Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

”Lain mukaan vuokralaisella on oikeus saada vuokranalennusta siltä ajalta, kun huoneisto on puutteellisessa kunnossa. Tällaisena puutteellisuutena on pidettävä myös liian korkeaa lämpötilaa. Sopivan alennuksen suuruus on noin 10 – 20 prosenttia vuokran määrästä siltä ajalta kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta. Vuokralaisella on tällainen oikeus, vaikka huoneiston puutteellisuus ei johdu vuokranantajasta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asunto-osakeyhtiöissä sisäilman lämpötila ja riittävän hyvin toimiva ilmanvaihto on taloyhtiön vastuulla. Valitettavasti ilmastonmuutos aiheuttaa todennäköisesti yhä useammin tukalia helteitä myös Suomessa, joten vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa harkita esimerkiksi kaukojäähdytysverkostoon liittymistä erityisesti isojen peruskorjauksien yhteydessä”, Ahsanullah jatkaa.

Tarik Ahsanullah
Lakimies
tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsinkiin lauantaina 5.10. - ”Kiristyvä sääntely tarjoaisi kultaisen oksan kansainvälisille sijoittajille”4.10.2019 16:50:07 EESTTiedote

Suomen suurin yksityisten vuokranantajien tapahtuma kokoaa 1100 vuokranantajaa Helsingin Messukeskukseen lauantaina 5.10. Tapahtumassa luodaan katsaus Suomen talouteen ja asuntomarkkinoihin yksityisten asuntosijoittajien ja vuokranantajien silmin. Tapahtumassa vietetään tänä vuonna myös Suomen Vuokranantajien 20-vuotisjuhlia. Vuokranantajia huolettaa, että ehdotetut kiristykset asuntolainoitukseen tarjoaisivat pelitilaa kansainvälisille sijoittajille.

Ehkäistäänkö kotitalouksien ylivelkaantumista vai vaikeutetaanko perheiden kodin hankintaa?1.10.2019 13:27:07 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön kotitalouksien velkaantumista pohtinut työryhmä jätti tänään raporttinsa. Raportissa esitetään runsaasti keinoja kotitalouksien velkaantumisen ehkäisyyn. Raportissa ehdotetaan muun muassa tulosidonnaista lainakattoa asuntolainoille, asuntolainojen enimmäispituuden rajaamista 25 vuoteen ja taloyhtiölainoihin uutta sääntelyä. Toteutuessaan ehdotukset vaikeuttaisivat asuntolainan saamista ja asunnon ostamista. Muutokset osuisivat rankimmin ensimmäistä omaa kotia hankkiviin tai asuntosijoittamista aloittaviin ihmisiin.

Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta17.9.2019 14:00:00 EESTTiedote

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.