Keitele Forest ostaa Lappi Timber Oy:n koko osakekannan ja jatkaa investointeja Kemijärvelle

Keitele Forest -konserni ostaa Kemijärvellä toimivan Lappi Timber Oy:n pienosakkaiden yhdeksän prosentin osuuden yhtiöstä.

Osakassopimuksen mukaisesti toimitusjohtaja Pekka Tuovinen siirtyy tässä yhteydessä pois yrityksen palveluksesta. Lappi Timberin toimitusjohtajan tehtävät ottaa hoitaakseen samaan konserniin kuuluvan Keitele Timber Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Kylävainio.

”Haluamme johtaa Lappi Timberiä tiiviisti osana konsernia Kemijärven sahan vahvan kasvun takaamiseksi”, Kylävainio sanoo.

Kylävainion mukaan nyt tehdyt päätökset vahvistavat Keitele Forest -konsernin sitoutumista toimintaan Kemijärvellä sekä varmistavat tuotannon edelleen kehittämiseksi tehtävien investointien toteutumisen. Kesään mennessä investoidaan noin miljoona euroa lastausraiteen rakentamiseksi Kemijärven tehdasalueelle. Ensi vuonna on tarkoitus investoida kuivauskapasiteettiin, joka mahdollistaa sahan tuotannon huomattavan nostamisen.

”Liiketoiminta Kemijärvellä tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina”, Keitele Forest -konsernin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kylävainio arvioi.

Kemijärvellä toimivat Keitele-konserniin kuuluvat Lappi Timber Oy:n saha sekä liimapuuta ja höylättyjä puutuotteita valmistava Keitele Wood Products Oy:n tehdas. Keitele Wood Products Oy toimii Keiteleellä ja Kemijärvellä ja on tähänkin saakka ollut Keiteleen täysin omistama tytäryhtiö.

Suomen suurimpiin puunjalostajiin kuuluva Keitele on tähän mennessä investoinut Kemijärvelle lähes 50 miljoonaa euroa.

Valmiiden tuotteiden kuljettamista helpottaa oman teollisuusraiteen valmistuminen kesällä 2016. Vaihtoehtoja kuljetusten järjestämiseen lisää myös Fenniarail Oy:n kanssa tehty kuljetuspalvelusopimus rautatiekuljetuksista. Tällä hetkellä tuotteet kuljetetaan Kemijärveltä rannikon satamiin rekkarahtina.

Kemijärvellä valmistettavaa mittatarkkaa liimapuuta viedään pääasiassa Aasian markkinoille, erityisesti Japaniin.

Keitele Forest -konsernin liikevaihto oli elokuussa päättyneellä tilikaudella 170 miljoonaa euroa ja yhtiön myynti kasvoi 16 prosenttia. Kemijärvellä yhtiöt työllistävät tällä hetkellä noin 70 henkeä, kun koko konsernissa on lähes 400 työntekijää.

Ilkka Kylävainion mukaan puun saatavuudessa Lapissa ei ole ongelmia. Hakkuita voidaan myös lisätä nykyisestä kestävällä tavalla.

”Elokuussa tehdyn valtion metsien inventoinnin mukaan Lapin talousmetsien vuotuinen kasvu on 13,2 miljoonaa kuutiota, kun hakkuita tehdään 4–4,5 miljoonaa kuutiota”, Kylävainio kertoo.

Teollisuustie
72600 Keitele

020 746 9200http://www.keitelegroup.fi/
Keitele Group on vuonna 1981 perustettu perheyritys, josta on kasvanut yksi Suomen suurimmista mekaanisen puunjalostuksen toimijoista. Konserniin kuuluvat Kemijärvellä sijaitseva Lappi Timber Oy ja Keitele Wood Products Oy valmistavat pohjoisen havupuusta asiakasmittoihin tehtyä sahatavaraa, höylätavaraa ja mittatarkkaa liimapuuta etupäässä Kaukoidän markkinoille Aurorazai-tuotemerkillä.

Keitele keskittyy työpaikkojen turvaamiseen, ei käräjöintiin AKT:n kanssa24.1.2024 11:45:51 EET | Tiedote