Kehityspoliittinen toimikunta: Lisää johdonmukaisuutta kehitysmaiden yksityissektorin tukeen

KEHITYSPOLIITTINEN TOIMIKUNTA
www.kehityspoliittinentoimikunta.fi

Tiedote 4/2017
24.5.2017

Nykyinen hallitus nostaa kehitysmaiden oman talouden, yksityissektorin ja veropohjan vahvistamisen kehityspolitiikan ytimeen. Kehityspoliittisen toimikunnan (KPT) mielestä uusi painotus on tärkeä. Samalla tulee kuitenkin varmistaa, että taloudellista hyötyä jää nykyistä enemmän köyhimpien ihmisten, erityisesti naisten ja tyttöjen käyttöön.

Keskeinen kysymys on, kuinka kehitysmaiden talouden ja yksityissektorin vahvistaminen vastaa ihmisten oikeuksiin ja tarpeisiin myös kaikkein köyhimmissä maissa, KPT toteaa Suomen kehityspolitiikan tila 2017 -vuosiarviossaan.

Kehitysmaiden yritystoiminnan vahvistamisessa on tärkeää kiinnittää huomiota työpaikkojen laatuun ja noudattaa YK:n työjärjestö ILOn ihmisarvoisen työn kriteereitä. Siksi kaikilta kehitysyhteistyövaroin tuettavilta yrityksiltä on edellytettävä kansallisten ja kansainvälisten normien mukaista vastuullista toimintaa. Lisäksi niiden on pystyttävä osoittamaan, että liiketoiminnalla on köyhyyttä vähentävä vaikutus.

KPT:n mielestä yksityisten toimijoiden vaikutuksia on tärkeä arvioida sekä etu- että jälkikäteen, jotta toiminta on mahdollisimman johdonmukaista. Yritysten saamasta julkisesta tuesta päätettäessä on arvioitava toiminnan kehitysvaikutukset, tehtävä ihmisoikeus- ja ympäristövaikutusten arviointi sekä edellytettävä raportointia tuloksista.

Hallituksen uudet painotukset tarvitsevat rinnalleen selkeän toimintasuunnitelman ja yli hallituskausien ulottuvan ohjeistuksen, jota eri toimijat voivat noudattaa. Tarkennusta tarvitaan erityisesti toiminnan ihmisoikeusperustaisuuteen, johdonmukaisuuteen, läpinäkyvyyteen sekä tuloksellisuuteen. Tällä hallituskaudella kehitysyhteistyön välinevalikoima korostaa suomalaisten yritysten roolia kehitysmaiden yksityisen sektorin kehittämisessä. Tämä on KPT:n mielestä tärkeä, mutta yksin liian suppea näkökulma. Suomen tulee edistää entistä johdonmukaisemmin kaikkien kumppanimaidensa talouden ja yksityissektorin vahvistamista sekä kiinnittää huomiota yrittäjyyden ja sitä tukevan elinkeinopolitiikan perusteisiin.

KPT painottaa, että verotus on oleellinen osa jokaisen valtion taloutta sekä yhteiskunnan toimivuuden ja kansalaisten hyvinvoinnin turvaamista. Suomen verotus ja kehitys -toimintaohjelma linjaa selkeästi, että kehitysmaiden verotuskyvyn parantaminen edellyttää kehitystä tukevaa politiikkajohdonmukaisuutta sekä eri tahojen yhteistyötä. Suomen kansainväliseen veropolitiikkaan liittyvät tavoitteet vaativat kuitenkin vielä kirkastamista.

KPT on huolissaan siitä, että kehitysyhteistyön määrärahojen leikkaukset, niukat henkilöresurssit ja tulosseurannan haasteet vaikeuttavat kehityspolitiikan uusien painopisteiden viemistä käytäntöön.

Lisätietoja: KPT:n puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi, puh. 050 511 30 67, aila.paloniemi@eduskunta.fi ja KPT:n pääsihteeri Marikki Stocchetti, puh. 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Kehityspoliittinen toimikunta (KPT) on valtioneuvoston asettama neuvoa-antava elin, joka seuraa ja arvioi Suomen toimintaa kehitysmaihin vaikuttavilla politiikkalohkoilla. Parlamentaarisesti ja yhteiskunnallisesti edustava toimikunta arvioi myös kehitysyhteistyön laatua ja vaikuttavuutta sekä seuraa julkisten kehitysyhteistyömäärärahojen tasoa.

Development Policy Committee’s message to government-formation negotiators in 2023: New government must strengthen Finland’s global responsibility and impact3.5.2023 11:34:28 EEST | Press release

Finland’s new government must promote global sustainable development and strengthen Finland’s positive handprint abroad. In this way, we can also safeguard Finland’s own security in the long term. This is the Development Policy Committee's key message to the government-formation negotiators in 2023.