Kehittyvät kansainväliset ja kotimaiset myyntikanavat auttavat maaseudun matkailuyrityksiä löytämään lisää asiakkaita ja lisäämään myyntiään
- Matkailun kaupankäyntimaisema muuttuu tällä hetkellä nopealla vauhdilla. Suomi matkailun kohdemaana on jo useamman vuoden ollut kansainvälisessä valokeilassa puhtaan luontonsa, turvallisuutensa ja edistyksellisyytensä siivittämänä. Kerätty huomio on luonnollisesti saanut lukuisat matkailun myyntikanavat, niin lokaalisti kuin globaalisti, miettimään keinoja, jolla ne pystyisivät ottamaan osansa kasvavasta kasasta euroja, kertoo Johku-konseptin ja työkalun kehittänyt Sami Hänninen.
Tämä luonnollisesti on nostanut kaikki suomalaiset matkailupalveluntarjoajat keskiöön, sillä ilman alkutuottajaa myyntikanavilla ei ole myytävää näitä kanavia käyttäville asiakasvirroille.
- Samalla kun myyntikanavien määrä kasvaa hurjalla vauhdilla, kaupankäyntiteknologia ottaa harppauksia eteenpäin. Vielä toissapäivänä pelkkä varausjärjestelmä oli modernia. Eilen yksittäisiin myyntikanaviin kytkeytyminen oli kova juttu. Tänään mennään jo saumattomassa monikanavaisuudessa hyperlokaalista hyperglobaaliin sekä automatisoidaan koko polku ensikontaktista tilinpäätökseen, Hänninen jatkaa
Huomisella onkin jo monet kasvot ja huomisen menestyjät ovat niitä, jotka tänään ovat huolehtineet siitä, että heillä on käytössään parhaimmat muuttuvaan toimintaympäristöön suunnitellut ja jatkuvasti kehittyvät työkalut.
Matkailuyrittäjän mahdollisuudet ottaa digitaalinen näkyvyys ja myynti haltuun
Matkailuyrittäjän on tarpeen arvioida tasaisin väliajoin ja riittävän usein omia myyntikanaviaan, ja mahdollisesti tältä pohjalta uudistua ja tehdä uusia siirtoja. Liiketoiminnan kehittämisen kannalta on olennaista tietää, mistä kanavista yrityksen uudet, potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat tulevat yrityksen asiakkaiksi.
- Jollei yrityksesi palvelut ole näkyvillä ja varattavissa sähköisten kanavien kautta, yrityksesi ei käytännössä ole olemassa tämän päivän asiakkaille. Tietoa ja palveluja haetaan internetistä ja ani harva asiakas enää tarttuu puhelimeen kysyäkseen lisätietoja tai varatakseen palvelua. Sähköiset kanavat ovat työkaluja, jotka helpottavat yrittäjän arkea ja vapauttavat aikaa perinteisestä puhelintyöstä ja markkinoinnista muuhun, toteaa matkailuyrittäjä Saila Valkeaniemi Sastamalasta.
- Sähköiset kanavat mahdollistavat asiakkaille nopeaa palvelua 24/7. Erilaiset varauskanavat myös panostavat markkinointiin aivan erilaisilla resursseilla, millä pienellä yrityksellä olisi varaa. Kannattaa olla siis mukana siellä, missä asiakkaasi ostavat palveluja, sähköisissä kanavissa, Valkeaniemi jatkaa.
Ideoita reppuun Matka Maalle – Sähköiset myyntikanavat tapahtumasta
Digitaaliseen näkyvyyteen ja sähköisiin myyntikanaviin paneudutaan toista kertaa maaseudun matkailuyrittäjille ja -toimijoille järjestettävässä Matka maalle -tapahtumassa. Valtakunnallisesti maaseutumatkailua edistävä Lomalaidun ry järjestää yhteistyössä Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK:n sekä satakuntalaisten ja pirkanmaalaisten matkailuyhdistysten ja -toimijoiden kanssa tämän valtakunnallisen maaseutumatkailuyritysten ja -toimijoiden oman tapahtuman. Tapahtuma pidetään Satakunnan ammattikorkeakoulun kampuksella Huittisissa tiistaina 17.9.
Tänä vuonna Matka maalle -tapahtuma keskittyy sähköiseen matkamyyntiin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja ja yrittäjien kokemuksia sähköisistä myyntikanavista, kuten AirBnB, Johku ja Bokun. Erilaiset alustat ja kanavat esittäytyvät klinikoilla, joiden yhteyteen on varattu aikaa myös yrittäjien kysymyksille. Yrittäjä pääsee arvioimaan oman yrityksensä toimintaan parhaiten sopivia alustoja ja saa konkreettista tietoa niiden käytöstä käytännössä. Mukana klinikoilla ovat Johku, Sportum, Venuu.fi, Bokun, Doerz ja Joiku booking.
Päivän päättää inspiroivasti myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies, puhuva pää Pasi Rautio. Pasi kertoo esimerkiksi siitä, miten itse myyntityö muuttuu jatkuvasti tekniikan kehittyessä – mutta tietyt periaatteet pysyvät samoina.
Toivotamme matkailuyrittäjät ja kehittäjät kuulolle ja osallistumaan Matka maalle -tapahtumaan saamaan tuoreita ja eurojenarvoisia ideoita ja vinkkejä siitä, miten kasvattaa oman yrityksen myyntiä.
Matkailuyritysten sähköiset myyntikanavat ti 17.9.2019 klo 8.30-17.00
Paikka: SAMK, Huittinen, Risto Ryti sali (Risto Rytin katu 70)
Maaseutumatkailuyrittäjät ja maaseudun matkailun toimijat eri tasoilta voivat ilmoittautua mukaan tiistaihin 10.9.2019 mennessä linkistä: https://www.lyyti.in/Matkamaalle_19
Lisätietoja:
Kimmo Aalto
Toiminnanjohtaja
Lomalaidun ry
p. 040 179 1618
Sami Hänninen
CEO
Johku/ Aptual Commerce Oy
sami@johku.com
Puh. 040 721 7717
Saila Valkeaniemi
Matkailuyrittäjä, Liekoranta, Sastamala
Puheenjohtaja, Pirkanmaan Matkailu ry, Varapuheenjohtaja, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry
saila.valkeaniemi@liekoranta.fi
p. 050 309 1660
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henrietta Dahlmanviestintäassistentti
Puh:0409209877henrietta.dahlman@mtk.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. ja MTK:n tulevaisuusseminaari 23.4.18.4.2024 13:54:20 EEST | Kutsu
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat myös tervetulleita valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".
MTK: Laajat sopeutustoimet kohdistuvat myös maa- ja metsätaloustuottajiin16.4.2024 18:58:55 EEST | Tiedote
Hallitus esitteli kehysriihensä päätökset 16. huhtikuuta. Kolmen miljardin sopeutukset koskettavat kaikkia suomalaisia, eivätkä maa- ja metsätaloustuottajat ole leikkauksien ja sopeutuksien ulkopuolella. MTK pitää kuitenkin tärkeänä, että hallitus on etsimässä ratkaisuja, joilla estetään Suomen ajautuminen liiallisen alijäämän menettelyyn.
EU:n maaperädirektiivin valmistelussa askeleita oikeaan suuntaan – “Direktiivi ei saa heikentää maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksiä”12.4.2024 15:53:04 EEST | Tiedote
EU-komissio julkaisi maaperän seurantaa koskevan direktiivin heinäkuussa 2023. Direktiivin tavoitteena on saavuttaa terve maaperä viimeistään vuonna 2050. MTK on korostanut direktiivin valmistelussa sitä, että kansalliset olosuhteet otettaisiin kattavasti huomioon.
Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote
Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.
Metsänomistajien tyytyväisyys puukauppaan nousussa20.3.2024 14:52:25 EET | Tiedote
Metsänomistajien tyytyväisyys ja aktiivisuus puukauppaan on kasvussa, selviää kevään Metsätutka-kyselystä. Vaikka viime vuosina on tehty puukauppaa ahkerasti, on kolmanneksella metsänomistajista puunmyyntiaikomuksia myös kuluvalle ja ensi vuodelle. Puun hinnannousun merkitys puukauppaan kannustavana tekijänä on myös noussut voimakkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme