Kesäksi uusia oleskelualueita ja tapahtumia Kauppatorin alueelle

Nostalginen Kukkatori ja odotetut Toritanssit palaavat Kauppatorille

Kauppatori Kuva: Jussi Hellsten

Helsingin Kauppatorin alue valmistautuu tulevaan kesään uusilla kokeiluilla ja tapahtumilla. Kesäkuussa kaupunkilaisten iloksi valmistuu kaksi uutta oleskelualuetta. Avajaisia vietetään Helsinki-päivänä 12.6.

Kauppatorin ja sen lähialueiden kehittämisessä on vireillä useita hankkeita. Alueen lyhyen aikavälin kehittämisestä vastaa muun muassa Torikortteleiden konseptoinnista ja kehittämisestä vastannut Helsingin Leijona Oy.

”Helsingin kaupunki tuo Kauppatorin alueelle julkisia paikkoja oleskelulle, laivojen odottelulle, eväiden syömiselle ja pienille tapahtumille. Ketterästi kehittäen ja kokeillen on myös Torikortteleita avattu ja elävöitetty viimeiset vuodet. Nyt on luontevaa kääntää katse kohti Kauppatoria”, kertoo Torikortteleiden kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer.

"Kauppatorin alue ja kaupunkilaiset ansaitsevat parempaa. Nyt päästään etenemään konkreettisin kokeiluin ja toivottavasti harjoitus tulee osoittamaan, että pienillä muutoksilla voi tehdä lopulta paljon", toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Puinen saariryhmä ja odotetut Toritanssit rantautuvat Kauppatorille

Toinen uusista oleskelualueista sijoittuu Kauppatorin rantaan Suomenlinnan lauttaterminaalin läheisyyteen. Helsingin saaristosta inspiraationsa saanut puinen saariryhmä mahdollistaa myös pienimuotoisten tapahtumien järjestämisen. Tilaa on mahdollista varata kesäkuusta alkaen Helsingin kaupungin tilavarauspalvelu Varaamon kautta.

Myös odotetut Toritanssit rantautuvat Kauppatorille. Kesän toritanssien sarja avataan Helsinki-päivänä 12.6. livebändin vauhdittamana, ja sen jälkeen ne toistuvat säävarauksella torstaisin klo 17.30-18.15 ainakin 8.8. saakka. Toritanssit toteuttaa Tanssiteatteri Tsuumi, joka on ohjannut kaikille avoimia, maksuttomia Kaupunkitansseja vuodesta 2015. ”Vihdoinkin Kauppatorilla päästään tanssimaan toritansseja läpi kesän. Niitä on toivottu pitkään ja hartaasti”, iloitsee Torikortteleiden kehityspäällikkö Anna Pakarinen.

Kauppahallin rannan oleskelualue tarjoaa paikan pysähtyä

Toinen uusi oleskelualue sijoittuu kesän ajaksi Kauppahallin rantaan, Lyypekinlaiturille. Puu- ja vihermoduuleista koostuvan virkistysalueen toivotaan houkuttavan kaupunkilaisia ja turisteja laivojen bongailuun, auringon ottamiseen ja eväshetkiin. Moduuleihin on kiinnitetty myös Petri Eskelisen teoksia, jotka avaavat merimaisemaa uudesta näkökulmasta. Alueen avajaisia vietetään Helsinki-päivänä 12.6.

“Uusi oleskelualue piirtää esiin Kauppahallin rannan uutena tilana, joka on aiemmin toiminut parkkipaikkana. Nyt Lyypekinlaiturilla on mahdollisuus syödä Kauppahallista ostettuja eväitä ja nauttia merituulesta. Tila mahdollistaa myös yhteistyön Kauppahallin ja sen tapahtumien kanssa”, kommentoi Anna Pakarinen.

Kauppatorin oleskelualueiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat RaivioBumann, Studio Puisto ja ProtosDemos.

Nostalginen Kukkatori palaa Kauppatorille

Vielä 1900-luvun puolivälissä Kauppatorilla sijaitseva, Havis Amandan patsasta ympäröivä aukio tunnettiin vilkkaana Kukkatorina. Vuosikymmenien kuluessa perinne on hiipunut.

24.–25.5. toteutettavalla Kukkatorilla on luvassa kauneutta pursuavia kukkakojuja, Mantan kukitus, kukkapaja, musiikkia, viiniä ja laadukasta pikkupurtavaa iltatoritunnelmissa aina klo 20 saakka. Kukkatorilla on ohjelmaa myös lapsille.

“Kukkien ostaminen ja harrastaminen on taas todella suosittua. Tapahtumassa tunnelmoidaan, millaista olisi, jos kukkatori- ja iltatoriperinne eläisivät Helsingissä vahvana. Toivomme, että tapahtuma on osaltaan sysäys Kauppatorin uuteen aikakauteen, jossa torielämä jatkuu omaleimaisena, ajankohtaisena ja vireänä”, kommentoi Anna Pakarinen.

“On ilahduttavaa, että pääsemme nyt eteenpäin ja näiden konkreettisten tekojen kanssa ulos. Tapahtumallisten ja tilankäytöllisten kokeiluiden kautta saamme tärkeää tietoa Kauppatorin pitkäjänteisempää kehitystyötä varten. Tärkeintä on, että nyt nytkähtää”, kertoo Peggy Bauer.

Kauppatorin uusia avauksia voi seurata Facebook-ryhmässä Kauppatorin kesä
Lisää tietoa Kukkatorista

Taustaa Kauppatorin kehittämisestä

Kauppapaikkajohtaja Peggy Bauer

Kehityspäällikkö Anna Pakarinen
anna.pakarinen@torikorttelit.fi

Kauppatori Kuva: Jussi Hellsten
Kauppatorin oleskelualue
Kauppahallin rannan oleskelualue
Kauppatorin alueen oleskelualueet kartalla

Sofiankatu 4 /PL 4
00099 Helsingin kaupunki

Torikorttelit on Helsingin kauttaaltaan remontoitu ja uudelleenavattu empirekeskusta Senaatintorin ja Kauppatorin välissä. Historiallisessa uudistuksessa virastokäytössä olleet tilat on palautettu liike- ja ravintolatiloiksi ja sisäpihat kunnostettu oleskelu- ja tapahtumapaikoiksi. Torikortteleita kehittää kaupungin tytäryhtiö Helsingin Leijona Oy yhteistyössä kaupunkilaisten, yrittäjien ja kaupungin virastojen kanssa.

HELSINKILÄINEN, OMANNÄKÖINEN TYYLI VEI TUOMAAN MARKKINAT JOULUTORIEN KANSAINVÄLISEEN KÄRKEEN21.12.2018 14:24:16 EETTiedote

Tuomaan Markkinoilla ohjelmaa kaikenikäisille – joululaulukaraoke, vegekinkkubingo ja lastensirkus vievät joulun tunnelmaan21.11.2018 11:08:38 EETTiedote

Helsingin suurin ja kaunein joulutori Tuomaan Markkinat avautuu lauantaina 1. joulukuuta Senaatintorilla. Torilla viihdytään jouluisen ohjelman parissa. Kävijät pääsevät laulamaan joulukaraokea, nauttimaan bossa nova -joululauluista sirkus- ja leffaesityksistä sekä kisailemaan vegekinkkubingossa. Avajaisissa kuullaan tuttuun tapaan Kauneimpia joululauluja. Tuomaan Markkinat on avoinna päivittäin 22.12. asti.

Tuomaan Markkinat satsaa ruokaan, saunaan ja tapahtumiin1.11.2018 16:42:31 EETTiedote

Tuomaan Markkinat tuo 1.12. alkaen Senaatintorille kymmenen erilaista glögiä, joululaulukaraoken ja nuotiotulet. Joulutorilla saunotaan puusaunassa, hörpitään hehkuviiniä lavaohjelmasta nautiskellessa, viihdytään Ruokapihoilla 14 ruokatoimijan antimien äärellä, kieputaan karusellissa ja tehdään löytöjä Lahjakujien käsityökojuista. Senaatintorille katetaan kaunein, maukkain ja monipuolisin joulun kokemus, josta ei riemua ja antamisen iloa puutu.