Kävelykilometrikisassa käveltiin yli 15 kertaa maapallon ympäri

Valtakunnallinen kävelykilometrikisa houkutteli mukaan 4 005 jalankulkijaa. Jokainen osallistuja käveli keskimäärin 154 kilometriä. Kisaa käytiin 15.8.–30.9.

HSL:n ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin järjestämään Kävelykilometrikisaan osallistui 1 348 joukkuetta ja 4 005 kävelijää. Kilometrejä kertyi 617 646 eli yli 15 kierrosta maapallon ympäri. Viime vuonna HSL:n käynnistämässä kisassa oli mukana 665 joukkuetta ja 2 739 kävelijää. Kilometrejä kertyi 279 610. Joukkueiden ja jalan kuljettujen kilometrien määrä siis yli kaksinkertaistui edellisvuodesta. Kävelykilometrikisan tavoitteena on kannustaa ihmisiä kävelemään enemmän myös arjen matkoilla.

Yksilösarjan voittajalle Mothylille kilometrejä kertyi huikea määrä, 2 045. Piensarjassa eli 2–24 henkilön joukkueiden sarjassa voiton vei Hjykopet, jonka yhdeksän hengen joukkueessa kukin jäsen käveli keskimäärin 495 kilometriä. Yhteensä he kävelivät 4 456 kilometriä. Suursarjassa kisasivat vähintään 25 osallistujan joukkueet. Sarjan voitti sama joukkue kuin viime vuonna, eli Pokemon Go Seniorit, jonka 106-henkiselle joukkueelle kertyi 32 764 kilometriä, keskimäärin 309 kilometriä osallistujaa kohti. Tuloksiin voi tutustua tarkemmin osoitteessa https://kavelykilometrikisa.fi/.

Kisa innosti kävelemään

Kisa innosti kävelemään niin yksilökisaajia kuin työyhteisöjen ja harrastusporukoiden muodostamia joukkueita. Yksilösarjassa suuriin kilometrimääriin yltäneet kilpailijat kertoivat tekevänsä pitkiä ulkoilulenkkejä koiransa kanssa useamman kerran päivässä. Tämän lisäksi yksi kertoi kulkevansa kaikki asiointimatkat kävellen. Toinen puolestaan sanoi tekevänsä työtä, jossa liikkuu paljon jalkaisin.

”Leikkimielisen kisailun tavoitteena on innostaa ihmisiä kulkemaan jalan – myös arkisilla matkoilla. Kävely on erinomaista hyötyliikuntaa, jota saa kertymään vaikkapa jalankulusta asemalle osana päivittäisiä joukkoliikennematkoja tai kävellen tehdyistä asiointi- tai harrastusmatkoista”, kertoo HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.

”Terveysvaikutusten lisäksi kävely tuottaa muutakin hyvää; se on erittäin ilmastoystävällinen kulkutapa”, toteaa Traficomin ylitarkastaja Kati Hyvärinen.

Kävelykilometrikisan teknisenä alustana toimii Pyöräilykuntien verkoston toteuttama pyöräilyn Kilometrikisa.fi-palvelu, joka on räätälöity Kävelykilometrikisan tarpeisiin.

HSL:
Tarja Jääskeläinen
erityisasiantuntija

Traficom:
Kati Hyvärinen
ylitarkastaja

HSL-kortin nettilatauksen beta-versio käyttöön 8.6.4.6.2020 10:05:26 EESTTiedote

HSL-kortin nettilataus saadaan käyttöön maanantaina 8.6. Palvelussa voi ladata HSL-kortille kausilippuja ja arvoa eli rahaa. Netistä ostetut liput siirtyvät HSL-kortille, kun korttia näyttää kortinlukijalle. HSL-korttipalvelu (hsl.fi/kortti) helpottaa HSL-kortin käyttämistä monin tavoin, sillä nettilataamisen lisäksi se muistuttaa sähköpostitse, kun kausilippu pitää uusia tai arvo on loppumassa. Palvelu myös listaa kortin tapahtumat, ja jos kortti katoaa, sen voi sulkea palvelussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai