Kesä ilman tietyömaita?

Yhtä varmasti kuin juhannuksena sataa räntää, ovat tietyömaat autoilijoiden kiusana toukokuusta syyskuuhun. Voisiko kerrankin olla kesä, jolloin yksikään työmaa ei pilaisi tiellä liikkujan päivää alennetuilla nopeuksilla, matelevilla autojonoilla ja huonoilla tieosuuksilla?

– Jos meillä olisi kesä ilman yhtäkään tietyömaata, olisi asiat Suomessa huonossa jamassa. Se olisi merkki siitä, että talous on laskussa ja valtiolla ei ole rahaa ylläpitää, saati huoltaa Suomen laajaa ja kattavaa tieverkkoa, sanoo Destian rakentamisesta vastaava johtaja Pasi Kailasalo.

Destia on Suomen suurin, infra-alaan keskittynyt yritys, joka toteuttaa teiden, katujen ja ratojen suunnittelu-, rakennus- ja kunnossapitotyöt vuosisatojen kokemuksella. Destian tietyömailla ympäri Suomen tehdään koko kesän ajan töitä. Tavoitteena on sujuvampi ja toimivampi liikenne.

– Kovilla pakkasilla tai räntäsateessa emme voi teitä korjata. Toiveenamme on, että autoilijat ymmärtävät, että teemme tätä työtä heitä varten. Tietyömaat ovat investointi tulevaisuuteen ja autoilijoiden hyvinvointiin, Kailasalo kiteyttää.

Takaa tietyömaalla työskentelevän turvallisuus

Liikenteen turvallisuus ja sujuvuus sekä hyvät työolosuhteet kaikille työmaiden työntekijöille on taattava päivittäin. Vaikka tietyömaat saattavat hetkittäin tuntua ikäviltä matkanteon hidasteilta, ei työmaiden läheisyydessä olevia liikennemerkkejä saa jättää huomiotta. Tiellä työskentelee aina jonkun perheenjäsen, ystävä tai tuttu.

– Hidasteet ja nopeusrajoitukset parantavat tietyömailla työskentelevien ihmisten turvallisuutta. Tavoitteenamme on turvata sekä tiellä liikkujien että siellä työskentelevien turvallisuus niin, että kaikki pääsevät onnellisesti perille, toteaa Kailasalo.

Muista tietyömaiden läheisyydessä:

Hidasta. Vauhdin hidastaminen takaa sekä sinun että työmailla työskentelevien turvallisuuden. Nopeusrajoitukset ovat paikoillaan syystä: autoilijat luovat käytöksellään tietyömaiden työntekijöille turvallisen työympäristön.

Kunnioita. Vauhdin hidastaminen ja tietyömaiden huomioiminen omassa ajotavassa osoittaa kunnioitusta tietyömailla työskenteleviä kohtaan. Työntekijät rakentavat turvallisempaa ja sujuvampaa liikennettä – kunnioita heidän työtään.

Huomioi. Huomioi ajaessasi aidat, tietyömaiden työntekijät ja muut autoilijat. Huomioi vilkkuvat valot, poikkeavat liikennejärjestelyt ja kaistat. Liikenne etenee sujuvasti, kun kaikki huomioivat tietyömaita koskevat rajoitteet ja poikkeusjärjestelyt.

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

Destia parantaa raideyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa10.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa. Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan. Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla. Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia tulee jatkossakin huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella. Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Tämä muutos antaa Destialle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu. INFRA ry on Rakennusteollisuus

Destian lausunto JHL:n työtaisteluilmoitukseen liittyen18.6.2021 15:58:48 EEST | Tiedote

Destia pitää JHL:n ensi viikolle julistamaa työtaistelua laittomana. Destiassa on työrauhavelvoite, koska Destia Oy:llä, Destia Rail Oy:llä ja Oulun Energia Urakointi Oy:llä on voimassa olevat työehtosopimukset niin työntekijöille kuin toimihenkilöillekin. Destia tarkastelee parhaillaan tarkoituksenmukaisinta työmarkkinaedunvalvontaa yhtiön ja sen henkilöstön näkökulmasta. Destia ei tee arviointia kustannusnäkökulmasta vaan siitä, mikä työnantajaliitto on paras vaihtoehto yksityiselle infrarakennusalan toimijalle. Destia ei ole enää valtio-omisteinen yritys. Päätöstä työmarkkinaedunvalvonnasta ei ole vielä tehty. Destian arvojen mukaisesti toimimme asiassa rehdisti ja hyvässä yhteishengessä. Destian aikomuksena ei ole heikentää työsuhteen ehtoja. Destia toimii työvoimavaltaisella alalla ja rakennamme menestyksemme henkilöstön varaan, joten haluamme pitää huolta voittavasta joukkueestamme. Pahoittelemme lakon asiakkaillemme mahdollisesti aiheuttamaa häiriötä. Destia Destia on Suomen suu