Käytä kestoastioita ja lajittele jätteet myös juhannuksena

Keskikesän juhla lähestyy. Juhannukseen kuuluu juhannuskokko, kukkien kerääminen tyynyn alle, juhannussauna sekä tietenkin herkullinen juhlaruoka. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kokosi juhannusvinkit ruokahävikin ja jätteen välttämiseen sekä juhlan jätteiden lajitteluun.

Juhlapöytää suunnitellessa on hyvä muistaa, että hankkii ruokia riittävästi, mutta ei ylenpalttisesti. Jos juhannuksena ruokia jää yli, niistä voit tehdä uusia aterioita myös juhlan jälkeen.

- Hyvä työkalu tähteiden tuunaamiseen on Saa Syödä -sivuston Reseptihaku. Kun kuoria ja muuta ruokajätettä kuitenkin jonkin verran syntyy, on hyvä muistaa, että se tulee laittaa biojäteastiaan tai kompostoriin, jos sellainen on kotipihalla tai mökillä. Ruokajäte ei kuulu wc-pyttyyn, muistuttaa HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen.

HSY:n keräämä biojäte käsitellään biojätteen käsittelylaitoksessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa Espoossa. Biojätteestä tuotetaan sähköä ja lämpöä sekä kompostia, jota käytetään mullan raaka-aineena. Näin saadaan biojätteen sisältämä energia ja arvokkaat ravinteet takaisin kiertoon.

Kestoastiat kruunaavat juhlapöydän

Juhlapöytä koristellaan luonnonkukilla, kauniilla kestoastioilla, värikkäillä lautasliinoilla ja kankaisella pöytäliinalla. Kestoastiat ja -koristeet luovat juhlatunnelmaa ja vähentävät jätteen määrää.

Paperiset lautasliinat kuuluvat biojätteeseen, kuten muutkin pehmopaperit väristä riippumatta. Kun ruokajäämät on poistettu, kartonkiset kertakäyttöastiat voit laittaa kartonginkeräykseen, käsittelemättömät puiset (esim. bambuiset) biojätteeseen ja muoviset sekajätteeseen. Lajittele kertakäyttöinen pöytäliina sekajäteastiaan. Jätteitä ei saa polttaa.

Jos olet juhannusretkellä ja mukanasi on kertakäyttögrilli, muista olla varovainen sen käytössä luonnossa. Poista täysin jäähtyneet hiilet grillistä ja laita ne pakattuna sekajätteeseen. Grilliosa lajitellaan metallinkeräykseen. Kerää muutkin juhannusretken roskat talteen ja lajittele kotona – roskat eivät kuulu kauniiseen luontoomme!

Lisää ohjeita jätteiden lajittelusta löydät Jäteoppaastamme, joka kulkee kätevästi mukana kännykässä osoitteessa www.hsy.fi/jateopas.

HSY:n ympäristöasiantuntija Elina Mattero-Meronen, puh. 050 381 5445, elina.mattero-meronen@hsy.fi

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka