Teatro Productions OyTeatro Productions Oy

Kesäkonserttisarja Musiikkitalosta käynnistää klassisen musiikin striimituotannot uudella LiveStage-alustalla. Helsingin juhlaviikkojen peruuntuminen vaikuttaa elokuun tuotantojen toteutumiseen.

LiveStage on erityisesti klassiseen- ja taidemusiikkiin erikoistunut striimauskanava.

Koronatilanteen myötä kolme Teatro Productionsin suurtuotantoa on jouduttu aikatauluttamaan uudelleen myöhempiin ajankohtiin. Kari Tikan ’Rakkaus on väkevä kuin kuolema’ -oopperan kantaesitys Aleksanterin teatterissa on siirretty lokakuulle. Pääsiäiseltä Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaan siirtynyt Kaija Saariahon La Passion de Simone -oratorio siirtyy juhlaviikkojen peruuntumisen myötä jälleen, nyt kevään 2021 pääsiäiselle. Helsingin juhlaviikkojen ohjelmassa niin ikään ollut Waltteri Torikan ja Jorma Uotisen BACH -teoksen osalta odotetaan vielä tarkempaa tietoa elokuun kokoontumisrajoituksista.
- Koronatilanne on ollut hermoja raastava, mutta toisaalta se on edistänyt myös Teatron tuotantojen digiloikkaa. Yksi vaihtoehto on toteuttaa tulevat esitykset pienemmällä yleisöllä ja striimattuna, kertoo Teatro Productions Oy:n toimitusjohtaja ja LiveStage.fi:n perustaja Kaisa Näreranta.

Kuluvana keväänä erityisesti viihde- ja popmusiikin puolella striimatuista keikoista on päästy jo nauttimaan, mutta klassisen musiikin puolella konsertit ovat jääneet pitkälti ammattiorkestereiden tuottamien kamarimusiikkikonserttien ja taltiointien varaan. LiveStage.fi-sivusto mahdollistaa vapaan kentän toimijoille striimaustuotantojen toteuttamisen lipunmyyntiin yhdistettynä, mistä hyötyvät luonnollisesti myös esiintyvät taiteilijat, koska konserteista saadaan lipputuloja.

Monet taiteilijat ovat kuluneen koronakevään aikana ottaneet haltuun live-esiintymiset somekanavissaan, mutta tuloja niistä ei taiteilijalle kerry.
- Jokainen ostettu lippu merkitsee ja antaa kuluttajalle mahdollisuuden vaikuttaa kulttuurialan säilymiseen monimuotoisena ja rikkaana. LiveStagen ensimmäiset konsertit toteutetaan Helsingin Musiikkitalosta sen erinomaisella kuvatuotantotekniikalla, joten konserttikokemus on taatusti laadukas ja ainutlaatuinen. Harvoin voidaan voittaa livetilannetta, mutta näissä konserteissa pääsee todella lähelle esiintyjää, Näreranta jatkaa.

Esiintyjinä kesäkonserttisarjassa kuullaan laulajia, joiden matka kohti suuria estradeja on jo alkanut. Konsertin lomassa kuhunkin taiteilijaan ja heidän valitsemaansa ohjelmistoon tutustutaan myös haastatteluiden kautta. Konsertit juontaa ja haastattelut toimittaa klassiseen laulumusiikkiin ja oopperaan erikoistunut toimittaja/juontaja Vesa Kytöoja.

Kesäkonserttisarja Musiikkitalosta www.livestage.fi :

to 28.5.2020 klo 19.00 Marika Hölttä, koloratuurisopraano ja Tuula Hällström, piano

to 4.6.2020 klo 19.00 Kristian Lindroos, baritoni ja Tuula Hällström, piano

to 11.6.2020 klo 19.00 Hannakaisa Nyrönen, sopraano, Laura Kivikoski, piano ja Kaisamari Hiltunen, viulu

Konsertit juontaa laulumusiikkiin ja oopperaan erikoistunut toimittaja/juontaja Vesa Kytöoja.

www.livestage.fi

www.teatro.fi

www.musiikkitalo.fi

Teatro Production Oy on vuonna 2014 perustettu tuotantoyhtiö. Yritys keskittyy erityisesti klassisen musiikin tuotantoihin, ja toteuttaa sekä livetapahtumia, että mediatuotantoja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Teatro Productions on vuonna 2018 käynnistänyt kansainvälistymishankkeen, jonka kautta pyritään edistämään suomalaisen oopperaosaamisen vientiä, sekä lisäämään oopperaprouktioiden ja -taiteilijoiden kansainvälistä liikkuvuutta ja verkostoitumista. Hanke toimii nimellä International Opera Company Finland (IOCF).

Nordic baroque orchestras head for a collaboration project with high aims12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Nordic Baroque Scene (NBS) is a new collaboration platform for four Nordic baroque orchestras from Denmark, Finland, Norway and Sweden. Barokkanerne, Concerto Copenhagen (CoCo), Drottningholm Baroque Ensemble (DBE) and Finnish Baroque Orchestra (FiBO) have come together to strengthen the Nordic baroque scene with aims to develop a new and long-lasting collaboration on several areas, such as networking, financing, audience development, working possibilities and resources. The main projects are coordinated by the Finnish production company Teatro Productions.

Pohjoismaisten barokkiorkestereiden yhteishanke käynnistyy korkein tavoittein12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Nordic Baroque Scene (NBS) on neljän pohjoismaisen barokkiorkesterin käynnistämä yhteishanke, johon osallistuvat Barokkanerna Norjasta, Concerto Copenhagen (CoCo) Tanskasta, Drottningholms Barockensemble (DBE) Ruotsista sekä Suomalainen Barokkiorkesteri (FiBO) Suomesta. Hankkeen tavoitteena on kehittää Pohjoismaista barokkimusiikkikenttää pitkällä tähtäimellä mm. verkostoitumisen, rahoituspohjan, yleisötyön, työllistymismahdollisuuksien ja resurssien saralla. Hankkeen projektien pääkoordinaattorina toimii suomalainen tuotantoyhtiö Teatro Productions.

A documentary film about the 75 year old composer Kari Tikka will be finalized with crowdfunding25.3.2021 08:00:00 EET | Press release

The film “Taivas ja Helvetti'' (Heaven and Hell”), directed by Riitta Rask and scheduled for release in 2021, is a biography documentary following the completion process of the opera “Love Is Strong As Death” by the legendary composer and conductor Kari Tikka. It is also a story of coping with a cancer diagnosis, and a review of Tikka’s 55-year long career as an artist. Now the film is being finalized with crowdfunding, and it’s produced by Teatro Productions.

Henkilödokumentti 75-vuotta täyttävästä oopperasäveltäjä Kari Tikasta viimeistellään joukkorahoituksella25.3.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 julkaistava Riitta Raskin ohjaama dokumenttielokuva TAIVAS JA HELVETTI käsittelee legendaarisen kapellimestari ja säveltäjä Kari Tikan 55-vuotisen taiteilijauran vaiheita, sekä seuraa hänen viimeisimmän oopperansa ”Rakkaus on väkevä kuin kuolema” valmistumista koronakriisin ja syöpähoitojen keskellä. Nyt elokuva viimeistellään joukkorahoituksen voimalla. Dokumentin tuottaa Teatro Productions.