Keittiötrendit 2023 – inspiraatiota luonnosta ja särmää kontrasteista

Vuoden 2023 keittiötrendit saavat inspiraationsa luonnosta. Keittiöissä näkyvät luonnolliset värit ja muodot sekä eri tyylisuuntien yhdistelmät. Kontrastit tuovat mielenkiintoa sisustukseen ja niitä tuodaan värien, muotojen ja erilaisten materiaalien avulla. Harkituilla yksityiskohdilla luodaan persoonallista ilmettä keittiöön. Suomen suurin keittiövalmistaja Novart listasi tämän vuoden trendit.

1. Skandinaavinen muotoilu

Skandinaavinen muotoilu näkyy keittiöissä ja sisustuksessa vuodesta toiseen. Se ammentaa inspiraationsa luonnosta, ja esimerkiksi erilaisia puulajeja nähdään suomalaisissa keittiöissä jatkossakin. Lämpimän puun rinnalle yhdistetään nyt myös kaunista kiveä, joka luo kontrastia ja harmonista tunnelmaa.

”Puu on aina ollut tärkeässä roolissa suomalaisessa muotoilussa ja se onkin tullut keittiöihin jäädäkseen. Esimerkiksi viime vuosina noussut pystysuuntainen puunsyy näkyy keittiöissä myös tulevaisuudessa. Nyt katse kiinnittyy myös erilaisiin rauhoittaviin kivikuviointeihin, jotka ovat vahvassa nousussa”, sanoo Novartin myynti- ja markkinointijohtaja Anu Tola.

2. Vaikuttavat värit

Värit ovat nousseet pysyvästi suosittujen valkoisten keittiöiden rinnalle. Maanläheisten ja rauhallisten värien rinnalle nousevat nyt rohkeat värit.

”Keittiön isoja pintoja sisustetaan edelleen luonnonmukaisilla väreillä, jotka kestävät aikaa. Niiden rinnalle persoonallisiksi yksityiskohdiksi valitaan nyt myös 70-luvun inspiroimia kirkkaita värejä. Rohkeita värejä käytetään kontrastina keittiön yksityiskohdissa, kuten laatoituksessa ja huonekaluissa.”

3. Pyöreät, pehmeät muodot

Vuonna 2023 muotokieli on pehmeä ja pyöreä. Keittiöihin valitaan nyt luonnon inspiroimia pyöreitä ja aaltoilevia yksityiskohtia joko sellaisenaan tai kontrastina teräville muodoille. Samaan aikaan keittiöissä korostuvat sileät ja supermatat pinnat.

Epävarmoina aikoina kodista halutaan tehdä itselle mieluisa ja turvallinen paikka. Se näkyy myös tämän vuoden trendeissä, joissa korostuvat pyöreät ja aaltoilevat muodot. Luonnon pehmeistä muodoista inspiroituneena toimme keittiöön pyöreitä yksityiskohtia: Esimerkiksi Nordic Nature -mallistostamme löytyy keittiösaareke pyöristetyillä kulmilla ja veden aaltoilevaa muotoa kauniisti ilmentävä lasiovi”, Tola sanoo.

4. Kokonaisuus on yksityiskohdissa

Vuonna 2023 katse siirretään isosta kuvasta yksityiskohtiin. Harkitut yksityiskohdat luovat syvyyttä ja arvokkuutta yksinkertaiseenkin sisustukseen.

”Erilaiset tekstuurit, materiaalit ja pintojen muodot tuovat keittiöön persoonallisuutta. Nyt keittiöissä nähdään eri materiaalien, kuten korkeakiiltoisen ja matan, rohkeitakin yhdistelmiä. Materiaaleissa nähdään myös esimerkiksi harjattua terästä, puuta ja erilaisia pehmeitä tekstiilejä.”

5. Japandi

Viime vuosina nousussa ollut japandi yhdistää skandinaavisen ja japanilaisen estetiikan harmoniseksi kokonaisuudeksi. Japandi-tyylin kulmakivet muodostavat minimalismi, selkeät muodot, rauhalliset luonnon värit ja tunnelmallinen tumma puu.

”Yksinkertaisuus ja harkittu estetiikka näkyy edelleen trendinä sisustuksessa, myös keittiöissä. Kahden vähäeleisen ja ajattoman tyylisuunnan risteytys on rauhoittava. Japanilainen wabi-sabi -filosofia näkee kauneutta epätäydellisyydessä, eikä keittiössä kaiken tarvitse olla tiptop”, Tola kertoo.

Keittiömaailma on pian Novart

Helmikuussa tunnetut keittiöbrändit Novart, Keittiömaailma, A la Carte ja Petra yhdistyvät yhden ja saman Novart-brändin alle. Jatkossa Nastolan tehtaalla valmistetaan kotimaisia Novart-keittiöitä, joita myydään Novart-keittiömyymälöissä kautta maan.

Valikoiman, tuotteet ja lisävarusteet löydät helposti verkkosivuiltamme: keittiömaailma.fi ja petrakeittiot.fi