Kazakstanin presidentti viralliselle vierailulle Suomeen

Tiedote 41/2018
10.10.2018

Kazakstanin presidentti Nursultan Nazarbajev tekee virallisen vierailun Suomeen keskiviikkona 17. lokakuuta 2018. Vierailua isännöi tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Vierailu käynnistyy vastaanottoseremonioilla Presidentinlinnassa. Vastaanottoseremonioista presidentti Niinistö ja presidentti Nazarbajev siirtyvät keskusteluihin, joissa esillä ovat Suomen ja Kazakstanin kahdenvälisten asioiden lisäksi kansainväliset kysymykset, muun muassa suhteet Yhdysvaltoihin, Kiinaan ja Venäjään. Keskusteluiden päätteeksi presidentit pitävät yhteisen lehdistötilaisuuden.

Iltapäivällä presidentti Nazarbajev laskee seppeleen Hietaniemen hautausmaalle ja vierailee teknologiayhtiö Nokialla.

Presidentti Niinistö ja presidentti Nazarbajev ovat edellisen kerran tavanneet kesäkuussa 2017, jolloin presidentti Niinistö vieraili Astanan maailmannäyttelyssä Kazakstanissa. Presidentit ovat tavanneet aiemmin myös muun muassa presidentti Niinistön vieraillessa Kazakstanissa vuosina 2015 ja 2013. Presidentti Nazarbajev vieraili Suomessa edellisen kerran vuonna 2009, jolloin valtiovierailua emännöi presidentti Tarja Halonen.

Presidentparet till sommarresidenset Gullranda i Nådendal5.6.2020 15:11:57 EESTTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 17/2020 5.6.2020 Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio med familj flyttar till presidentens sommarresidens Gullranda fredagen den 5 juni 2020. Under sommaren arbetar republikens president huvudsakligen i Gullranda. Gullranda, som ligger på ön Luonnonmaa i Nådendal, har sedan 1922 varit Republiken Finlands presidents sommarresidens. Gullrandas huvudbyggnad, granitslottet som blev färdigt 1916, byggdes på uppdrag av lantbruksrådet Alfred Kordelin och ritades av arkitekt Lars Sonck. Slottsgården Gullranda omfattar ett stort parkområde och en nyttoträdgård, där det odlas både blommor och grönsaker. Parken som omger Gullranda är öppen för allmänheten under guidade rundturer från och med den 1 juli. Biljetter ska köpas på förhand på webbplatsen Visit Naantali (Nådendals turistinformation). Tyvärr är det inte möjligt att besöka parken på egen hand under sommaren 2020.

Presidenttipari Naantalin Kultarantaan5.6.2020 15:11:33 EESTTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 17/2020 5.6.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio perheineen siirtyivät kesävirka-asunnolle Kultarantaan perjantaina 5. kesäkuuta 2020. Kesän aikana tasavallan presidentti työskentelee pääosin Kultarannassa. Naantalissa Luonnonmaan saaressa sijaitseva Kultaranta on toiminut Suomen tasavallan presidentin kesävirka-asuntona vuodesta 1922 lähtien. Kultarannan päärakennuksen, vuonna 1916 valmistuneen graniittilinnan rakennutti maanviljelysneuvos Alfred Kordelin, ja sen on suunnittelut arkkitehti Lars Sonck. Kultarannan huvilatilaan kuuluu laaja puistoalue sekä hyötypuutarha, jossa viljellään kukkia ja vihanneksia. Yleisö voi tutustua Kultarannan puistoon opastetuilla kierroksilla 1. heinäkuuta alkaen. Lippuja opastetuille kierroksille voi ostaa ainoastaan etukäteen Naantalin matkailun verkkosivuilta. Omatoiminen tutustuminen puutarhaan ei kesäkaudella 2020 valitettavasti ole mahdollista.

President Niinistö to make virtual visits to four municipalities across Finland5.6.2020 13:52:52 EESTPress release

Office of the President of the Republic Press Release 16/2020 5 June 2020 Next week, President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will visit four municipalities by remote connection. President Niinistö will visit Taipalsaari and Tampere on Wednesday, 10 June and Suonenjoki and Seinäjoki on Friday, 12 June 2020. The exceptional spring has impacted Finns in many ways. During the visits, President Niinistö will meet local leaders and representatives of the business community and higher education. The discussions will focus on the local experiences of municipalities of different sizes and populations in adapting to the coronavirus pandemic, the current situation in municipalities and other current issues. In Taipalsaari, President Niinistö will also visit the Sarviniemi hiking area. In Tampere, he will meet the leaders and students of the Tampere University Community, which consists of the University of Tampere and the Tampere University of Applied Sciences. In Suonenjoki and Seinäj

President Niinistö besöker virtuellt fyra kommuner på olika håll i Finland5.6.2020 13:51:28 EESTTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 16/2020 5.6.2020 Republikens president Sauli Niinistö gör nästa vecka fyra kommunbesök på distans. Besöken går till Taipalsaari och Tammerfors onsdagen den 10 juni samt Suonenjoki och Seinäjoki fredagen den 12 juni 2020. Den exceptionella våren har påverkat finländarna på många sätt. Under besöken träffar president Niinistö bl.a. kommunernas och städernas ledning samt representanter för näringsliv och högskolor. Särskilt diskuteras hur olika kommuner med olika invånarantal har anpassat sig till coronapandemin, hur nuläget i kommunen ser ut samt andra aktuella frågor. I Taipalsaari bekantar sig president Niinistö dessutom med friluftsområdet Sarviniemi. I Tammerfors träffar han företrädare för ledningen och studenterna vid Tammerfors högskolesamfund som består av Tammerfors universitet och yrkeshögskola. I Suonenjoki och Seinäjoki diskuterar president Niinistö med representanter för lokala företag och bekantar sig med deras verksamhet. En vi

Presidentti Niinistö vierailee virtuaalisesti neljässä kunnassa eri puolilla Suomea5.6.2020 13:49:39 EESTTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 16/2020 5.6.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tekee etäyhteydellä neljä kuntavierailua ensi viikolla. Vierailukohteina ovat Taipalsaari ja Tampere keskiviikkona 10. kesäkuuta sekä Suonenjoki ja Seinäjoki perjantaina 12. kesäkuuta 2020. Poikkeuksellinen kevät on vaikuttanut suomalaisiin monin tavoin. Presidentti Niinistö tapaa vierailuiden aikana muun muassa kunnan ja kaupunkien johtoa sekä elinkeinoelämän ja korkeakoulujen edustajia. Keskusteluissa esillä ovat erityisesti erilaisten ja väkimäärältään eri kokoisten kuntien paikalliset kokemukset koronapandemiaan sopeutumisesta, tämän hetken tilanne kunnassa sekä muut ajankohtaiset asiat. Taipalsaarella presidentti Niinistö tutustuu lisäksi Sarviniemen retkeilyalueeseen. Tampereella hän tapaa Tampereen yliopiston ja ammattikorkeakoulun muodostaman Tampereen korkeakouluyhteisön johtoa ja opiskelijoita. Suonenjoella ja Seinäjoella presidentti Niinistö keskustelee paikallisten yritysten edusta

President Niinistö spoke with President Putin27.5.2020 16:42:43 EESTPress release

Office of the President of the Republic Press release 15/2020 27 May 2020 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö and President of the Russian Federation Vladimir Putin had a telephone conversation on 27 May 2020. The Presidents discussed the coronavirus situations in Finland and Russia as well as bilateral economic, environmental and other cooperation between the countries. On international affairs, the Presidents spoke about Arctic cooperation, arms control and the initiative made by President Putin early this year on a summit of the permanent members of the UN Security Council. President Niinistö stated that the need for dialogue between the great powers has become increasingly important in recent months. The call was made on Finland’s initiative.