Kennelklubben donerar till forskningen: fler coronahundar behövs

Finska Kennelklubben stöder forskningen kring coronahundar som görs på Veterinärmedicinska fakulteten vid Helsingfors universitet med sammanlagt 20 000 euro. Kennelklubben uppmuntrar även andra aktörer inom hundaktivitetsbranschen att donera till den här aktuella forskningen som kan ha en banbrytande betydelse för människornas hälsa och för en möjlighet att hålla samhället öppet och i gång.
Från väsnter: Anna Hielm-Björkman, Susanna Paavilainen, Anette Kare ja Heli Noiro. Koirat vasemmalta Kössi, Miina, E.T. och Valo. Bild: Egil

Anna Hielm-Björkman är docent i klinisk forskning på sällskapsdjur och hennes forskningsgrupp utför forskning kring coronahundar där det utreds hur hundarna identifierar COVID-19-sjukdomen hos människor. Vid gruppens preliminära undersökningar har det framgått att hundar kan identifiera en COVID-19-virusinfektion snabbt och till och med mer pålitligt än laboratorieprov.

På basis av de här preliminära undersökningsresultaten testas frivilliga ankommande passagerare på Helsingfors-Vanda flygplats till slutet av året om det möjligtvis finns personer bland dem som bär COVID-19-viruset. Testningen görs av passagerarnas svabbprov med hjälp av fyra coronahundar. Därtill finns det hela tiden forskning på gång som riktar sig till att hitta mer om vad hundar kan identifiera i proven.

Enligt internationella expertgranskade undersökningar kan hundar identifiera coronapositiva personer med en säkerhet på 94–100 procent. Hundar kan observera coronaviruset vid en märkbart mindre mängd virus än de PCR-test som vanligen används. Det finns även observationer om att hundar har identifierat en coronavirussmitta hos symtomfria människor redan på dagarna före coronasymtom har framkommit, vilket laboratorieproven inte kan göra.

Kennelklubben uppmuntrar även andra att donera till forskningen kring coronahundar

För att kunna auktorisera coronahundarbetet krävs det en hel del forskningsarbete för att stöda beslutsfattandet – tusentals prov måste samlas in och jämförs med varandra gång på gång.

– När vi får tillräckligt med vetenskapliga bevis på hur övermäktigt hundens luktsinne är, blir det möjligt att utnyttja hundarnas luktsinne även för att identifiera andra sjukdomar. I början av september kontaktade vi Anna Hielm-Björkman och verksamhetsledaren Susanna Paavilainen vid Wise Nose ry som tränar coronahundar och diskuterade hur även vi i Kennelklubben bäst kan stöda coronahundverksamheten. Vi kom fram till att vi ska stöda forskningsarbetet. På det viset kan vi också främja auktoriseringen av coronahundverksamhetens status, berättar Harri Lehkonen som är ordförande i Finska Kennelklubben.

Information om hur man kan donera till coronahundverksamheten hittar du på Finska Kennelklubbens webbplats på adressen https://www.kennelliitto.fi/coronahundinsamling. På webbplatsen finns det information om coronahundverksamheten och en länk till Helsingfors universitetets webbsida där det finns uppgifter om bankkontot för donationer riktade till coronahundar (Finska Kennelklubbens coronahundsinsamling).

Styrelsens ordförande i Finska Kennelklubb
tfn 050 329 2188

Docent i klinisk forskning på sällskapsdjur
på veterinärmedicinska fakulteten vid Helsingfors universitet
Anna Hielm-Björkman
anna.hielm-bjorkman@helsinki.fi
tfn 044 327 0462 (be besked om att ringa upp)

Finska Kennelklubben ry är Nordens äldsta hundorganisation. Som ledande expertorgan samlar vi och delar vi ut information gällande hundar. Vi har en aktiv interaktion med olika intressentgrupper, följer med lagstiftningen samt driver hundars och hundägarnas intressen både nationellt och internationellt. Vi har mer än 147 000 personmedlemmar samt 2000 medlemsföreningar.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.