Kesä ilman tietyömaita?

– Jos meillä olisi kesä ilman yhtäkään tietyömaata, olisi asiat Suomessa huonossa jamassa. Se olisi merkki siitä, että talous on laskussa ja valtiolla ei ole rahaa ylläpitää, saati huoltaa Suomen laajaa ja kattavaa tieverkkoa, sanoo Destian rakentamisesta vastaava johtaja Pasi Kailasalo.
Destia on Suomen suurin, infra-alaan keskittynyt yritys, joka toteuttaa teiden, katujen ja ratojen suunnittelu-, rakennus- ja kunnossapitotyöt vuosisatojen kokemuksella. Destian tietyömailla ympäri Suomen tehdään koko kesän ajan töitä. Tavoitteena on sujuvampi ja toimivampi liikenne.
– Kovilla pakkasilla tai räntäsateessa emme voi teitä korjata. Toiveenamme on, että autoilijat ymmärtävät, että teemme tätä työtä heitä varten. Tietyömaat ovat investointi tulevaisuuteen ja autoilijoiden hyvinvointiin, Kailasalo kiteyttää.
Takaa tietyömaalla työskentelevän turvallisuus
Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus sekä hyvät työolosuhteet kaikille työmaiden työntekijöille on taattava päivittäin. Vaikka tietyömaat saattavat hetkittäin tuntua ikäviltä matkanteon hidasteilta, ei työmaiden läheisyydessä olevia liikennemerkkejä saa jättää huomiotta. Tiellä työskentelee aina jonkun perheenjäsen, ystävä tai tuttu.
– Hidasteet ja nopeusrajoitukset parantavat tietyömailla työskentelevien ihmisten turvallisuutta. Tavoitteenamme on turvata sekä tiellä liikkujien että siellä työskentelevien turvallisuus niin, että kaikki pääsevät onnellisesti perille, toteaa Kailasalo.
Muista tietyömaiden läheisyydessä:
Hidasta. Vauhdin hidastaminen takaa sekä sinun että työmailla työskentelevien turvallisuuden. Nopeusrajoitukset ovat paikoillaan syystä: autoilijat luovat käytöksellään tietyömaiden työntekijöille turvallisen työympäristön.
Kunnioita. Vauhdin hidastaminen ja tietyömaiden huomioiminen omassa ajotavassa osoittaa kunnioitusta tietyömailla työskenteleviä kohtaan. Työntekijät rakentavat turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä – kunnioita heidän työtään.
Huomioi. Huomioi ajaessasi aidat, tietyömaiden työntekijät ja muut autoilijat. Huomioi vilkkuvat valot, poikkeavat liikennejärjestelyt ja kaistat. Liikenne etenee sujuvasti, kun kaikki huomioivat tietyömaita koskevat rajoitteet ja poikkeusjärjestelyt.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi KailasaloRakentamisesta vastaava johtaja
Puh:050 057 9414pasi.kailasalo(at)destia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 478. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme