Kehityspoliittisen toimikunnan arvioraportti: Tasa-arvoa tukevaa kehityspolitiikkaa on päivitettävä ja edistettävä Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella

Kehitysyhteistyötä ja -politiikkaa on uudistettava, jotta Suomi voi edistää nykyistä tuloksellisemmin sukupuolten välistä tasa-arvoa kehitysmaissa. Tätä mieltä on valtioneuvoston asettama Kehityspoliittinen toimikunta (KPT), jonka arvioraportti Suomen kehityspolitiikan tila 2018: Myytistä maan pinnalle ja mallimaaksi – Suomi kehitysmaiden naisten ja tyttöjen tasa-arvon vahvistajana julkistetaan keskiviikkona eduskunnassa.

KPT:n mielestä nykyisen hallituskauden kokonaiskuva on ristiriitainen. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen on nostettu kehityspolitiikan ensimmäiseksi painopisteeksi, mutta samaan aikaan tasa-arvotyön rahoitus on vähentynyt noin 40 prosenttia osana kehitysyhteistyön historiallisen suuria määrärahaleikkauksia.

Kehityspoliittinen toimikunta toivoo hallitukselta aikataulua, jolla virallisen kehitysavun bruttokansantulo-osuus nostetaan YK:n suosituksen mukaisesti 0,7 prosenttiin. Lisäksi vähintään 0,2 prosenttia bruttokansantulosta on suunnattava kaikkein köyhimpien maiden tukemiseen.

”Tasa-arvotyön painoarvon tulee näkyä myös rahoituksen kohdentumisessa. Siksi Suomen on sitouduttava EU:n tasa-arvoa edistävän toimintasuunnitelman tavoitteeseen. Tasa-arvon tulee olla joko merkittävä osa- tai pääasiallinen tavoite 85 prosentissa kaikista uusista kehitysohjelmista vuoteen 2020 mennessä”, KPT linjaa.

KPT:n mielestä suomalainen arvopohja, sitoumukset kansainvälisiin sopimuksiin sekä naisten ja tyttöjen nostaminen Sipilän hallituksen uudeksi kehityspoliittiseksi painopisteeksi luovat odotuksia, jotka Suomen on nyt uskottavasti lunastettava. Tätä edellyttää myös sitoutuminen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelman (Agenda2030) toteuttamiseen. Suomen ei pidä jättää väliin mahdollisuutta profiloitua EU-puheenjohtajuuskaudellaan vuonna 2019 todellisena kestävän kehityksen ja tasa-arvon edistäjänä.

KPT:n arvion mukaan kehityspolitiikan toimijoilta – kuten kahdenvälisen kehitysyhteistyön toteuttajilta, kansalaisjärjestöiltä ja yksityissektorilta – löytyy osaamista ja tahtoa tähän. Lisäksi Suomi toimii aktiivisesti EU:ssa ja muilla kansainvälisillä foorumeilla erityisesti naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja oikeuksien puolesta.

”Tätä työtä tulee ehdottomasti jatkaa. Tasa-arvo on kestävän kehityksen ehto, jota Suomen tulee kaikessa toiminnassa korostaa. Siksi on perusteltua, että kehitysyhteistyöllä ja -politiikalla on hallituskausia pidempi pysyvä perusta. Uudistukset tulee aloittaa tällä hallituskaudella ja sisällyttää ne seuraavan hallituskauden kehityspoliittiseen selontekoon. Suomen EU-puheenjohtajakausi olisi luonteva näytön paikka uudistusten esittelylle.”

Lisätietoja: KPT:n puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi, puh. 050 511 30 67, aila.paloniemi@eduskunta.fi; KPT:n pääsihteeri Marikki Stocchetti, puh. 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Kehityspoliittinen toimikunta (KPT) on valtioneuvoston asettama neuvoa-antava elin, joka seuraa ja arvioi Suomen kestävän kehityksen toimintaa suhteessa kehitysmaihin. Sen jäsenistö koostuu eduskuntapuolueista, etu- ja kansalaisjärjestöistä sekä UniPID- verkoston yliopistoista.

Development Policy Committee’s message to government-formation negotiators in 2023: New government must strengthen Finland’s global responsibility and impact3.5.2023 11:34:28 EEST | Press release

Finland’s new government must promote global sustainable development and strengthen Finland’s positive handprint abroad. In this way, we can also safeguard Finland’s own security in the long term. This is the Development Policy Committee's key message to the government-formation negotiators in 2023.