Kesä oli asuntomarkkinoilla tuuletonta ja helteistä - elokuussa näkyy jo selvää tuulenvirettä ja myötätuulta – Samat trendit ylöspäin näkyvät jo muualla maailmassa

Suomen kiinteistönvälittäjien SKVL:n elokuun puolivälin pikakysely osoittaa, että asuntomarkkinoilla menee olosuhteisiin nähden paljon paremmin kuin moni kuvittelee. Asuntokauppaluvut vuoden ensimmäisiltä 7 kuukaudelta ovat myös hyvät ottaen huomioon sen, että moni asia on muuttunut viime vuodesta. ”Lukujen mukaan kauppaa on käyty alkuvuonna vanhoista asunnoista enemmän kuin viime vuosina, pois lukien vuosi 2021, joka oli poikkeuksellisen vilkas”, toteaa SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Heinäkuussa moni keskittyi kunnon lomailuun pitkästä aikaa säidenkin suosiessa. Pikakyselymme tuloksista selviää, että nyt elokuussa kuitenkin on selvää viriämistä kaikilla rintamilla”, jatkaa Mannerberg.
Pienten vuokra-asuntojen markkinatilanne.

Omakoti-, pari- ja rivitalot käyvät edelleen kaupaksi parhaiten

Erityisesti suurten kaupunkien lähistön omakotitalot ovat edelleen hyvin kysyttyjä. Omakotitaloissa tarjonnan vähyys halutuimmista on edelleen suuri ongelma. Oikean lähtöhinnan merkitys on myös kasvanut merkittävästi, kun hintojen nousu on rauhoittunut. ”Välittäjän käyttäminen on entistä tärkeämpää tällaisessa markkinatilanteessa”, kommentoi Mannerberg. ”Edelleen esimerkiksi ostotoimeksiannon käyttäminen on suosittua, kun haetaan sitä taloa, joka ei ehkä ole juuri nyt markkinoilla”, hän jatkaa.

Pienet vuokra-asunnot alkaneet löytää vuokralaisia

Opiskelijat ja työn perässä muuttavat pieniä asuntoja vuokraavat ovat pikkuhiljaa palanneet markkinoille. Kysyntää näkyy erityisesti kasvukeskuksissa kautta maan. Voimakkainta kysynnän nousua on Oulussa, pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla, Pohjanmaalla sekä Jyväskylän seudulla. ”Vuokra-asuntojen kysynnän nousu tulee tuomaan toivottua liikettä myös pienten asuntojen kauppaan pienellä viiveellä, sillä tarjontaa on paljon”, kommentoi Mannerberg.

Hintojen nousu rauhoittunut

Asuntoa etsivälle on iloinen uutinen se, että vuosia jatkunut voimakaskin hintojen nousu vetää nyt henkeä. Tarjonnan lisäännyttyä tänä vuonna jonkin verran on kova kilpailu tietyistä asunnoista vähentynyt. Uusi joukko ostajia on ilmestynyt markkinoille. ”Nyt ovat uusina liikkeellä ne, jotka odottelivat pandemian ajan ostopäätöstä ja alkavat nyt toteuttaa haaveitaan, kun kovat hinnannousut ovat ohi”, kommentoi Mannerberg.

Rahoituksen kanssa haasteita erityisesti kiinteistöissä – ostohaluja on

Rahoituslaitosten epäämät luottopäätökset vanhemmille kiinteistöille ovat voimakkaasti kasvaneet kesän aikana. Tarjonta markkinoilla on kasvanut pitkästä aikaa mutta moni ostaja on joutunut pettymään, sillä pankkien vakuusarvoissa on tullut yllätyksiä, vaikka lainalupauksia on ollut valmiiksi haettuna. ”Pankkien ylikorostunut varovaisuus kostautuu nyt asiakkaille, jotka eivät pääse vaihtamaan koteja pitkän odotuksen jälkeenkään”, lisää Mannerberg.

Mökkikauppa käy mutta paljon rauhallisemmin

Vuodet 2020 ja 2021 jäivät historiaan kovan mökkikaupan osalta. Nyt markkinat ovat palanneet edeltävien vuosien tasolle ja kysyntää on edelleen hyvin.

Pienten vuokra-asuntojen markkinatilanne.
Suomen Kiinteistönvälittäjät ry:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja 1700 välittäjästä ympäri Suomen.

SKVL: Asuntokaupassa vanhojen asuntojen kauppamäärien ja myös toteutuneiden keskineliöhintojen nousu on alkanut – alustavan ennusteen mukaan tulee jatkumaan myös ensi vuonna11.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurin ja vanhin asuntokaupan verkosto, edunvalvonta- ja palvelujärjestö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) teki ylimääräisen markkinakyselyn joulukuun alussa. Loka-marraskuun vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat selvästi nousseet nyt verrattuna edellisiin kuukausiin ja myös viime vuoden loka-marraskuun lukuja korkeammalle. Myös keskineliöhinnoissa on nyt nähty nousua verrattuna viime kuukausiin ja viime vuoden lopun hintoihin. Erityisesti Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat olleet vahvassa, jopa noin 20 % nousussa osakekauppojen osalta. Myös omakotitalokauppa käy vuodenaikaan nähden hyvin. Muu Suomikaan ei ole enää laskenut vaan kauppamäärien nousua nähdään osakeasuntokaupoissa keskimäärin noin 10 % verrattuna edellisiin kuukausiin. Luvut ovat myös todennettu vastaaviksi KVKL:n hintaseurantapalvelussa.

SKVL: Ehdotetut varainsiirtoverotuksen muutokset näkyvät toistaiseksi hyvin lievästi asuntokaupassa25.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistövälittäjät selvitti tuoreessa jäsenkyselyssä, onko ensiasunnon ostajien liikehdintä kasvanut jo reilussa viikossa? Kysymykset kohdistuivat hallituksen ehdottamaan asuntokaupan varainsiirtoveron muutokseen, jossa ensiasunnon ostajan varainsiirtoverovapaus poistetaan vuoden 2024 alusta. Lisäksi selvitettiin, onko varainsiirtoveron laskeminen asunto-osakkeissa 1,5 prosenttiin ja kiinteistössä 3 prosenttiin aiheuttanut vilkastumista asunnon ostajien liikehdinnässä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti Vuoden Parhaat 2023 -finalistit10.10.2023 10:45:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja lähes 1800 asuntokaupan asiantuntijasta ympäri Suomen. SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella vuosittain. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2023 julkistetaan 24.11.2023 SKVL:n jäsenille järjestettävässä SKVL Gaalassa Helsingissä.