Hyvinvointialan liitto

Kelan tulkkauspalvelujen kilpailutus keskeytettävä

Jaa
Parhaillaan käynnissä oleva Kelan vammaisten tulkkauspalveluja koskeva valtakunnallinen kilpailutus koskettaa lähes kaikkia palvelua tarvitsevia asiakkaita. Kyseessä on 49 miljoonan euron suuruinen julkinen hankinta. Kilpailutus on saanut kritiikkiä tarkoituksenmukaisuuden ja mahdollisten hankintalakiongelmien näkökulmista.

Kelan tulkkauspalvelua käytti vuonna 2016 noin 6 000 aistivammaista henkilöä. Hankintalain tarkoituksena on toteuttaa julkiset hankinnat veronmaksajien kannalta kustannustehokkaasti ja asiakkaiden kannalta laadukkaalla tavalla.

Tarjouspyyntöä tulee selkiyttää

Tarjouspyynnössä on muutamia epäselvyyksiä keskeisissä kohdissa, ja tuottajat ovat joutuneet esittämään yhteensä yli 500 lisäkysymystä. Kela on vastannut kysymyksiin 248 sivuisella asiakirjalla. Yrittäjät kokevat yhä, että ratkaisut keskeisimpiin ongelmakohtiin puuttuvat.

Ongelmia ilmenee esimerkiksi osatarjouksissa ja alihankinnassa. Kela on käytännössä ainoa tulkkauspalveluita ostava taho., Kaikki alan yritykset ovat jättämässä omia tarjouksiaan. Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti tarjouspyynnön jättäviä tuottajia ei voi käyttää alihankkijoina.

Tarjousten vertailu ja pisteytys ovat julkisen hankintapäätöksen keskeisiä elementtejä. Tarjoajien kelpoisuuden varmistaminen ja tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuus tulee olla yksiselitteisesti todettavissa ennen tarjousten vertailua. Epäselvä tarjouspyyntö johtaa helposti markkinaoikeushakemuksiin.

Mallia onnistuneista tarjouskierroksista

Kela on suuri ja kokenut hankkija, jolla on asiantuntemusta kilpailuttamiseen. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi toteutetut puheterapiapalveluiden kilpailutukset. Näissä kilpailutuksissa ei ryhdytty rajoittamaan yritysten kokoa tai työnjohto-oikeutta, kuten nyt meneillään olevassa kilpailutuksessa.

Hyvinvointialan liitto kannattaa tulkkauspalvelujen kilpailuttamista, mutta yrittäjien elinkeinovapautta rajoittavaa tarjouspyyntöä ei voida pitää kilpailun hyötyjä esiin nostavana eikälaadun parantamiseen tähtäävänä.

Tulkkauspalvelujen käyttäjät ovat vammaisia henkilöitä. Tämä edellyttää, että asiakaslähtöisyys tulisi huomioida kilpailutuksessa nyt esitettyä paremmin.

Hankinta on keskeytettävä välittömästi

Hyvinvointialan liitto katsoo, että 5.6.2017 päättyvässä kilpailutuksessa on ongelmia niin paljon, että liitto vaatii hankinnan keskeyttämistä välittömästi. Esitetty toimintamalli ei aja palvelunkäyttäjien etua eikä ole taloudellisesti perusteltu ratkaisu.

Tarjouskilpailu on herättänyt kautta linjan paljon tyytymättömyyttä. Viittomakielisten asiakkaiden alulle panema adressi on avoinna osoitteessa www.adressit.com   1.6. 2017 klo 24 saakka. Adressissa on tällä hetkellä yli 6 200 nimeä.

Lisätietoja:
Aino Närkki, johtava elinkeinoasiantuntija, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 436 438, aino.narkki@hyvinvointiala.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1500 jäsentä työllistävät 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi

 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye