Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

”Lain mukaan vuokralaisella on oikeus saada vuokranalennusta siltä ajalta, kun huoneisto on puutteellisessa kunnossa. Tällaisena puutteellisuutena on pidettävä myös liian korkeaa lämpötilaa. Sopivan alennuksen suuruus on noin 10 – 20 prosenttia vuokran määrästä siltä ajalta kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta. Vuokralaisella on tällainen oikeus, vaikka huoneiston puutteellisuus ei johdu vuokranantajasta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asunto-osakeyhtiöissä sisäilman lämpötila ja riittävän hyvin toimiva ilmanvaihto on taloyhtiön vastuulla. Valitettavasti ilmastonmuutos aiheuttaa todennäköisesti yhä useammin tukalia helteitä myös Suomessa, joten vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa harkita esimerkiksi kaukojäähdytysverkostoon liittymistä erityisesti isojen peruskorjauksien yhteydessä”, Ahsanullah jatkaa.

Tarik Ahsanullah
Lakimies
tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto28.1.2020 09:07:12 EETTiedote

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselyn mukaan asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto. Kyselyn perusteella asuntosijoittajien sukupuolijakauma menee täysin tasan: 50 prosenttia vuokranantajista on naisia ja 50 prosenttia miehiä. Kyselystä nousee esille, että yksityisiä vuokranantajia on joka puolella Suomea ja he ovat kaikenikäisiä. Vuokranantajakyselyyn vastasi 3150 yksityistä vuokranantajaa, ja se kuvaa kattavasti suomalaisten yksityisten vuokranantajien profiilia ja toimintatapoja.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.