Kempowerin teknologia mahdollistaa sähköautoilijalle täysin uudistetun latauskokemuksen Greenstationin ensimmäisellä pikalatausasemalla Norjassa

Greenstation on vihkinyt käyttöön yhtiön ensimmäisen sähköautojen pikalatausaseman Norjan Straumessa. Alusta asti sähköautoilijan lähtökohdista suunniteltu, uudenlainen latausasema hyödyntää Kempowerin S-Series ja C-Series -pikalatausteknologiaa. Kempower ja Greenstation ovat yhdessä kehittäneet kohteeseen räätälöidyn version Kempower ChargEye -alustasta, jonka avulla sähköautoilijan latauskokemus on ennennäkemättömän helppo ja vaivaton.

Norja on jo pitkään johtanut kansainvälistä sähköautomarkkinaa. Maassa on kansainvälisesti katsottuna korkein sähköautojen markkinaosuus asukasta kohden ja suurin ladattavien autojen markkinaosuus uusien sähköautojen myynnistä. Viime vuonna 86,2 % uusien henkilöautojen rekisteröinneistä oli nollapäästöisiä. Lisäksi 22 % kaikista Norjan teillä liikennöidyistä henkilöautoista oli ladattavia sähköautoja vuonna 2021. Norjan hallitus asettaa edelleen kunnianhimoisia tavoitteita sähköautojen yleistymiseksi, mukaan lukien vaatimus kaikkien myytävien henkilöautojen päästöttömyydestä vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on myös, että 50 prosenttia Norjan teillä liikennöivistä raskaista ajoneuvoista olisi päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä.

Greenstationin uusi latausasema on suunniteltu erityisesti kasvavalle joukolle norjalaisia sähköautokuskeja. Kempower S-Series ja Kempower C-Series -latausjärjestelmä tarjoaa autoilijoille 150kW lataustehoa jokaisesta kuudesta satelliitista. Latauksen aikana järjestelmä jakaa tehoa dynaamisesti eri satelliittien välillä riippuen auton latauskäyrästä, latauksen tasosta, akun lämpötilasta ja lataustehosta.

Greenstation ja Kempower ovat suunnitelleet uuden latausaseman täysin sähköautoilijoiden lähtökohdista. Yritykset ovat yhdessä nostaneet latauskokemuksen laatua Kempower ChargEye -alustaa hyödyntämällä. Kun sähköautoilija ajaa latausasemalle, suuret infonäytöt ohjaavat hänet rekisterinumeron avulla vapaalle latauspaikalle. Kuski voi kytkeä autonsa lataukseen välittömästi ilman latauksen aloittamiseen tai asiakkaan tunnistamiseen tarvittavia tägejä tai sovelluksia. Kempowerin laturi ja infonäyttö on yhdistetty ja synkronoitu Kempower ChargEye -alustan kautta. Näin asiakkaat voivat seurata latauksen edistymistä helposti. Infonäyttöjä voi hyödyntää myös muun hyödyllisen tiedon, kuten lataushintojen viestimiseen. Kun lataus on valmis, näytöt opastavat asiakasta maksamisessa.

Latauksen sähköautoilijat voivat halutessaan maksaa pankkikortilla. Tämä eroaa maan muista latausasemista, jotka tyypillisesti vaativat maksua sovelluksen tai radiotaajuisen etätunnistuksen (RFID) kautta. Lisäksi Greenstation hyödyntää dynaamista hinnoittelumallia: kuljettajat maksavat latauksesta enemmän, jos he haluavat ladata autonsa nopeammin tai vähemmän, jos heillä ei ole latauksen suhteen kiire. Asema tarjoaa asiakkailleen sovelluksen, jota he voivat käyttää latauksen maksamiseen ja vapaiden latauspaikkojen selvittämiseen. Jos kaikki laturit ovat käytössä, sovellus kertoo arvioidun odotusajan, mikä vähentää latausjonojen syntymisen todennäköisyyttä.

“Greenstation vie sähköautojen latauskokemuksen uudelle tasolle tarjoamalla aidosti sähköautoilijan näkökulmasta suunnitellun palvelun. Me Kempowerilla olemme intohimoisia sähköautoilijoita ja siksi meistä on todella hienoa olla mukana tässä kehitystyössä. Olemme hyödyntäneet Kempower ChargEye –alustaa uudella tavalla vastataksemme Greenstationin tavoitteisiin poikkeuksellisen asiakaskokemuksen luomisessa ja jopa ylittääksemme ne. Toivomme, että sähköautoilijat ottavat latauspalvelun heti omakseen”, sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

“Straumen latausasema on avoinna kaikille ja se mahdollistaa sähköautoilijoille käyttäjäystävällisen latauskokemuksen huolimatta autoilijan aiemmasta sähköautoilukokemuksesta. Jokainen lataussatelliitti tarjoaa jopa 150 kilowattia lataustehoa, meillä on yksinkertainen hinnoittelumalli ja helpot maksuvaihtoehdot”, sanoo Leanne Drøyer, Head of Greenstation.

Greenstation suunnittelee avaavansa 10 latausasemaa Norjaan vuoden 2022 loppuun mennessä ja kaksinkertaistavansa määrän vuoden 2023 loppuun mennessä. Yhtiö aikoo myös asentaa latausasemia maailmanlaajuisesti, ja sen suunnitelmissa on perustaa 1000 kansainvälistä asemaa vuoteen 2030 mennessä.

+358 400 343 851

Seuraa Kempoweria LinkedInissä!

Kempower helpottaa sähköautoilijoiden jonotustuskaa lanseeraamalla adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun13.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Kempower tuo markkinoille adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun. Adaptiiviseen jännitteeseen perustuva pikalataus mahdollistaa jopa 1000 voltin akkujen lataamisen Kempowerin latureilla. Ratkaisu on kehitetty vastauksena kasvavaan määrään sähköajoneuvoja, joilla akun jännite ja kapasiteetti on korkea, ja joita autonvalmistajat tuovat markkinoille muun muassa lyhentääkseen latausaikoja.

Kempower relieves EV drivers’ queue anxiety by launching a new adaptive voltage charging solution13.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

Kempower has launched a new adaptive voltage charging solution which allows its chargers to work with EV batteries up to 1000V. The company developed the solution in response to an increasing number of EVs with higher battery voltages and capacities being produced by electric car manufacturers to cut charging times. Adaptive voltage charging is an extension of Kempower’s existing dynamic EV charging solution, which optimizes charging curves when multiple chargers at a single fast charging hub are in use.

Kempower's unique charging technology enables exceptional user experience at Greenstation's first Norwegian charging hub10.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

STRAUME, NORWAY – Greenstation’s first operational charging station in Straume, Norway, featuring Kempower fast-charging solutions, has officially opened. The innovative facility features six Kempower S and C-Series charging satellite systems, each delivering up to 150 kW of rapid charging power. Kempower and Greenstation have also jointly developed a customized Kempower ChargEye platform to offer EV drivers an unprecedented user experience.

Kempower boosts the electrification of heavy-duty vehicles by launching liquid-cooled satellite charger7.6.2022 09:00:00 EEST | Press release

Leading rapid EV charging technology provider Kempower has launched a new version of its Kempower S-Series charging satellite system featuring liquid-cooled charging. Capable of delivering 400kW of continuous charging power, the liquid-cooled charging satellite is ideal for heavy-duty vehicles such as trucks that require higher charging power than personal electric vehicles.