Kesämökin huono kunto voi tuoda kymmenien tuhansien eurojen kustannukset – varmista nämä ennen mökin ostoa

Erityisesti kasvukeskusten läheisyydessä kesämökit käyvät kuin kuumille kiville. Mökin huono kunto voi yllättää osaavankin ostajan, ja tuoda jopa useiden kymmenien tuhansien eurojen korjauskustannukset. Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Jari Harju neuvoo, kuinka välttää suurimmat virheet.

Kuvassa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

”Kesämökkiä ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti mökin alapohjan rakenteeseen, vesikatteen kuntoon sekä rakenteiden ikään. Myös mökin yleisilme kertoo usein siitä, kuinka hyvin mökkiä on hoidettu”, kertoo Harju.

Suuria kustannuksia syntyy tyypillisesti eläinten kuten minkkien ja näätien aiheuttamista vahingoista sekä vesivahingoista. Harjun mukaan esimerkiksi minkin sotkemien rakenteiden korjaaminen tai vesikatteen uusiminen voi maksaa jopa kaksikymmentä tuhatta euroa.

Ennen kesämökin ostamista on mahdollista pyytää avuksi asiantuntija, joka osaa auttaa mökin kunnon arvioinnissa. Mökin kuntoon liittyviä selvityksiä tekevät muun muassa Keskuskauppakamarin hyväksymät tavarantarkastajat.

”Huonokuntoiseksi paljastuneen mökin kunnostus voi maksaa helposti useita kymmeniä tuhansia euroja. Asiantuntija osaa paitsi auttaa vaurioiden löytämisessä, myös antaa suuntaa antavia arvioita mahdollisista korjauskustannuksista”, huomauttaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Mitkä huoltotyöt mökkiä ostaessa kannattaa huomioida?

”Lähes kaikki rakenteet vaativat huoltoa elinkaarensa aikana. Esimerkiksi bitumikermikatto tulee uusia noin 35 vuoden välein, puiset ikkunakarmit huoltaa, maalata ja tiivisteet uusia 3-12 vuoden välein sekä räystäskourut ja syöksytorvet puhdistaa huolellisesti joka syksy”, sanoo tavarantarkastaja Jari Harju.

Harju huomauttaa myös, että mökin alapohjarakenteeseen ja korkeusasemaan kannattaa aina kiinnittää huomiota. Näihin liittyen saattaa edessä olla ikäviä ja kalliita yllätyksiä, jos kauppojen jälkeen paljastuu esimerkiksi maanvarainen alapohjalaatta ilman alapuolista lämmöneristystä.

Kuvassa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Keskuskauppakamari: Hallituksen tulee linjata osinkojen lähdeverosta valtiovarainministeriön selvityksen mukaisesti8.6.2021 15:11:00 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön asettama asiantuntijatyöryhmä on tänään julkaissut selvityksen, jonka mukaan osinkojen viiden prosentin lähdeveroa ei olisi perusteltua ottaa osaksi Suomen verojärjestelmää. Keskuskauppakamari pitää työryhmän kantaa erittäin perusteltuna kotimaisten pääomamarkkinoiden toimivuuden ja kotimaisen omistamisen näkökulmasta. Hallituksen tulisi linjata lähdeverosta syksyn budjettiriihessä työryhmän näkemyksen mukaisesti.