa sattui vuonna 2022 yhteensä 12 hirvi- ja kauris-kolaria.
Tutkimuskohde sijaitsee Nousiaisissa valtatiellä 8 Mynämäen tien kahden liittymän välisellä tieosuudella Repolan kylän kohdalla. Tässä riista-aidan aukkokohdassa sattui vuonna 2022 yhteensä 12 hirvi- ja kauris-kolaria.
Lataa
Tutkimuskohteena olevan riista-aidan aukkokohdan pituus on noin 100 metriä. Aukon keskelle pylväisiin molemmin puolin tietä asennetaan sensorit havaitsemaan tietä lähestyvät hirvieläimet.
Tutkimuskohteena olevan riista-aidan aukkokohdan pituus on noin 100 metriä. Aukon keskelle pylväisiin molemmin puolin tietä asennetaan sensorit havaitsemaan tietä lähestyvät hirvieläimet.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Liikennekatko Säkyläntiellä (mt 204) 17.–18.5. Vähä-Säkylän risteyssillan purkutöiden vuoksi6.5.2025 10:31:23 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut huhtikuussa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Seuraavana työvaiheena on vanhan sillan purkaminen. Purkutöiden ajaksi joudutaan katkaisemaan liikenne sillan alittavalta Säkyläntieltä (mt 204) 17.-18.5.2025. Säkyläntien liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien (mt 12692) kautta purkutöiden ajaksi.

Valtatiellä 1 (E18) laajennetaan Makarlan levähdysaluetta Piikkiössä6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennetaan ja uudelleenjärjestellään. Rakennustyöt alkavat viikolla 19 ja rakennustöiden on tarkoitus valmistua elokuussa 2025. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye