Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

”Lain mukaan vuokralaisella on oikeus saada vuokranalennusta siltä ajalta, kun huoneisto on puutteellisessa kunnossa. Tällaisena puutteellisuutena on pidettävä myös liian korkeaa lämpötilaa. Sopivan alennuksen suuruus on noin 10 – 20 prosenttia vuokran määrästä siltä ajalta kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta. Vuokralaisella on tällainen oikeus, vaikka huoneiston puutteellisuus ei johdu vuokranantajasta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asunto-osakeyhtiöissä sisäilman lämpötila ja riittävän hyvin toimiva ilmanvaihto on taloyhtiön vastuulla. Valitettavasti ilmastonmuutos aiheuttaa todennäköisesti yhä useammin tukalia helteitä myös Suomessa, joten vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa harkita esimerkiksi kaukojäähdytysverkostoon liittymistä erityisesti isojen peruskorjauksien yhteydessä”, Ahsanullah jatkaa.

Tarik Ahsanullah
Lakimies
tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokranantaja-barometri: Oulun vuokramarkkinoilla vakaa nykytilanne, mutta tulevaisuus jakaa vuokranantajien mielipiteitä15.10.2020 13:15:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat on julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Oulussa toimivat vuokranantajat pitävät vuokramarkkinoiden nykytilannetta vakaana, mutta tuleva kehitys jakaa mielipiteitä voimakkaasti.

Historian ensimmäinen Vuokranantaja-barometri: Koronakriisin pitkittymisen vaikutukset vuokramarkkinoihin maltilliset9.10.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ovat julkaissut historian ensimmäisen Vuokranantaja-barometrin. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisten vuokranantajien ajankohtaisia ja alueellisia näkemyksiä vuokramarkkinoista. Vuokranantajien vastausten perusteella koronakriisin pitkittymisen kokonaisvaikutukset vuokramarkkinoihin ovat olleet maltilliset. Kaupunkikohtaisissa kehitysnäkymissä kärkeen kirivät suuret kasvukeskukset.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.