Kehysriihen työllisyyslinjauksissa yllättävän paljon hyvää, jotain epäselvää ja jonkin verran tehtävää

SOSTE näkee hallituksen kehysriihipäätösten työllisyyslinjaukset pääosin onnistuneina. Korkeampaa työllisyyttä ei haeta työttömien asemaa heikentämällä vaan investoimalla työkykyyn, osaamiseen sekä osatyökykyisten työllisyyden parantamiseen muun muassa palkkatuettua työtä lisäämällä.

”Valitut toimet ovat hyvinvointitalousajattelun mukaisia, ja niissä työllisyyden nostoon pyritään ihmisiä tukemalla, ei rankaisemalla. Hallitus on tunnistanut ne vaikeasti työllistyvät, joita tukemalla yhä useampi voi siirtyä pysyvästi työllisiksi ja antamaan panoksensa yhteiskunnan rakentamiseen”, SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas toteaa.

Työllisyyttä vahvistetaan investoinneilla työkykyyn ja tuottavuuteen – myös osatyökykyiset yritetään saada paremmin mukaan työelämään. “Se mikä puuttuu, ovat lisäpanostukset koulutukseen. Ne olisivat tarpeen tuottavuuden ja työllisyyden parantamiseksi”, jatkaa Ahokas.

SOSTE listasi hallituksen kehysriihipäätöksen keskeiset työllisyyteen vaikuttavat toimenpiteet

Mitä hyvää?

• Työllisyyden hoidossa ei turvauduta sosiaaliturvan leikkauksiin. Tästä on syytä pitää kiinni vastaisuudessakin.
  • Koulutuksesta ei leikata – korkea työllisyys edellyttää korkeaa osaamista.
  • Työkykyohjelman laajentaminen tukee korkeaa työllisyyttä. Jatkossa ohjelman kohderyhmiä tulisi laajentaa.
  • Työkyvyttömyyden ja sairaseläkkeiden ennaltaehkäisyyn panostaminen.
  • Palkkatuetun työn lisäämiseen suunnatut panostukset.
  • Yhteiskunnallisten yritysten tukeminen perustettavan asiantuntijayksikön kautta.
  • Julkisiin hankintoihin liitettävä osatyökykyisten ja muihin vaikeammassa asemassa olevien työttömien työllistämisehto.

Mitä epäselvää?

• Työllisyyspalvelujen järjestämisvastuun siirto kuntiin on vaikutuksiltaan epäselvä. Kuntien kannustimilla ratkaiseva vaikutus.
  • Välittäjä Oy:n vaikutus riippuu siitä, miten vaikuttaa muiden palvelujen rahoitukseen sekä olemassa olevien välityömarkkinoiden toimintaedellytyksiin. Sosiaalipoliittisesta näkökulmasta toimessa on paljon hyvää.

Mitä tehtävä?

• Panostukset työllisyyteen koulutustasoa nostamalla ovat yhä välttämättömiä.
  • Opiskelijoiden maahanmuuton lisääminen vaatii myös koulutustarjonnan laajentamista, jotta se tukisi työllisyyttä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE: Budjettiriihestä odotettiin enemmän investointeja osaamiseen ja työllisyyden vahvistamiseen – myös terveysperusteisen verotuksen kehittäminen jäämässä torsoksi9.9.2021 16:51:57 EEST | Tiedote

Hallitus kävi neuvottelut vuoden 2022 valtion talousarviosta suotuisissa talousnäkymissä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n mukaan hallitus ei käyttänyt talouspolitiikan liikkumavaraa parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt olisi pitänyt investoida tarvelähtöisiin työllisyyspalveluihin ja osaamisen vahvistamiseen paljon voimakkaammin, kuin mihin hallitus oli valmis. Myös terveysperusteisen verotuksen eteneminen on jäämässä vähäiseksi.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies: Säätiöiden ja yhdistysten jättäminen Business Finlandin koronarahoituksen ulkopuolelle oli lainvastainen18.6.2021 11:10:27 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry kanteli vuosi sitten keväällä Business Finlandin päätöksestä jättää koronaepidemian takia talousvaikeuksiin ajautuneet säätiöt ja yhdistykset häiriörahoituksen ulkopuolelle. 17.6. antamassaan päätöksessä Eduskunnan apulaisoikeusasiamies toteaa Business Finlandin menettelyn olleen lainvastainen.

Sosiaalibarometri 2021: Sosiaalialan ammattilaisilta laaja kannatus asumistuen korotukselle1.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Selvä enemmistö sote-johtajista, sosiaalityöntekijöistä ja Kelan esihenkilöistä kannattaa nykyistä korkeampaa asumistuen tasoa, jotta toimeentulotuen tarve vähenisi. Vain seitsemän prosenttia Sosiaalibarometrin vastaajista on sitä mieltä, että asumistuen tasoa tulisi laskea. Tuore Sosiaalibarometri selvitti muun muassa ratkaisuehdotuksia asumisen kalleuteen sekä toimeentulotuen toimeenpanon nykytilannetta neljä vuotta perustoimeentulotuen Kela-siirron jälkeen.