Kesä ilman tietyömaita?

Yhtä varmasti kuin juhannuksena sataa räntää, ovat tietyömaat autoilijoiden kiusana toukokuusta syyskuuhun. Voisiko kerrankin olla kesä, jolloin yksikään työmaa ei pilaisi tiellä liikkujan päivää alennetuilla nopeuksilla, matelevilla autojonoilla ja huonoilla tieosuuksilla?

– Jos meillä olisi kesä ilman yhtäkään tietyömaata, olisi asiat Suomessa huonossa jamassa. Se olisi merkki siitä, että talous on laskussa ja valtiolla ei ole rahaa ylläpitää, saati huoltaa Suomen laajaa ja kattavaa tieverkkoa, sanoo Destian rakentamisesta vastaava johtaja Pasi Kailasalo.

Destia on Suomen suurin, infra-alaan keskittynyt yritys, joka toteuttaa teiden, katujen ja ratojen suunnittelu-, rakennus- ja kunnossapitotyöt vuosisatojen kokemuksella. Destian tietyömailla ympäri Suomen tehdään koko kesän ajan töitä. Tavoitteena on sujuvampi ja toimivampi liikenne.

– Kovilla pakkasilla tai räntäsateessa emme voi teitä korjata. Toiveenamme on, että autoilijat ymmärtävät, että teemme tätä työtä heitä varten. Tietyömaat ovat investointi tulevaisuuteen ja autoilijoiden hyvinvointiin, Kailasalo kiteyttää.

Takaa tietyömaalla työskentelevän turvallisuus

Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus sekä hyvät työolosuhteet kaikille työmaiden työntekijöille on taattava päivittäin. Vaikka tietyömaat saattavat hetkittäin tuntua ikäviltä matkanteon hidasteilta, ei työmaiden läheisyydessä olevia liikennemerkkejä saa jättää huomiotta. Tiellä työskentelee aina jonkun perheenjäsen, ystävä tai tuttu.

– Hidasteet ja nopeusrajoitukset parantavat tietyömailla työskentelevien ihmisten turvallisuutta. Tavoitteenamme on turvata sekä tiellä liikkujien että siellä työskentelevien turvallisuus niin, että kaikki pääsevät onnellisesti perille, toteaa Kailasalo.

Muista tietyömaiden läheisyydessä:

Hidasta. Vauhdin hidastaminen takaa sekä sinun että työmailla työskentelevien turvallisuuden. Nopeusrajoitukset ovat paikoillaan syystä: autoilijat luovat käytöksellään tietyömaiden työntekijöille turvallisen työympäristön.

Kunnioita. Vauhdin hidastaminen ja tietyömaiden huomioiminen omassa ajotavassa osoittaa kunnioitusta tietyömailla työskenteleviä kohtaan. Työntekijät rakentavat turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä – kunnioita heidän työtään.

Huomioi. Huomioi ajaessasi aidat, tietyömaiden työntekijät ja muut autoilijat. Huomioi vilkkuvat valot, poikkeavat liikennejärjestelyt ja kaistat. Liikenne etenee sujuvasti, kun kaikki huomioivat tietyömaita koskevat rajoitteet ja poikkeusjärjestelyt.