Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

”Lain mukaan vuokralaisella on oikeus saada vuokranalennusta siltä ajalta, kun huoneisto on puutteellisessa kunnossa. Tällaisena puutteellisuutena on pidettävä myös liian korkeaa lämpötilaa. Sopivan alennuksen suuruus on noin 10 – 20 prosenttia vuokran määrästä siltä ajalta kun huoneiston lämpötila ylittää 32 astetta. Vuokralaisella on tällainen oikeus, vaikka huoneiston puutteellisuus ei johdu vuokranantajasta”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Tarik Ahsanullah.

”Asunto-osakeyhtiöissä sisäilman lämpötila ja riittävän hyvin toimiva ilmanvaihto on taloyhtiön vastuulla. Valitettavasti ilmastonmuutos aiheuttaa todennäköisesti yhä useammin tukalia helteitä myös Suomessa, joten vanhoissa taloyhtiöissä kannattaa harkita esimerkiksi kaukojäähdytysverkostoon liittymistä erityisesti isojen peruskorjauksien yhteydessä”, Ahsanullah jatkaa.

Tarik Ahsanullah
Lakimies
tarik.ahsanullah@vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajakysely 2022: Uuden sijoitusasunnon ostoaikeet laskussa27.1.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Uuden sijoitusasunnon ostoaikeet ovat laskeneet viime vuodesta. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi yli 2100 yksityistä pienvuokranantajaa. Varovaisuus on kasvanut erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa koronan pitkittyminen on vaikeuttanut asuntojen vuokrausta. Kyselytutkimuksesta käy myös ilmi, että yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä ja hoitavat säntillisesti velvoitteensa. Suurimpana tulevaisuuden riskinä pidetään edelleen verotuksen kiristymistä.

Asumisen riitojen ratkaisu kestää oikeudessa kohtuuttoman kauan - Uusi riidanratkaisuelin kuitenkin väärä lääke14.1.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Asumisen riitojen ratkaisu kestää oikeudessa kohtuuttoman kauan. Tuoreessa asuntopoliittisessa kehittämisohjelmassa ongelman ratkaisuksi ehdotetaan mahdollista uutta neuvonta- ja sovitteluelintä. Suomen Vuokranantajat ry:n mielestä kannattavampaa olisi tehostaa tuomioistuinten toimintaa. “Kevyempi tuomioistuinmenettely sopisi hyvin vuokrasuhteista johtuvien riita-asioiden ratkaisemiseen”, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Asuntopolitiikan kokonaisuudesta unohtui toimiva markkina16.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Valtioneuvosto on tänään julkaissut esityksen Asuntopoliittiseksi kehittämisohjelmaksi vuosiksi 2021-2028. Suomen Vuokranantajat on tyytyväinen siihen, että kehittämisohjelma on saatu viimein julki ja pohjaksi asuntopoliittiselle keskustelulle. Selonteon toimenpide-ehdotukset jäävät kuitenkin suppeiksi ja yksipuolisiksi. Asuntopolitiikan periaatteissa tunnistetaan toimivan ja monipuolisen asuntomarkkinan merkitys, mutta kehittämisehdotuksina tarjotaan lähinnä vain tuetun asuntokannan lisäämistä.