Suomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPR

Kehitysjournalismin palkinto Taina Tervoselle

Taina Tervosen Image-lehdessä ilmestynyt juttu “Kadonneiden laiva” on voittanut vuoden 2020 Kehitysjournalismin palkinnon. Erinomainen artikkeli kuljettaa lukijan siirtolaisuuden lähteille, toteaa palkinnosta päättänyt raati.
Usean vuoden työn vaatinut vuoden 2020 kehitysjournalismipalkinnon voittanut toimittaja Taina Tervosen juttu ”Kadonneiden laiva” julkaistiin syyskuussa 2019 Image-lehdessä. Kuva: Maria Santto

Kehitysjournalismin palkinnon on voittanut vapaa toimittaja Taina Tervonen jutullaan ”Kadonneiden laiva”, joka julkaistiin Image-lehdessä syyskuussa 2019. Kolmen tuhannen euron suuruinen palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa.

Tervonen on raadin mukaan päässyt Eurooppaan suuntautuvan siirtolaisuusteeman ytimeen matkustettuaan Senegaliin. Hän on luonut tarinallisesti eheän, monitasoisen ja ajatuksia herättävän kokonaisuuden.

– Jutussa onnistutaan laivan hylyn kautta mietteliäinä sukeltamaan meren pohjaan, sieltä todellisuuteen ja antamaan kasvot niin usein tuntemattomiksi jääville uhreille, kuvailee raadin jäsen, toimittaja ja tietokirjailija Rauli Virtanen.

"Kadonneiden laiva" on Tervosen mukaan osa lähes neljä vuotta kestänyttä projektia, joka kertoo Välimeren kadonneista.

– Olen kirjoittanut siirtolaisuudesta koko sen ajan, jonka olen toimittajana tehnyt töitä, eli 20 vuotta. Tuossa ajassa Euroopan rajat ovat sulkeutuneet aina vain tiukemmin ulkopuolelta tulevilta, mutta eurooppalaisten liikkuminen maailmalla on kasvanut, Tervonen sanoo.
– Freelancerina palkinto tarkoittaa minulle myös hyvin konkreettista asiaa: mahdollisuutta rahoittaa seuraavaa työn alla olevaa projektiani, joka kertoo afrikkalaisten esineiden matkasta eurooppalaisiin museoihin ja siirtomaa-ajan väkivallan yhteyksistä Black Lives Matter -liikkeeseen.

Kunniamaininta Ylen Ulkolinjan työryhmälle

Raati jakoi kilpailussa myös kunniamaininnan. Sen saa Ylen Ulkolinja -työryhmä mobiililaitteille tarkoitetusta erikoisartikkelistaan "Maria pakenee kahden pienen tyttärensä kanssa kiristystä, väkivaltaa ja kuolemaa – yli 700 kilometrin pakomatka kävellen ja liftaten Hondurasista Meksikoon"

Päähenkilö Marian oma ääni kuuluu jutussa hienosti, raati sanoo. Artikkelin tekijät on häivytetty, ja Marian tarinaan on helppo uppoutua.

Raadin jäsen, kuvajournalisti Hannamari Shakya pitää juttua merkittävänä, syväluotaavana digitaalisena journalismina, jota soisi tehtävän Suomessa enemmän.

– Erityisen tärkeää on, että ääni on paikallisilla, tavallisilla ihmisillä. Myös visuaalinen toteutus on tehty ajatuksella ja laadukkaasti, hän sanoo.

Mikä Kehitysjournalismin palkinto?

Kehitysjournalismin palkinto on Suomen Punaisen Ristin, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikesin, Helsingin Sanomain Säätiön ja Journalistiliiton perustama palkinto, joka jaettiin nyt ensimmäistä kertaa.

Kuka tahansa sai ehdottaa kilpailuun vuoden aikana suomalaisessa mediassa julkaistuja journalistisia sisältöjä. Kaikkiaan ehdotuksia saatiin 58.

Voittajan valitsi riippumaton asiantuntijaraati, johon kuuluivat Tampereen yliopiston journalistiikan työelämäprofessori Reetta Räty, vapaa toimittaja Outi Salovaara, dokumentaristi Hannamari Shakya, SPR:n kansainvälisten ohjelmien päällikkö Maria Suoheimo ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtanen.

Raati painotti valinnoissaan, että laadukas kehitysjournalismi avaa ikkunan toiseen maailmaan ja auttaa ymmärtämään sitä. Laadukkaat jutut antavat ääntä ihmisille itselleen.

Raati halusi myös painottaa maailmalle lähtemisen merkitystä. Toimituksesta käsinkin voi tehdä hyviä juttuja, mutta aikoina, jolloin kirjeenvaihtajia on vähänlaisesti ja matkarahat tiukassa, on hyvä muistuttaa, että maailmaa ymmärtää usein parhaiten menemällä paikan päälle.

Vaikuttamistyön suunnittelija Pekka Reinikainen, Suomen Punainen Risti, pekka.reinikainen@punainenristi.fi, p. 040 178 2235

Viestinnän asiantuntija Esa Salminen, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes, esa.salminen@vikes.fi, p. 050 464 9532

Kehitysjournalismikilpailun 2020 voittaja, toimittaja Taina Tervonen. Kuva: Vincent Capman.
Kehitysjournalismipalkinnon arviointiraatiin kuuluva ulkomaankirjeenvaihtaja, tietokirjailija Rauli Virtanen jakoi kilpailun palkinnot: Pääpalkinnon sai toimittaja Taina Tervonen artikkelistaan ”Kadonneiden Laiva”, ja kunniamaininnan Ylen Ulkolinjan työryhmä älypuhelimille optimoidusta julkaisustaan ”Maria”. Kuva: Maria Santto