Kesäkeittiön biojätteen lajitteluun helpot vinkit

Kesäkeittiössä kokkailu on mukava tapa nauttia kesästä ja biojätteen lajittelu sujuu helposti pienien vinkkien avulla. Biojätteelle sopii värikäs emalikattila tai muu astia kesäkeittiöön tai sen lähettyville. Biojätteen lajittelu on helppo arkinen tapa, jonka myötä jokainen asukas voi vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillintään.

Herneenpalot, maissintähkät sekä muut biojätteet on hyvä lajitella erikseen myös kesäkeittiössä. Keräykseen sopii esimerkiksi kukkaruukku tai joku muu sopiva astia.

Kesäisin grillataan ja kokataan paljon ulkona. Tuoreet kasvikset, marjat ja erilaiset grillattavat kuuluvat kesäpöytään. Ruoan valmistelussa syntyy naatteja, perkuutähdettä ja ruokailun jälkeen jäljelle jäänee kalanruotoja, maissintähkiä sekä muita tähteitä. Kesäkeittiössä syntyy yllättävän paljon biojätettä, joka kannattaa lajitella erikseen. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta.

Lajittelussa kannattaa muistaa muutamat helpot niksit:

1. Valitse kesäkeittiöön biojätteelle sopivan kokoinen astia, johon biojäte on helppo laittaa. Astiaksi käy esimerkiksi kukkaruukku, kattila tai joku muu sopiva astia.
  2. Laita astiaan mieluiten paperinen biojätepussi, jolloin astia pysyy puhtaana.
  3. Laita biojätepussin pohjalle kananmunakenno tai käytettyä talouspaperia, jotta pussi kestään paremmin kosteutta.
  4. Sulje biojätepussi ja vie se keittiön tai kotipihasi biojäteastiaan tai kompostoriin ruokailun jälkeen.

- Jos ei vielä lajittele biojätteitään, voi aloittaa helposti näin kesällä kesäkeittiössä syntyvistä naateista ja perkeistä. Ruoanvalmistuksessa syntyvästä jätteestä suurin osa on biojätettä, joka kannattaa lajitella pois sekajätteen joukosta. Lajiteltu biojäte hyödynnetään biokaasun ja mullan raaka-aineena, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

Taloyhtiöiden jätehuoneista Helsingin seudun ympäristöpalvelut vie pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen biojätteet HSY:n ekoteollisuuskeskukseen Espooseen hyödynnettäväksi.

- Biojätteen voi myös kompostoida omalla pihalla. Muistathan, että tarvitset silloin haittaeläimiltä suojatun kompostorin, Tukiainen neuvoo.

Biojätteen lajittelu tukee kotimaista energia- ja lannoiteomavaraisuutta. Erilliskerätystä biojätteestä saadun mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon. Biojätteen kierrätys edistää myös ilmastotavoitteita, sillä biojätteestä tehdään uusiutuvaa energiaa.

Kurkkaa tarvittaessa biojätteen lajitteluohjeet: www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/biojate/

Jäteopas auttaa muissa lajittelupulmissa: www.hsy.fi/jateopas

Kompostoinnista löytyy tietoa verkkosivuilta www.hsy.fi/kompostointi

HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035