Kehityspoliittisen toimikunnan arvioraportti: Tasa-arvoa tukevaa kehityspolitiikkaa on päivitettävä ja edistettävä Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella

Kehitysyhteistyötä ja -politiikkaa on uudistettava, jotta Suomi voi edistää nykyistä tuloksellisemmin sukupuolten välistä tasa-arvoa kehitysmaissa. Tätä mieltä on valtioneuvoston asettama Kehityspoliittinen toimikunta (KPT), jonka arvioraportti Suomen kehityspolitiikan tila 2018: Myytistä maan pinnalle ja mallimaaksi – Suomi kehitysmaiden naisten ja tyttöjen tasa-arvon vahvistajana julkistetaan keskiviikkona eduskunnassa.

KPT:n mielestä nykyisen hallituskauden kokonaiskuva on ristiriitainen. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen on nostettu kehityspolitiikan ensimmäiseksi painopisteeksi, mutta samaan aikaan tasa-arvotyön rahoitus on vähentynyt noin 40 prosenttia osana kehitysyhteistyön historiallisen suuria määrärahaleikkauksia.

Kehityspoliittinen toimikunta toivoo hallitukselta aikataulua, jolla virallisen kehitysavun bruttokansantulo-osuus nostetaan YK:n suosituksen mukaisesti 0,7 prosenttiin. Lisäksi vähintään 0,2 prosenttia bruttokansantulosta on suunnattava kaikkein köyhimpien maiden tukemiseen.

”Tasa-arvotyön painoarvon tulee näkyä myös rahoituksen kohdentumisessa. Siksi Suomen on sitouduttava EU:n tasa-arvoa edistävän toimintasuunnitelman tavoitteeseen. Tasa-arvon tulee olla joko merkittävä osa- tai pääasiallinen tavoite 85 prosentissa kaikista uusista kehitysohjelmista vuoteen 2020 mennessä”, KPT linjaa.

KPT:n mielestä suomalainen arvopohja, sitoumukset kansainvälisiin sopimuksiin sekä naisten ja tyttöjen nostaminen Sipilän hallituksen uudeksi kehityspoliittiseksi painopisteeksi luovat odotuksia, jotka Suomen on nyt uskottavasti lunastettava. Tätä edellyttää myös sitoutuminen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman (Agenda2030) toteuttamiseen. Suomen ei pidä jättää väliin mahdollisuutta profiloitua EU-puheenjohtajuuskaudellaan vuonna 2019 todellisena kestävän kehityksen ja tasa-arvon edistäjänä.

KPT:n arvion mukaan kehityspolitiikan toimijoilta – kuten kahdenvälisen kehitysyhteistyön toteuttajilta, kansalaisjärjestöiltä ja yksityissektorilta – löytyy osaamista ja tahtoa tähän. Lisäksi Suomi toimii aktiivisesti EU:ssa ja muilla kansainvälisillä foorumeilla erityisesti naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja oikeuksien puolesta.

”Tätä työtä tulee ehdottomasti jatkaa. Tasa-arvo on kestävän kehityksen ehto, jota Suomen tulee kaikessa toiminnassa korostaa. Siksi on perusteltua, että kehitysyhteistyöllä ja -politiikalla on hallituskausia pidempi pysyvä perusta. Uudistukset tulee aloittaa tällä hallituskaudella ja sisällyttää ne seuraavan hallituskauden kehityspoliittiseen selontekoon. Suomen EU-puheenjohtajakausi olisi luonteva näytön paikka uudistusten esittelylle.”

Lisätietoja: KPT:n puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi, puh. 050 511 30 67, aila.paloniemi@eduskunta.fi; KPT:n pääsihteeri Marikki Stocchetti, puh. 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Kehityspoliittinen toimikunta (KPT) on valtioneuvoston asettama neuvoa-antava elin, joka seuraa ja arvioi Suomen kestävän kehityksen toimintaa suhteessa kehitysmaihin. Sen jäsenistö koostuu eduskuntapuolueista, etu- ja kansalaisjärjestöistä sekä UniPID- verkoston yliopistoista.

Assessment report by the Development Policy Committee: Development policy focusing on equality to be updated and promoted during the Finnish Presidency of the EU in autumn 20192.5.2018 09:00Tiedote

Finland should reform its development cooperation and development policy to be able to promote gender equality in developing countries more effectively than before. The Development Policy Committee, a body appointed by the Government, will publish its assessment report Finland's Development Policy in 2018: Moving from myth to reality. Setting an example in strengthening equality for women and girls in developing countries in Parliament on Wednesday 2 May.

Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet2.5.2018 09:00Tiedote

Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön6.6.2017 16:00Tiedote

KEHITYSPOLIITTINEN TOIMIKUNTA www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Tiedote 5/2017 6.6.2017 Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön Suomen kehitysyhteistyörahoituksen luonne on muuttunut rajusti kuluvan hallituskauden aikana. Lahjamuotoisesta kehitysyhteistyörahoituksen eri muodoista, kuten Suomen kahdenvälisestä ja monenkeskisestä yhteistyöstä sekä kansalaisjärjestöiltä, leikattiin keskimäärin noin 40 prosenttia. Ainoastaan Suomen EU:n kautta tapahtuva yhteistyö jatkuu samansuuruisena ja sen suhteellinen osuus on leikkausten myötä jopa kasvanut. Samanaikaisesti hallitus teki päätöksen liki kolminkertaistaa laina- ja pääomamuotoisen rahoituksen eli niin sanotun finanssisijoitusten määrän. Tämä on ollut suurin yksittäinen linjamuutos Suomen kehityspolitiikan rahoituksessa kautta aikojen. Tämän vuoden osalta laina- ja pääomasijoitusten osuus on 130 miljoonaa ja rahoitus jatkuu samansuuruisena myös vuosina 2018–2019. Viime vuonna hallitus myö

Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments6.6.2017 16:00Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 5/2017 6.6.2017 Development Policy Committee calls for transparency in the allocation and use of financial investments The nature of Finland’s development cooperation financing has undergone a drastic change in the current government term. On average, cuts of approximately 40% were made in different forms of financing granted as donations, including Finland’s bilateral and multilateral cooperation and NGOs. The only area not affected by the cuts is Finland’s cooperation channelled through the EU, which has even increased in relative terms as a result of the cuts. At the same time, the government made a decision on a three-fold increase in the amount of financing provided as loans and capital, or so-called financial investments. This was the greatest single sea change of all times in Finland’s development policy financing. The share of loan and capital investments is EUR 130 million this year, and

Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna6.6.2017 16:00Tiedote

UTVECKLINGSPOLITISKA KOMMISIONEN http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Pressmeddelande 5/2017 6.6.2017 Utvecklingspolitiska kommissionen: Öppenhet i de finansiella investeringarna Finansieringen av utvecklingssamarbetet har drastiskt ändrat natur under denna regeringsperiod. I genomsnitt 40 procent av biståndet har skurits ned, till exempel det bilaterala och multilaterala samarbetet och stödet till civilsamhällesorganisationer. Endast utvecklingssamarbetet genom EU har fortsatt i samma skala och dess relativa andel har till och med ökat i och med nedskärningarna. Samtidigt har regeringen fattat beslut om att tredubbla finansieringen i form av lån och kapital, det vill säga finansiella investeringar. Det här är den största kursändringen i Finlands utvecklingspolitiska finansiering genom tiderna. I år är de finansiella investeringarnas andel 130 miljoner euro och finansieringen kommer att fortsätta i samma storleksklass 2018–2019. Förra året beviljade regeringen finansieringsbolage

Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries24.5.2017 09:10Tiedote

THE DEVELOPMENT POLICY COMMITTEE http://www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Press release 4/2014 24.5.2017 Development Policy Committee: Greater policy coherence in private sector support for developing countries Developing countries’ own economies and their private sector and tax base are at the heart of the current Government’s development policy. The Development Policy Committee appreciates the new emphasis. At the same time, however, it is important to make sure that the poorest people, especially women and girls, will be able to enjoy the benefits of economic growth more than today. In its annual report 2017, the Development Policy Committee states that the key question is how can developing countries’ strengthened economy and private sector meet the rights and needs of people also in the poorest countries. When business activities are strengthened in the developing countries, it is important to pay attention to the quality of jobs and to observe the ILO’s criteria of decent work.