Kehittyvät kansainväliset ja kotimaiset myyntikanavat auttavat maaseudun matkailuyrityksiä löytämään lisää asiakkaita ja lisäämään myyntiään

Vilkas matkailukesä jatkuu suosiollisen sään siivittämänä kohti syksyä ja syyslomia. Kehittyvät matkailun sähköiset myyntikanavat antavat matkailuyritysten koosta ja sijaintipaikasta riippumatta erinomaiset edellytykset sesonkikohtaiseen ja ympärivuotiseen asiakasmäärien tavoittelemiseen ja kasvuun niin kotimaisten kuin ulkomaisten matkailijoiden osalta.

- Matkailun kaupankäyntimaisema muuttuu tällä hetkellä nopealla vauhdilla. Suomi matkailun kohdemaana on jo useamman vuoden ollut kansainvälisessä valokeilassa puhtaan luontonsa, turvallisuutensa ja edistyksellisyytensä siivittämänä. Kerätty huomio on luonnollisesti saanut lukuisat matkailun myyntikanavat, niin lokaalisti kuin globaalisti, miettimään keinoja, jolla ne pystyisivät ottamaan osansa kasvavasta kasasta euroja, kertoo Johku-konseptin ja työkalun kehittänyt Sami Hänninen.

Tämä luonnollisesti on nostanut kaikki suomalaiset matkailupalveluntarjoajat keskiöön, sillä ilman alkutuottajaa myyntikanavilla ei ole myytävää näitä kanavia käyttäville asiakasvirroille.

- Samalla kun myyntikanavien määrä kasvaa hurjalla vauhdilla, kaupankäyntiteknologia ottaa harppauksia eteenpäin. Vielä toissapäivänä pelkkä varausjärjestelmä oli modernia. Eilen yksittäisiin myyntikanaviin kytkeytyminen oli kova juttu. Tänään mennään jo saumattomassa monikanavaisuudessa hyperlokaalista hyperglobaaliin sekä automatisoidaan koko polku ensikontaktista tilinpäätökseen, Hänninen jatkaa

Huomisella onkin jo monet kasvot ja huomisen menestyjät ovat niitä, jotka tänään ovat huolehtineet siitä, että heillä on käytössään parhaimmat muuttuvaan toimintaympäristöön suunnitellut ja jatkuvasti kehittyvät työkalut.

Matkailuyrittäjän mahdollisuudet ottaa digitaalinen näkyvyys ja myynti haltuun

Matkailuyrittäjän on tarpeen arvioida tasaisin väliajoin ja riittävän usein omia myyntikanaviaan, ja mahdollisesti tältä pohjalta uudistua ja tehdä uusia siirtoja.  Liiketoiminnan kehittämisen kannalta on olennaista tietää, mistä kanavista yrityksen uudet, potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat tulevat yrityksen asiakkaiksi.

- Jollei yrityksesi palvelut ole näkyvillä ja varattavissa sähköisten kanavien kautta, yrityksesi ei käytännössä ole olemassa tämän päivän asiakkaille. Tietoa ja palveluja haetaan internetistä ja ani harva asiakas enää tarttuu puhelimeen kysyäkseen lisätietoja tai varatakseen palvelua. Sähköiset kanavat ovat työkaluja, jotka helpottavat yrittäjän arkea ja vapauttavat aikaa perinteisestä puhelintyöstä ja markkinoinnista muuhun, toteaa matkailuyrittäjä Saila Valkeaniemi Sastamalasta.

- Sähköiset kanavat mahdollistavat asiakkaille nopeaa palvelua 24/7. Erilaiset varauskanavat myös panostavat markkinointiin aivan erilaisilla resursseilla, millä pienellä yrityksellä olisi varaa. Kannattaa olla siis mukana siellä, missä asiakkaasi ostavat palveluja, sähköisissä kanavissa, Valkeaniemi jatkaa.

Ideoita reppuun Matka Maalle – Sähköiset myyntikanavat tapahtumasta

Digitaaliseen näkyvyyteen ja sähköisiin myyntikanaviin paneudutaan toista kertaa maaseudun matkailuyrittäjille ja -toimijoille järjestettävässä Matka maalle -tapahtumassa. Valtakunnallisesti maaseutumatkailua edistävä Lomalaidun ry järjestää yhteistyössä Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK:n sekä satakuntalaisten ja pirkanmaalaisten matkailuyhdistysten ja -toimijoiden kanssa tämän valtakunnallisen maaseutumatkailuyritysten ja -toimijoiden oman tapahtuman. Tapahtuma pidetään Satakunnan ammattikorkeakoulun kampuksella Huittisissa tiistaina 17.9.

Tänä vuonna Matka maalle -tapahtuma keskittyy sähköiseen matkamyyntiin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja ja yrittäjien kokemuksia sähköisistä myyntikanavista, kuten AirBnB, Johku ja Bokun. Erilaiset alustat ja kanavat esittäytyvät klinikoilla, joiden yhteyteen on varattu aikaa myös yrittäjien kysymyksille. Yrittäjä pääsee arvioimaan oman yrityksensä toimintaan parhaiten sopivia alustoja ja saa konkreettista tietoa niiden käytöstä käytännössä. Mukana klinikoilla ovat Johku, Sportum, Venuu.fi, Bokun, Doerz ja Joiku booking

Päivän päättää inspiroivasti myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies, puhuva pää Pasi Rautio. Pasi kertoo esimerkiksi siitä, miten itse myyntityö muuttuu jatkuvasti tekniikan kehittyessä – mutta tietyt periaatteet pysyvät samoina.

Toivotamme matkailuyrittäjät ja kehittäjät kuulolle ja osallistumaan Matka maalle -tapahtumaan saamaan tuoreita ja eurojenarvoisia ideoita ja vinkkejä siitä, miten kasvattaa oman yrityksen myyntiä.

Matkailuyritysten sähköiset myyntikanavat  ti 17.9.2019 klo 8.30-17.00

Paikka: SAMK, Huittinen, Risto Ryti sali (Risto Rytin katu 70)

Maaseutumatkailuyrittäjät ja maaseudun matkailun toimijat eri tasoilta voivat ilmoittautua mukaan tiistaihin  10.9.2019 mennessä linkistä: https://www.lyyti.in/Matkamaalle_19

Kimmo Aalto

Lomalaidun ry

kimmo.aalto@lomalaidun.fi

Sami Hänninen

Johku/ Aptual Commerce Oy
sami@johku.com

Saila Valkeaniemi

Matkailuyrittäjä, Liekoranta, Sastamala

Puheenjohtaja, Pirkanmaan Matkailu ry, Varapuheenjohtaja, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry

saila.valkeaniemi@liekoranta.fi

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).

MTK hallituksen budjettiesityksestä: Tuo vakautta ja ennustettavuutta epävarmojen aikojen alla17.9.2019 20:46:58 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on pääosin tyytyväinen hallituksen budjettiesitykseen. Järjestö pitää hyvänä sitä, että budjetti oli maa- ja metsätalouden osalta hallitusohjelman mukainen. MTK jää kuitenkin kaipaamaan toimia digitaalisen infrastruktuurin, erityisesti nopean laajakaistan saatavuuden parantamiseksi. Niillä edistettäisiin kasvun edellytyksiä koko maassa ja torjuttaisiin riskiä digitaalisen eriarvoisuuden lisääntymisestä.