Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

”Lain mukaan vuokralaisella on oikeus saada vuokranalennusta siltä ajalta, kun huoneisto on puutteellisessa kunnossa. Tällaisena puutteellisuutena on pidettävä myös liian korkeaa lämpötilaa. Sopivan alennuksen suuruus on noin 10 – 20 prosenttia vuokran määrästä siltä ajalta kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta. Vuokralaisella on tällainen oikeus, vaikka huoneiston puutteellisuus ei johdu vuokranantajasta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asunto-osakeyhtiöissä sisäilman lämpötila ja riittävän hyvin toimiva ilmanvaihto on taloyhtiön vastuulla. Valitettavasti ilmastonmuutos aiheuttaa todennäköisesti yhä useammin tukalia helteitä myös Suomessa, joten vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa harkita esimerkiksi kaukojäähdytysverkostoon liittymistä erityisesti isojen peruskorjauksien yhteydessä”, Ahsanullah jatkaa.

Tarik Ahsanullah
Lakimies
tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokramarkkinakatsaus: Vuokrien nousu hiipuu – kilpailu vuokralaisista kovenee16.3.2021 09:17:36 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajien yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa toteuttamassa vuokramarkkinakatsauksessa havaittiin vuokrien nousun hiipuneen kaikissa kaupungeissa. Vuokrien nousu hidastui suurissa kaupungeissa ja pysähtyi kokonaan monessa keskisuuressa maakuntakeskuksessa. Koronan vaikutuksia vuokramarkkinoihin voidaan pitää kokonaisuutena maltillisina, mutta poikkeusolot näyttävät vaikeuttaneen kaksioiden vuokrausta. Vaikka vuokra-asuntojen kysyntä on jatkanut kasvuaan, tarjonta on kasvanut vielä kysyntääkin voimakkaammin, mikä on kiristänyt kilpailua hyvistä vuokralaisista.

Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle15.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.