Kesä oli asuntomarkkinoilla tuuletonta ja helteistä - elokuussa näkyy jo selvää tuulenvirettä ja myötätuulta – Samat trendit ylöspäin näkyvät jo muualla maailmassa

Suomen kiinteistönvälittäjien SKVL:n elokuun puolivälin pikakysely osoittaa, että asuntomarkkinoilla menee olosuhteisiin nähden paljon paremmin kuin moni kuvittelee. Asuntokauppaluvut vuoden ensimmäisiltä 7 kuukaudelta ovat myös hyvät ottaen huomioon sen, että moni asia on muuttunut viime vuodesta. ”Lukujen mukaan kauppaa on käyty alkuvuonna vanhoista asunnoista enemmän kuin viime vuosina, pois lukien vuosi 2021, joka oli poikkeuksellisen vilkas”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Heinäkuussa moni keskittyi kunnon lomailuun pitkästä aikaa säidenkin suosiessa. Pikakyselymme tuloksista selviää, että nyt elokuussa kuitenkin on selvää viriämistä kaikilla rintamilla”, jatkaa Mannerberg.

Pienten vuokra-asuntojen markkinatilanne.

Omakoti-, pari- ja rivitalot käyvät edelleen kaupaksi parhaiten

Erityisesti suurten kaupunkien lähistön omakotitalot ovat edelleen hyvin kysyttyjä. Omakotitaloissa tarjonnan vähyys halutuimmista on edelleen suuri ongelma. Oikean lähtöhinnan merkitys on myös kasvanut merkittävästi, kun hintojen nousu on rauhoittunut. ”Välittäjän käyttäminen on entistä tärkeämpää tällaisessa markkinatilanteessa”, kommentoi Mannerberg. ”Edelleen esimerkiksi ostotoimeksiannon käyttäminen on suosittua, kun haetaan sitä taloa, joka ei ehkä ole juuri nyt markkinoilla”, hän jatkaa.

Pienet vuokra-asunnot alkaneet löytää vuokralaisia

Opiskelijat ja työn perässä muuttavat pieniä asuntoja vuokraavat ovat pikkuhiljaa palanneet markkinoille. Kysyntää näkyy erityisesti kasvukeskuksissa kautta maan. Voimakkainta kysynnän nousua on Oulussa, pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla, Pohjanmaalla sekä Jyväskylän seudulla. ”Vuokra-asuntojen kysynnän nousu tulee tuomaan toivottua liikettä myös pienten asuntojen kauppaan pienellä viiveellä, sillä tarjontaa on paljon”, kommentoi Mannerberg.

Hintojen nousu rauhoittunut

Asuntoa etsivälle on iloinen uutinen se, että vuosia jatkunut voimakaskin hintojen nousu vetää nyt henkeä. Tarjonnan lisäännyttyä tänä vuonna jonkin verran on kova kilpailu tietyistä asunnoista vähentynyt. Uusi joukko ostajia on ilmestynyt markkinoille. ”Nyt ovat uusina liikkeellä ne, jotka odottelivat pandemian ajan ostopäätöstä ja alkavat nyt toteuttaa haaveitaan, kun kovat hinnannousut ovat ohi”, kommentoi Mannerberg.

Rahoituksen kanssa haasteita erityisesti kiinteistöissä – ostohaluja on

Rahoituslaitosten epäämät luottopäätökset vanhemmille kiinteistöille ovat voimakkaasti kasvaneet kesän aikana. Tarjonta markkinoilla on kasvanut pitkästä aikaa mutta moni ostaja on joutunut pettymään, sillä pankkien vakuusarvoissa on tullut yllätyksiä, vaikka lainalupauksia on ollut valmiiksi haettuna. ”Pankkien ylikorostunut varovaisuus kostautuu nyt asiakkaille, jotka eivät pääse vaihtamaan koteja pitkän odotuksen jälkeenkään”, lisää Mannerberg.

Mökkikauppa käy mutta paljon rauhallisemmin

Vuodet 2020 ja 2021 jäivät historiaan kovan mökkikaupan osalta. Nyt markkinat ovat palanneet edeltävien vuosien tasolle ja kysyntää on edelleen hyvin.

Pienten vuokra-asuntojen markkinatilanne.
Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja 1700 välittäjästä ympäri Suomen.

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntomarkkinoilla kauan kärsitty tarjontapula korjaantuu nopeasti28.6.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomen suurin välitysalan verkosto Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL on toteuttanut kesän ja alkusyksyn 2022 markkinaennusteensa. ”Yli 80 % jäsenyrityksistämme vastasi juhannuksen alla tehtyyn kyselyymme”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Markkinoilla on paljon hyviä mahdollisuuksia, joita ei huomata hyödyntää”, Mannerberg jatkaa. ”Esimerkiksi ensiasunnon ostajille on paljon pienten asuntojen tarjontaa, mitä ei ole juuri ollut viime vuosina”, hän toteaa. ”Juuri julkistettu kuluttajien 12 kk asunnonostoaikomus indikaattori Tilastokeskukselta lupaa edelleen vahvaa ostoaikomusta”, Mannerberg huomauttaa.

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntomarkkinoilla nähdään elpymistä - Inflaatiopeikko lisää halua sijoittaa kiinteään omaisuuteen kuten asuntoihin5.4.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomen suurin välitysalan verkosto Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL on toteuttanut kevään 2022 markkinaennusteensa. ”1700 välittäjän ja 500 suomalaisomisteisen yrittäjän toimiston asiantuntijaryhmä on Suomen tarkin instrumentti asuntomarkkinoiden tilanteen arviointiin”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Olemme helpottuneita, että markkinoilla näkyy nyt selvä käänne ylöspäin ja usko hyvään tulevaisuuteen on suomalaisen sisun vahva osoitus”, Mannerberg jatkaa.

SKVL:n asuntomarkkinaennuste: Asuntojen ostajat ovat aktiivisia – Myytävää valtakunnallisesti on niukasti11.1.2022 06:00:00 EET | Tiedote

SKVL:n asuntomarkkinaennuste vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle on nyt julkaistu. Suomen suurin asuntokaupan verkosto Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ennustaa vahvan markkinan jatkuvan vuonna 2022. Ostajat ovat edelleen aktiivisia, mutta pula hyvistä myytävistä asunnoista on suurin jarru markkinoilla. Suurten ikäluokkien lisääntyvä liikehdintä tuo mielenkiintoisen lisän markkinoihin, kun koronan aiheuttama epäröinti väistyy.