Kausityöntekijöiden saanti maa- ja puutarhatiloillemme uhattuna – erityistoimia tarvitaan koronan vuoksi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan kausityöntekijöiden saamisesta maa- ja puutarhatiloille tänä keväänä. Ulkomailta saapuvien kausityöntekijöiden maahan saaminen on vaarassa koronaviruksen leviämisen johdosta. Tämä uhkaa maaseudun yritysten toimintakykyä ja kotimaista alkutuotantoa. Kausityövoiman tarve on yli 16 000 kausityöntekijää. Ratkaisuksi ongelmiin MTK ehdottaa hallitukselle sekä ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä uudistuksia että kotimaisen työvoiman käyttöä helpottavia uudistuksia.

Kausityövoiman tarve on suuri maataloudessa ja erityisesti marja- ja vihannestiloilla. Kausi on juuri alkamassa. Ilman kausityövoimaa sato ja jää osittain tuottamatta. Kriittistä on sekä istutus-, kylvö- ja valmisteluvaiheen työvoima, että sadonkorjuun työvoima. MTK esittää, että koronatilanteen salliessa työvoima tulee saada Suomeen nopeasti. Aiemmin maassa olleiden ulkomailta tulevien työntekijöiden kausityöluvat tulee myöntää jatkolupina. Lupien käsittelyaikojen tulee olla korkeintaan viikko nykyisen kuukauden asemasta ja lupien hintoja tulee alentaa huomattavasti. Lisäksi edellytyksiä luvalle tulee keventää ja saatavuusharkinnasta tulee luopua.

MTK:n mielestä Suomen tulee varmistaa, että rajojen mahdollisesti sulkeutuessa, voivat työluvan ja työoikeuden omaavat edelleen ylittää maamme rajat. Samalla tulee varmistaa, ettei taudin torjumista vaaranneta.

MTK edellyttää, että ulkomaisten työntekijöiden joutuessa Suomeen tullessaan kahden viikon karanteeniin, maksetaan yritykselle määräaikaista karanteenitukea, jolla varmistetaan, etteivät kulut jää yrityksen taakaksi.

Kotimaisen työvoiman saamiseksi MTK esittää useita toimenpiteitä. Näihin kuuluu se, että maaseudun yritysten työnantajamaksujen maksamiselle annetaan määräaikainen lykkäys.

Maatalouden kausityön palkkatukea tulee korottaa määräaikaisesti. Kauempana sijaitsevan työpaikan vastaanottamista helpottavaa liikkumisavustusta tulee myöntää määräaikaisesti myös alle kaksi kuukautta kestävistä työsuhteista. Nuorille ja opiskelijoille tulisi säätää määräaikainen palkkatuki kesätyöhön.

MTK esittää myös, että maassa vielä mahdollisesti oleville palvelualojen kausityöntekijöille, mahdollisesti koronatilanteen myötä lomautetuksi tai työttömäksi jääville työntekijöille tai yrittäjille voitaisiin tänä vuonna tarjota maaseudun kausitöitä.

MTK:n esitykset tarkemmin https://www.mtk.fi/-/kausityovoima

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810
Kati Kuula, työvoimapalveluasiantuntija, 045 112 9173

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden tilannekuvakysely huoltovarmuudesta: Alkutuotannossa huoli työvoimasta, heikkenevästä talous- ja rahoitustilanteesta sekä suojavarusteiden, torjunta-aineiden ja varaosien saannista3.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kartoitti huoltovarmuuteen liittyvää tilannekuvaa kyselyllä alkutuotannon yrityksille eri tuotannonaloilla. Kysely toteutettiin yhteistyössä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC:n, Kauppapuutarhaliiton, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin Liiton sekä Suomen Kalankasvattajaliiton kanssa. Alkutuotannossa tämän hetken suurin huoli on kausityövoiman saatavuus. Yrittäjillä on vastausten perusteella huolta myös suojakäsineiden ja hengityssuojaimien (41 % vastanneista) sekä torjunta-aineiden ja kemikaalien saatavuudesta (30 % vastanneista). Huolta aiheuttaa myös traktoreiden, koneiden ja laitteiden varaosien saatavuus (29 % vastanneista), joka on heikentynyt lentorahdin vaikeutumisen myötä, sekä yritysten heikkenevä talous ja rahoitus. Kysely toteutettiin 24.3-26.3.2020 osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 360 jäsenyritystä ympäri maata.

Lomituspalveluissa varauduttava koronapandemiaan – STM:n valmistauduttava toimiin2.4.2020 15:46:05 EESTTiedote

Ruuantuotanto on tärkeä osa huoltovarmuutta. Ruuantuottajan sairastuessa ovat lomituspalvelut ja niiden toimivuus elintärkeä turvaverkko maatiloilla. MTK neuvotteli tänään sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. MTK vaatii, että lomituspalveluissa varaudutaan koronapandemiaan lakimuutoksin ja joustavin käytännöin sekä ohjeistuksin. MTK:n mielestä lomituspalvelut tulisi ulottaa myös tiettyihin karanteenitilanteisiin, jotta lomittajan työturvallisuus tilalla voidaan taata.

AC Oulun pelaajat maaseudun kausitöihin www.töitäsuomesta.fi kautta2.4.2020 13:20:24 EESTTiedote

Koronakriisi vaikuttaa tuleviin urheilusarjoihin ja -seurojen toimintaan. Moni urheilija etsii väliaikaisesti muuta toimintaa. Esimerkiksi jalkapalloseura AC Oulussa on joutunut uuden tilanteen eteen, kun joukkueen harjoittelu ja koko toiminta on keskeytetty. Useat pelaajamme ovat kiinnostuneita maaseudun kausitöistä ja olemme valmiita raskaisiinkin töihin. Siksi pelaajamme ilmoittautuivat maaseudun kausitöihin, kertoo AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.