Kehysriihi ei tuonut kaivattua helpotusta opiskelijoille

Hallituspuolueet SDP:n johdolla päättivät lisätä tiistain (5.4.) kehysriihessä TKI-rahoitusta, ammatillisen koulutuksen resursseja ja kasvattaa opintotuen tulorajoja. Opiskelijoiden sosiaaliturvaa koskevat uudistukset jäivät kuitenkin taas kerran hallitukselta tekemättä.

Kehysriihi saatiin päätökseen tiistaina 5.4. nopeassa aikataulussa. Kehysriihessä hallituspuolueet SDP:n johdolla päättivät lisätä Suomen TKI-rahoitusta, ammatillisen koulutuksen resursseja sekä kasvattaa opintotuen tulorajoja. Opiskelijoiden sosiaaliturvaa koskevat uudistukset jäivät kuitenkin opintotuen tulorajojen nostoa lukuunottamatta taas kerran hallitukselta tekemättä.

Vaikka opiskelijoita ei huomioitu riittävästi, on mainittava, että TKI-rahoituksen kasvattaminen ja ammatillisen koulutuksen lisäresurssien turvaaminen ovat hallitukselta todellisia tulevaisuustekoja ja niitä tulee arvostaa. TKI-rahoitukseen esitettiin aiemmin jopa leikkauksia, mutta leikkaukset peruttiin ja leikkausten sijasta TKI-rahoitusta kasvatettiin 350 miljoonalla eurolla lisäämällä määrärahoja. Demariopiskelijat ja useat eri tahot korkeakoulukentällä ovat tyytyväisiä TKI-rahoituksen turvaamiseen. Yhtä tärkeää TKI-rahoituksen turvaamisen lisäksi oli ammattioppilaitosten opettajia koskevien lisäresurssien (50 miljoonaa euroa) takaaminen riihessä.

Kehysriihi oli kuitenkin opiskelijoiden kannalta jälleen mitäänsanomaton. Opintotuen tulorajojen nosto auttaa joitakin opiskelijoita, mutta valitettavasti se myös kasvattaa jo nyt suurta eriarvoisuutta opiskelijoiden keskuudessa. Tulorajojen nosto ei yksittäisenä toimena ole riittävän tehokas ratkaistakseen opiskelijoiden keskuudessa kyteviä laajamittaisia ongelmia. Tulorajojen nosto ei myöskään korjaa opiskelijoiden pitkällä aikavälillä syntyneitä sosiaaliturvan ongelmia tai poista opiskelijoiden keskuudessa kytevää mielenterveyspommia.

Välillä tuntuu, että opiskelijoiden tilanteelle löytyy hyvin vähän ymmärrystä. On vaikea sanoa köyhyysrajalla elävälle, masentuneelle opiskelijatoverille “mene töihin, kyllä se siitä helpottaa”. Siksi toivon, että hallitus ottaa tosissaan opiskelijoiden erittäin, erittäin vakavan tilanteen ja myös muita konkreettisia toimia tulorajojen noston lisäksi tehdään jatkossa. Opiskelijoiden sosiaaliturvan ja henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi tarvitaan kokonaisvaltainen sosiaaliturvauudistus, jossa isot rakenteelliset ongelmat pystytään korjaamaan pysyvästi.

Timo Keisala
timo.keisala@sonk.fi

Sosialidemokraattiset opiskelijat – SONK on valtakunnallinen poliittinen opiskelijajärjestö. Tavoitteenamme on edistää opiskelijoiden poliittista osallistumista ja osallistua erityisesti koulutus- ja sivistyspoliittiseen keskusteluun. Meitä yhdistävät vapauden, yhdenvertaisuuden sekä solidaarisuuden arvot.