Alko Oy

Kesäasiakkaat vilkastuttavat Päijät-Hämeen Alkojen asiakasmääriä

Jaa
Alkon kesäasiakkaat hakevat raikkaita ja keveitä juomia. Roseet, siiderit ja longdrinkit korostuvat Päijät-Hämeen Alkojen myynnissä. Myös alkoholittomat kiinnostavat yhä enemmän. Kesän trendikkäimmät makuparit haetaan niin savukalalle kuin grillilihalle.

Päijät-Hämeessä Alkon myymälöiden kesän* litramyynnin arvioidaan kasvavan 24 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia.

Päijät-Hämeen Alkoissa myydään kesällä yli kolmannes koko vuoden litramyynnistä. Kesäjuomat pursuavat keveyden ja helppouden tunnelmaa. Myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+252 %), siiderit (+64 %) ja longdrinkit (+61 %). Valkoviinien myyntilitrat kasvavat 52 prosenttia, ja niiden myynnistä 34 prosenttia tehdään kesällä.

Myös alkoholittomia juomia ostetaan yhä enemmän, kun hyvinvointi ja alkoholin sisältämät kalorit kiinnostavat kuluttajaa. Päijät-Hämeessä alkoholittomien myynti kasvaa kesäkuukausina 54 prosenttia.

Kotimaanmatkailijat jopa kaksinkertaistavat asiakasmääriä myymälöissä

Lomakausi näkyy Päijät-Hämeen Alkoissa kesäasiakkaiden määrän ja litramyynnin kasvuna.

”Päijät-Häme houkuttelee mökkeilijöitä ja tämä näkyy myös meillä Alkoissa. Esimerkiksi Padasjoella ja Sysmässä asiakasmäärät nousevat kesällä kaksinkertaiseksi normaaliin ajanjaksoon verrattuna. Koko vuoden litramyynnistä tehdään näillä paikkakunnilla kesällä noin 40 prosenttia”, kertoo palvelujohtaja Pirjo Hirvonen.

”Hartolassa, Vääksyssä ja Heinolassa asiakasmäärien kasvu on kuutisenkymmentä prosenttia.”

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Alkolaiset vastaavat päivittäin kiperiinkin kysymyksiin mitä erikoisemmista makupareista.

”Olemme koko kansan sommelier: mistä ikinä pidätkään, me autamme”, kertoo valikoimamestari Mirka Pölkki ja poimii parhaat juomaparit paikallisille kesäherkuille.

Heinolan Dorritin kalajalosteet

Dorritin kalajalosteet valmistetaan Heinolan myymälän yhteydessä sijaitsevassa savustamossa. Lämminsavukalat savustetaan salaisella puruseoksella. Kun kalajalosteiden tunnuslauseena on "Kalaa kauneimmillaan”, asettaa se juomallekin vaatimukset kohdilleen.

Lämminsavulohen pariksi sopisi mainiosti pirteä ja hedelmäinen Pinot Gris, joka rypälelajikkeena on aavistuksen mausteinen. Eikä olisi haitaksi, jos viinissä olisi hitusen jäännössokeria. Vivahteikas ja ryhdikäs Riesling kuivana tai puolikuivana ja raikkaalla hapokkuudella toimii myös mainiosti. Tummassa lagerissa on yleensä savuaromia tukevia ominaisuuksia, joten oluen ystävälle tämä on hyvä vaihtoehto. Vaaleista oluista suosittelen raikasta pilsiä tai vehnäolutta.

Sysmän Risteli Charolais

Ristelin tilalla kasvatetaan Charolais-pihvikarjaa, jota on myynnissä paikallisesti Sysmässä. Tätä laatulihaa voi näin kesän kunniaksi grillata ja sen kylkeen sopii makutyyppinä mehevä ja hilloinen tai roteva ja voimakas punaviini, rypäleenä Zinfandel tai Malbec. Viini saa olla täyteläinen tai keskitäyteläinen, kunhan sen maku ei jätä kylmäksi. Oluen ystävälle suosittelisin tummaa tai vahvaa lageria tai IPAa.


* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Yhteyshenkilöt

Palvelujohtaja Pirjo Hirvonen, p. 050 544 1664, pirjo.m.hirvonen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Lataa
Alkon kesä Päijät-Hämeessä
Alkon kesä Päijät-Hämeessä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye