Myllyn Paras Finland Oy

Kesä on pakastepiirakkataikinoiden huippusesonki – Myllyn Parhaan tehtaalla valmistuu jopa neljännesmiljoona piirakkapohjaa viikossa

Kesän sesonkiherkut heijastuvat suoraan reseptihakuihin. Nyt trendaa mansikkainen Britakakku, joka vaihtuu pian mustikkapiirakkaan.
Suomalaiset alkavat pian hakea reseptejä mustikkapiirakkaan.

Suomalaiset luottavat leivonnassa pakastetaikinoihin, ja kesä herkullisine luonnonantimineen on valmiiden piirakkataikinoiden ehdotonta huippusesonkia. Niiden avulla kesäherkut valmistuvat helposti mökillä ja kevyesti varustelluissa kesäkeittiöissäkin. 40 prosenttia Myllyn Parhaan piirakkataikinoista myydään touko-elokuun välisenä aikana. Suurin myyntipiikki osuu vuosittain heinä-elokuulle.

Piirakkataikinat taipuvat helposti makeaan ja suolaiseen leivontaan aina alkukesän raparperisesongista syksyn sienisatoon asti. Kesän satokaudet heijastuvat suoraan Myllyn Parhaan verkkosivujen reseptihakuun. Nyt mansikkasesongin ollessa kuumimmillaan ylivoimaisesti haetuin resepti on kesän juhlat kruunaava Britakakku mansikoilla. Raparperipiirakka kauramurotaikinasta tulee tällä hetkellä perässä hyvänä kakkosena.

Hiljalleen aletaan jo hakea reseptejä mustikkapiirakkaan, joka on ylivoimaisesti suosituin piirakka Myllyn Parhaan verkkosivuilla. Reseptihaut ovat kiivaimmillaan mustikkapiirakkapäivän aikoihin 6. elokuuta. Vaikka mustikka on monipuolinen herkku, niin 70 prosenttia kaikista mustikkahauista kohdistuu juuri piirakoihin. Vuonna 2018 tehdyn kyselyn mukaan kaksi kolmasosaa tekee piirakan mieluiten murotaikinapohjaan, vajaa kolmannes pullataikinaan. Mustikkapiirakalla herkutellaan ympäri Suomea, mutta alueellisesti reseptejä haetaan eniten Itä-Suomessa.

Viime kesänä suomalaiset saivat nauttia runsaasta mustikkasadosta, mikä siivitti mustikkapiirakan reseptihakuja entisestään. Koronapandemia ja sitä seurannut kotoilu vauhdittivat myös leipomisintoa. Mustikan kukinta enteilee taas erinomaista mustikkavuotta, ellei jatkuva helle kuivata mustikoita pieniksi.

”Piirakan leipominen valmistaikinalla on nykypäivää. Valmis piirakkataikina odottaa pakastimessa sopivia, kesän edetessä kypsyviä täytteitä, eikä piirakkataikinasta jää mitään hukkaan. Se on sulatuksen jälkeen täysin valmis käytettäväksi aina kesän ensimmäisestä raparaperipiirakasta syksyn viimeiseen sienisaaliiseen asti. Herkullisen piirakan voi leipoa kesän kunniaksi vaikka joka päivä – meidän tuotantokapasiteetillamme pohjia valmistuu tarvittaessa neljännesmiljoona viikossa!” Myllyn Parhaan markkinointijohtaja Johanna Kemppinen kertoo.

Lisätiedot:

Annina Pikkumäki
annina@mellakkahelsinki.fi

Suomalaiset alkavat pian hakea reseptejä mustikkapiirakkaan.

Myllyn Paras Finland Oy
05801 Hyvinkää

Myllyn Paras Finland Oy on vuonna 1928 perustettu hyvinkääläinen yritys, joka valmistaa, myy ja markkinoi jauhoja, hiutaleita, suurimoita ja pastaa sekä pakastetaikinoita ja leivonnaispakasteita. Yrityksen kaksi tehdasta sijaitsevat Hyvinkäällä. Yritys valmistaa tuotteita myös vientiin mm. Kiinaan ja Baltian maihin. Yhteensä Myllyn Paras työllistää yli sata henkilöä. Vuodesta 2022 alkaen Myllyn Paras on osa ruotsalaisten maanviljelijöiden omistamaa Lantmännen-monialakonsernia, joka on yksi Euroopan suurimpia toimijoita bioenergia-, kone-, maatalous- ja elintarviketoimialalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Myllyn Paras Finland Oy