Keinoja jatkuvan oppimisen kehittämiseksi sosiaalialalla
Työelämän osaamisen tulee olla ajantasaista ja sitä tulee kehittää työelämän muutoksia ja uudistuksia ennakoiden. Elinikäisen oppimisen käsitteen rinnalla tai sen sijaan käytetään yhä enemmän jatkuvan oppimisen käsitettä. Jatkuvaa oppimista käsittelevissä kannanotoissa painotus on työikäisten opiskelu- ja oppimismahdollisuuksissa.
Kansalaisten sosiaali- ja terveydenhuoltoon kohdistamat odotukset sekä palveluiden ja tuen tarpeet uudistuvat ajan saatossa. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevaa uudistusta on työstetty vuosien ja jopa vuosikymmenien ajan, kertoo julkaisun toimittaja ja Diakin sosiaalialan yliopettaja Jari Helminen.
– Sosiaalialan ammattilaiset työskentelevät eri ikäisten, eri elämänvaiheessa ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa. He tekevät työtään erilaisissa toimintaympäristöissä, kuten asiakkaiden kodeissa, sosiaalisen asumisen yksiköissä ja toimistoissa.
Julkaisu tuo esille sosiaalialalla työskentelevien näkemyksiä siihen, miten jatkuvan oppimisen tarpeisiin vastataan sosiaalialalla ja miten jatkuvan oppimisen koulutuksilla voidaan tukea sosiaalialan osaamista.
Julkaisu ottaa huomioon vuonna 2019 pääministeri Sanna Marinin johdolla laaditun Osallistava ja osaava Suomi – sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta -hallitusohjelman, jossa korostetaan vastaamista työn murroksesta ja digitalisaation etenemisestä johtuvista oppimistarpeista.
– Kehittämistoimenpiteitä tulee kohdentaa hallitusohjelman mukaan muun muassa elinikäisen oppimisen koulutusten ja koulutukseen ohjauksen palveluiden rakentamiseen. Tavoitteena on vahvistaa ihmisten yhdenvertaisia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen, Helminen kertoo.
Julkaisu on osa Sote-alan ammattilaisen jatkuvan oppimisen tiekartta (SOTETIE) -projektia, joka käynnistyi syyskuussa 2019. Siinä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten käyttöön pyritään luomaan jatkuvaa oppimista edistävä digitaalinen toimintaympäristö, jota hankkeessa kutsutaan tiekartaksi. Digitaalinen toimintaympäristö avautuu marraskuussa 2021.
Julkaisusta hyötyvät sekä sosiaalialan työnantajat että työntekijät, mutta myös sosiaalialan ammattikorkeakoulusta järjestävät tahot. Julkaisu soveltuukin parhaiten mm. ammattikorkeakoulujen jatkuvan oppimisen koulutusten arviointiin ja kehittämiseen.
Julkaisutiedot:
Helminen, J. (2021). Jatkuvan oppimisen koulutukset ja osaamisen kehittämistarpeet sosiaalialalla. (Diak Työelämä 23). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-384-1
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Varkauden varhaiskasvatuksen sosionomin koulutus yksi Diakin suosituimmista hakukohteista kevään yhteishaussa28.3.2024 12:32:12 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 20 Varkaudessa järjestettävään sosionomi (AMK), varhaiskasvatus -koulutukseen.
Oulun lähihoitajille suunnattu sairaanhoitajakoulutus yksi Diakin suosituimmista hakukohteista kevään yhteishaussa28.3.2024 12:25:09 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 55 Oulussa järjestettäviin sairaanhoitaja (AMK) ja sairaanhoitaja (AMK), lähihoitajataustaisille -koulutuksiin.
Jyväskylän diakoniatyön koulutus oli Diakin vetovoimaisin hakukohde kevään yhteishaussa28.3.2024 12:07:16 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 30 Jyväskylässä järjestettäviin sosionomi (AMK), diakoniatyö ja sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö -koulutuksiin.
Kevään yhteishaku on päättynyt – Diakin AMK- ja YAMK-koulutuksille riittää kysyntää28.3.2024 11:59:52 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa AMK- ja YAMK-koulutuksiin Helsingissä, Oulussa, Porissa, Jyväskylässä, Varkaudessa ja verkossa.
Diakille huippuarvosanat yhteistyökumppaneilta: ”Vahva kumppanuuksiin panostaminen kantaa hedelmää”27.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Diak on saanut yhteistyökumppaneiltaan erinomaiset arviot tuoreessa sidosryhmätutkimuksessaan. T-median toteuttaman Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan Diakin kokonaismaine kumppaneiden keskuudessa on erittäin hyvällä tasolla. Tulokset heijastavat laajaa tukea ja luottamusta, jonka taustalla on pitkäjänteinen kumppanuustyö, uskoo toimitusjohtaja-rehtori Elina Juntunen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme