Kaverin kanssa elämä maistuu paremmalta

Ihmisen elämänmittaisen mielenterveyden kannalta tärkeitä tunne -, tietoisuus - ja vuorovaikutustaitoja opitaan jo lapsena yhdessä kaverin kanssa. Sen vuoksi jokaisella tulisi olla ainakin yksi kaveri eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Koulujen ja päiväkotien aloittaessa uuden syyslukukauden lasten arjessa mukana olevat Vaasan ja Flora muistuttavat ystävän merkityksestä Kaveruusjulistuksella ja tukemalla mielenterveysjärjestö Mieli ry:n ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä lasten ja nuorten parissa.

”Jokaisella pitäisi olla ainakin yksi kaveri, sillä meitä ei ole luotu elämään yksin. Tarvitsemme toisesta ihmisestä heijastuspintaa tunteillemme ja jakamaan yhteistä iloa. Kaveritaitoihin kytkeytyy läheisesti tunnetaidot, joita voi opetella ja treenata kuin fyysistä kuntoa”, kertoo asiantuntija Riikka Nurmi Mieli ry:stä.

Vaasan ja Flora lahjoittavat 30 000 euroa mielenterveysosaamisen lisäämiseksi kouluissa. Summalla voidaan kouluttaa yli satojen aikuisten mielenterveysosaamista, joka auttaa yli 5 000 lasta oppimaan ja harjoittelemaan mielenterveystaitoja.

”Tunnetaidoilla tarkoitetaan tunteiden tunnistamista, nimeämistä, ilmaisemista ja tunnesäätelyä. Ne ovat taitoja, jotka auttavat toimimaan ryhmässä, kun tulee pahaa mieltä aiheuttavia, haastavia tunteita. Ensimmäisestä koulupäivästä lähtien harjoitellaan aikuisen avulla leikkiin mukaan menemistä ja leikkiin pyytämistä, empatiaa sekä miten toimitaan, kun kiukuttaa tai tulee riitaa. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja treenataan läpi kouluvuosien. Hyvinvointi ryhmässä on tutkimusten mukaan suorassa yhteydessä oppimistuloksiin”, jatkaa Nurmi.

Tunnetaitojen opiskelu suomalaisissa kouluissa hyvässä nosteessa

Mieli ry tekee ennaltaehkäisevää työtä, kuten kouluttaa kasvatustyötä tekeviä aikuisia ja laatii arjen kasvatustyön tueksi opetusaineistoja yhdessä koulujen ja varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa.

”Tunne- ja kaveritaitojen opetus on ollut hyvässä nosteessa viimeisten vuosien aikana ja niitä koulutetaan jo laajalti varsinkin alakoulun osalta. Tutkimukset osoittavat, että säännöllinen tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettelu auttaa lasta hallitsemaan omaa käytöstä suurienkin tunteiden keskellä. Koulussa hyvät tunne- ja kaveritaidot auttavat ehkäisemään kiusaamista, vähentävät opettajilta kiistojen selvittelyyn menevää aikaa sekä parantaa yleistä oppimisilmapiiriä, kun ryhmässä tulee vähemmän pahantuulisuutta ja kiukunpuuskia”, kertoo Nurmi.

Vaasan ja Floran yhteinen Kaveruusjulistus tukee Mieli ry:n työtä ja muistuttaa tärkeästä asiasta.

”Haluamme kaverimme Floran kanssa muistuttaa lapsia, nuoria ja vanhempia kaveruuden tärkeydestä – siitä, miten elämä maistuu paremmalta, kun sen kokee yhdessä. Hyvien kaveri- ja mielenterveystaitojen opettelu lapsena kantaa pitkälle aikuisuuteen. Haluamme teollamme nostaa ystävyyden tärkeän aiheen esille näin koulujen alkaessa ja tukea Mieli ry:n arvokasta työtä lasten ja nuorten parissa”, sanoo Vaasan Senior Brand Manager Katja Willberg.

MIELI ry on yksi maailman vanhimmista mielenterveysjärjestöistä, joka on vahvistanut suomalaisten mielenterveyttä ja auttanut elämän kriiseissä jo yli 125 vuotta. Olemme kotimainen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö. Toimimme valtakunnallisesti 55 paikallisen jäsenjärjestön voimin. Toiminnassamme on mukana lähes 150 ammattilaista ja yli 4000 vapaaehtoista.

Katja Willberg, Vaasan Oy, katja.willberg@vaasan.fi, +358 40 1478553
Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, samuel.sorainen@wolfcom.fi, +358 400 579 653

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 530 henkilöä. Yhtiön historia ulottuu aina vuoteen 1849, mikä tekee meistä Suomen vanhimman valtakunnallisen leipomoalan toimijan. Leivomme suomalaisten rakastamia leipiä viidessä leipomossa eri puolilla Suomea ja tehtävänämme on vahvistaa leipomotoimialan elinvoimaisuutta Suomessa. Tunnetuimpia tuotemerkkejämme ovat Vaasan Ruispalat, Vaasan Kaurasydän, Vaasan Kaura 100 %, sekä Vaasan hampurilais- ja hot dog -sämpylät. Suomen lisäksi leivomme myös Baltian maissa. Omistajamme Lantmännen Unibaken kautta olemme osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla. Liikevaihtomme Suomessa ja Baltiassa vuonna 2021 oli 195 miljoonaa euroa.

Upfieldillä teemme ihmisistä terveempiä ja onnellisempia maistuvilla, kasviperäisillä ravintotuotteilla, jotka ovat parempia planeetalle. Maailmanlaajuisena kasvipohjaisena yrityksenä Upfield on kasvipohjaisten levitteiden ja juustojen ykköstuottaja, jolla on yli 100 tuotemerkkiä, mukaan lukien ikoniset tuotemerkit Flora™, Rama, Blue Band, ProActiv, Becel, I Can't Believe It's Not Butter, Country Crock ja Violife®. Pääkonttorimme sijaitsee Amsterdamissa, ja myymme tuotteitamme yli 95 maassa, ja meillä on 15 tuotantolaitosta eri puolilla maailmaa. Yritys työllistää yli 4200 työntekijää. Vuodesta 1871 lähtien olemme olleet auktoriteetti levitteiden alalla, mikä antaa meille vertaansa vailla olevaa kokemusta, tietotaitoa ja inspiraatiota. Olemme keskittyneet johtamaan tätä uutta aikakautta, jossa keskitytään terveellisempien tuotteiden toimittamiseen, jotka ovat hyvänmakuisia ja korkealaatuisia ja auttavat meitä saavuttamaan tavoitteemme "Paremman kasvipohjaisen tulevaisuuden" luomiseksi.

Hittiravintola JJ’S BBQ Helsinkiin Naughty BRGR:in avulla28.9.2022 15:43:12 EEST | Tiedote

Burgerimies Akseli Herlevi ja suomalaisen barbecue-ruoan ilmiöksi noussut Jari-Jukka Kallunki yhdistävät voimansa ja tuovat suuren suosion saavuttaneen JJ’S BBQ:n Helsinkiin. Yön yli hitaasti savustamalla valmistetusta lihavalikoimastaan ja Black Angus Brisket -burgeristaan tunnetun salolaisen barbecue-ravintolan suosikkiannokset tulevat tarjolle Sturenkadun Naughty LAB:iin. Torstaina 29.9. avautuva JJ’S BBQ @ Naughty BRGR toimii vähintään loppuvuoden ajan torstaista sunnuntaihin.

Manchester United -seuralegendat tavattavissa torstaina 22.9.20.9.2022 08:40:00 EEST | Tiedote

Maailman seuratuimman urheiluseuran Manchester Unitedin pelaajalegendoja saapuu tällä viikolla Helsinkiin. Medialla on mahdollisuus tavata heitä yksityisessä Helsinki Red Room -museossa torstaina 22. syyskuuta kl 18.00-19.00 järjestettävässä mediatilaisuudessa. United Legends - Finland All Stars -ottelu pelataan Bolt Arenalla perjantaina 23.9. kello 18.00 alkaen. Legendapelin esiottelussa kohtaavat suomalaista vaikuttajista ja viihdemaailman tähdistä koostuvat Aston Gilla ja FC FightBack.

Vaasan jakaa tehokkaat vinkit leipähävikin torjuntaan kotona9.9.2022 12:58:20 EEST | Tiedote

Suomalaiset kotitaloudet heittävät vuosittain noin 500 miljoonan euron arvosta ruokaa roskiin. Leipä on yksi yleisimpiä roskiin päätyviä ruokia niin kaupassa kuin kotonakin. Kiristyvän taloustilanteen ja ilmastonmuutoksen keskellä ruokahävikin torjunta on entistäkin tärkeämpää. Kuluttajia herättelevän, 12.–18.9. järjestettävän Hävikkiviikon kunniaksi leipomoyhtiö Vaasan jakaa parhaat vinkit leipähävikin välttämiseen, sillä yksikään leipäpala ei kuulu roskiin.