Kennelliitto peruu kaikki kevään koiraharrastustapahtumat

Kennelliiton hallitus päätti 12.3.2020 toimenpiteistä, joilla pyritään estämään COVID-19 -koronaviruksen leviämistä. Kaikki koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut sekä Kennelliiton järjestämät muut tilaisuudet perutaan 31.5.2020 saakka. Myös kaveri- ja lukukoirien vierailut perutaan.

- Ymmärrämme, että tilanne on haastava monille jäsenyhdistyksillemme. Meidän tehtävämme on kuitenkin turvata harrastustapahtumissa mukana olevien ihmisten terveys ja hyvinvointi, ja ottaa tässä huomioon myös laajemmin koko yhteiskunnan tilanne, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Päätös on linjassa Suomen hallituksen suosituksen kanssa. Suomen hallitus päätti 12.3.2020 rajoittaa yleisötapahtumien järjestämistä koronavirustartuntojen estämiseksi. Päätöksen mukaan kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan 31.5.2020 saakka. Lisäksi suositellaan, että myös kokousten järjestäjät harkitsevat riskiarvioiden pohjalta vastaavien tilaisuuksien järjestämistä.

Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien iäkkäiden ja perussairaiden henkilöiden suojelemiseksi.

Kaikki koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut perutaan 31.5.2020 saakka

Kaikki Kennelliiton alaiset, liitos jäsenyhdistysten järjestämät näyttelyt, kokeet ja kilpailut perutaan 31.5.2020 saakka. Ilmoittautumismaksuja ei tarvitse palauttaa,koska peruutuksen syynä on ylivoimainen este eli force majeure. Kennelliitto antaa järjestäjille ensi viikolla suosituksen mahdollisesta ilmoittautumismaksujen osan palautuksesta.

Tapahtumat voidaan siirtää pidettäväksi tämän vuoden aikana, mikäli se on mahdollista.

Kennelliiton kevään aikana järjestämät tilaisuudet perutaan

Kennelliito peruu kaikki kevään aikana järjestämänsä koulutustilaisuudet ja tapahtumat. Maksullisiin tapahtumiin ilmoittautuneille maksetaan takaisin ilmoittautumismaksu.

Myös Kennelliiton alueellisten toimijoiden kennelpiireissä järjestämät kurssit ja koulutukset, kuten kasvattaja- ja toimitsijakurssit, perutaan 31.5.2020 saakka.

Kaveri- ja lukukoirien vierailut ja osallistuminen yleisötapahtumiin perutaan

Kaikki kaveri- ja lukukoirien vierailut vanhusten palvelutaloihin, vammaisten hoitolaitoksiin, kouluihin ja päiväkoteihin sekä kirjastoihin perutaan 31.5.2020 saakka. Kaveri- ja lukukoirat eivät myöskään saa osallistua yleisötilaisuuksiin kevään aikana.

Kennelliitto seuraa koronavirustilannetta ja tiedottaa käytännön toimenpiteistä vielä tarkemmin.

Suomen Kennelliitto
hallituksen puheenjohtaja

Suomen Kennelliitto
viestintäpäällikkö
liisa.suoninen@kenneliitto.fi

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien,omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.