Suvia Group Oy

Kesäinen raekuuro voi aiheuttaa isoja vahinkoja

Jaa

Sää on suomalaisen autoilijan paras kumppani tai pahin vihollinen aina tilanteesta riippuen. Kesälläkään emme ole jäältä suojassa, sillä se voi sataa päällemme taivaalta rakeiden muodossa. Rae syntyy usein alijäähtyneestä vedestä vaikkapa ukkospilvisessä säärintamassa. Meillä päin maailmaa ukkospilvet voivat olla jopa 12 kilometrin korkuisia. Niissä maanpäällisestä helteestä riippumatta voi vallita lähellä 0 asteinen lämpötila, jossa alijäähtyneet vesipisarat törmäilevät toisiinsa, muodostaen kasvavia jäämuodostelmia, jotka lopulta putoavat sitten maahan. Pienemmät rakeet eivät aiheuta suuria vahinkoja, mutta suurimmat rakeet voivat olla jopa yli 10 senttisiä möhkäleitä, joista syntyy autoon monenlaista lommoa ja vahinkoa.

”Raevauriot ovat selvästi yleistymässä ilmastonmuutoksen edetessä. Liettuassa ja Latviassa on jo saatukin isoja raekuuroja. Viime viikolla rakeita satoi Länsi-Suomessa. Nyt meilläkin odotetaan helteitä ja samalla riskit raekuuroihin kasvavat”, kertoo PDR-tekniikan eli koukkukorjauksen koko Suomen etulinjan mies, InCarin koukkukorjaustoiminnan vetäjä ja työnjohtaja Jani Niskanen.

Raekuuro tekee tyypillisesti peltivaurioita.

”Nämä ovat siinä mielessä inhimillisiä vaurioita auton omistajan kannalta, että ne harvemmin vaurioittavat maalipintaa. Näin ollen niitä voi korjata edullisesti ja erittäin nopeasti koukkukorjauksella. Siinä peltiä oikaistaan työvälinein niin, että se palaa alkuperäiseen kuntoonsa kuin taikaiskusta. Huonompi puoli siitä on se, että usein vaurioituneessa autossa on sitten niitä lommoja useita monessa eri kohtaa”, Niskanen sanoo.

”Jos lasi vaurioituu raekuuron seurauksena, se on usein niin säröinen, että se menee kokonaan vaihtoon. Tämä on lykky koukkukorjauksen näkökulmasta siten, että kun lasi poistetaan, päästään esimerkiksi peltikattoa työstämään helposti monesta eri suunnasta ja korjaaminen helpottuu”, Niskanen jatkaa.

Koukkukorjaus on vauriokorjaamisen maailman todellinen ekoteko.

”Se tehdään 100-prosenttisesti käsityönä. Se on todella nopeaa, ekologista ja vastuullista vauriokorjaamista. Kannattaa painaa jo nyt mieleensä raekuuron sattuessa, että kyllä se siitä! Vaikka se alussa näyttäisikin ihan Mordorin meiningiltä, ammattimiehet saavat sen kyllä kuntoon nopeastikin”, koukkukorjausvelho Niskanen lohduttaa.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Koukkukorjaus eli kolhujen tai lommojen oikaisu PDR-menetelmällä on kätevä, edullinen, nopea ja ympäristöystävällinen tapa korjata autoosi tulleita lommoja. Katso videolta millaisiin lommoihin koukkukorjaus soveltuu!

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suvia Group Oy
Valimotie 9-11
00380 Helsinki

InCar Oy on vuonna 1991 perustettu Suomen johtava vauriokorjaamoketju ja toimialan kehityksen edelläkävijä, jossa yli 325 työntekijää saavat loistaa oman työnsä huippuosaajina yli 40 toimipisteessä ympäri Suomen. InCarin liikevaihto oli vuonna 2020 noin 52,2 miljoonaa euroa. InCar Oy on osa Suvia Groupia. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suvia Group Oy

Riistakolarien kulta-aika on touko–kesäkuussa23.5.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Riistakolareita tapahtuu liikenteessä ympäri vuoden, mutta tilastollisesti katsottuna varsinainen vaaran aika on juuri nyt. Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna ajettiin kaikkiaan 13 953 riistaonnettomuutta, joista jopa lähes puolet Etelä-Suomessa. Suurin onnettomuuspiikki sijoittuu tavallisesti loka–marraskuulle, mutta piikki nähdään myös kesän alussa. Riskit törmäykselle kasvavat kun kesärajoitukset astuvat voimaan ja ajonopeudet nousevat. Samoin liikennemäärä kasvaa, kun ihmiset alkavat liikkua enemmän esimerkiksi kesäasunnoilleen.

Korjausprosentti on vauriokorjaamisen tulevaisuuden työkalu5.5.2022 12:04:36 EEST | Tiedote

Kun koko maailmaa etsii vastuullisempaa tulevaisuutta, myös vauriokorjaamisen on otettava osaa kestävän kehityksen mallin käyttöönotossa. Suomalainen vauriokorjaamoketju InCar Oy luo uudenlaista standardia koko alalle Vihreän Korjaamon mallilla. Kyseessä on toimintamalli, jossa vauriokorjaamon toimintaa katsotaan ensimmäistä kertaa Suomessa vastuullisuuslasien läpi huomioiden koko korjaamon infrastruktuuri, ei vain osia siitä. Yksin keskeinen tarkasteltava muuttuja tässä on korjausprosentti.

Autoilija: muistitko pestä tuulilasin sisäpuolen?28.3.2022 07:35:00 EEST | Tiedote

Kevätsiivous on meille kaikille tuttu konsepti kodeissa. Kun kevätaurinko paistaa ikkunoiden läpi, se paljastaa kaikki pölyt ja liat, mutta usein myös antaa ylimääräisen energiabuustin vähän perusteellisempaan siivoukseen. Jos ylimääräistä energiaa on vielä jäljellä kodin kevätsiivouksen jälkeen, kannattaa hommia jatkaa autossa. Kevätaurinko nimittäin aiheuttaa vaaratilanteita teillä, kun likaiseksi jäänyt tuulilasin sisäpuoli heijastaa matalalta paistavaa aurinkoa.

Pelasta tuulilasi suuremmalta vahingolta14.2.2022 08:10:00 EET | Tiedote

Tuulilasivahinkoja sattuu ympäri vuoden, mutta kevättalvi ja kevät ovat selvää sesonkiaikaa. Tämä johtuu siitä, että talven taittuessa hiljalleen kevääksi nastarenkailla ajellaan vielä tovi lumesta ja jäästä paljastuvalla tien pinnalla. Talven jäljiltä teillä on myös paljon routa- ja muita vaurioita, jolloin renkaista irtoaa nastoja sekä kiviainesta helpommin. Nämä lentävät ikkunaan ikävästi ja aiheuttavat iskemiä. Toimimalla oikein heti voi välttyä suuremmalta vahingolta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme