Kesän kirjoissa viljellään kaupungissa, juonitaan lomasaarella ja viihdytään kesämökillä

Palstaviljely, kesämökin vuosikalenteri, työyhteisön juonittelu lomasaarella – kesän kirjoissa ajankohdalla on väliä.
Kuva: Karin Lindroos

Karin Lindroos kyllästyi epämääräisiin ja sekaviin listoihin ja kirjoitti modernin mökkikirjan

Mökkikirjaan voi kirjata kaiken vapaa-ajanviettopaikastaan: rakennusvuoden, remontit, säähuomiot, paikallisen sähkömiehen yhteystiedot, retkikohteet, juhlamuistot, puutarhasuunnitelmat, reseptit ja tulevaisuudenhaaveet.

Kaikilla meillä on joskus ollut muistiinpanot hajallaan. Ehkäpä ne olivat erinäisissä lehtiöissä jotka lopulta siivottiin pois, tai digitaaliset muistilistat haihtuivat bittiavaruuteen. Karin Lindroos halusi laittaa tulevaisuudenhaaveet ja iänikuiset listat järjestykseen.

– Minulla on vaikka kuinka paljon muistivihkoja, joihin on kirjattu remonttisuunnitelmia, talohaaveita ja tehtävälistoja, mutta Mökkikirja antaa tälle kaikelle valmiit puitteet ja täytettävien sivujen ansiosta on vaivatonta kerätä kaikki tiedot yhteen ja samaan paikkaan.

Täytettävien sivujen lisäksi Mökkikirjasta löytyy muun muassa vinkkejä ympäristöystävälliseen mökkielämään ja tehokkaaseen puulämmitykseen, reseptejä, seuraleikkejä ja muita arkivinkkejä.

Piilopalstan tarhurit – Maija Hurmeen ja Lina Laurentin innovatiivinen viljelytietokirja lapsille

Piilopalstan tarhurit kertoo kolmesta ystävyksestä, joista tulee kaupunkiviljelijöitä. Samalla se on lasten tietokirja siemenistä, kompostoinnista ja bokashista, no dig -viljelystä, sadonkorjuusta, ruuanlaitosta ja mehiläistarhauksesta.

Puutarhanhoito on ollut Maija Hurmeella ja Lina Laurentilla verissä lapsesta asti, mutta heistä on tullut aktiivisia viljelijöitä vasta aikuisina. Hurmeella on ollut viljelypalsta jo 14 vuotta, Laurent pitää nykyään myös mehiläisiä.

– On tärkeää kunnioittaa lasten osaamista ja uteliaisuutta. Yritämme selittää selkeästi ja yksinkertaisesti, mutta samaan aikaan täytyy käsitellä monimutkaisia asioita, vaikkapa hiilen kiertokulkua ja ilmastonmuutosta, Hurme sanoo.

Kun kyseessä on tietokirja, Hurmeelle oli tärkeää että myös kirjan kuvitus täsmää.

– Olen katsonut tarkasti, että kaikki yksityiskohdat pitävät paikkansa. Esimerkiksi mansikan sienikaveri näyttää juuri siltä kuin kirjassa, ja mikrobit eivät ole mitä tahansa koukeroita.

Eva Frantzin ensimmäinen dekkari viihdyttää kesälomamiljöössä

Suomenruotsalainen Eva Frantz tunnetaan Anna Glad -dekkarisarjastaan, jonka toinen osa, Kahdeksas neito, sai Vuoden johtolanka -palkinnon vuonna 2019. Hänen ensimmäinen rikosromaaninsa, vuonna 2016 ilmestynyt viihdyttävä Sommarön ilmestyi suomeksi vasta tänä vuonna. Suvisaari on vakuutusyhtiö Axelssonin kesäparatiisi, työntekijöiden lomasaari, jossa menneisyyden salaisuudet paljastuvat vähitellen.

– Haluan kirjoittaa jänniä ja viihdyttäviä kirjoja. Minulta kysytään usein, kirjoitanko tietoisesti feministisiä kirjoja, mutta sitä en tee. Feminismi tulee mukaan, kun kirjoitan sellaisesta, joka mielestäni on tärkeää tai kiinnostavaa. Myös huumoria on aina mukana jossain kulmassa, Eva Frantz kertoo.

Karin Lindroos: Mökkikirja (Stugboken, suom. Heli Ikäheimo)

Maija Hurme & Lina Laurent: Piilopalstan tarhurit (Plats på jorden, suom. Heli Ikäheimo)

Eva Frantz: Suvisaari (Sömmarön, suom. Ulla Lempinen)

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: johanna.forss@sets.fi

Kuva: Karin Lindroos

Argentiinalainen kirjallinen sensaatio Camila Sosa Villada Helsinki Litiin toukokuussa16.4.2024 14:15:12 EEST | Tiedote

Camila Sosa Villadan esikoisromaani Yöeläimiä (suom. Emmi Ketonen) kertoo hyljeksitystä transyhteisöstä, joka yhtenä yönä löytää hylätyn poikavauvan puistosta ja ottaa lapsen luokseen asumaan. Kirjan vastaanotto espanjankielisessä maailmassa on ollut sensaatiomainen, ja Sosa Villadan kirjallinen ura on saanut vauhdikkaan lähdön, kun kirjan käännösoikeudet on myyty yli 20:lle kielialueelle. Kirjailija esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuusfestivaalilla lauantaina 25.5.2024.

Ukrainan sota: miten suomalainen reservinupseeri Ralf Sirén pärjäsi vapaaehtoisena ja miten sota muutti häntä?11.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa kirjassa Sotilas nro 13 toimittaja Marcus Lindqvist kertoo vuonna 2022 Ukrainassa sotineen suomalaisen reservinupseeri Ralf Sirénin ja hänen tovereidensa kokemuksista sodassa ja sen jälkeen. Sotaa kuvataan läheltä ja kaaoksen tunne on väistämätön. Sodan raakuus vaikutti Siréniin ja hän kärsii yhä posttraumaattisista oireista. Kukaan ei palaa sodasta muuttumattomana.

Reetta Aallon uusi romaani käy läpi suhdetta Venäjään ja väkivallan kulttuuriin27.3.2024 09:55:00 EET | Tiedote

Venäjällä opiskeluaikoinaan asunut elokuvaohjaaja Reetta Aalto käsitteli ensimmäisessä romaanissaan suomalaisen päähenkilön suhdetta venäläiseen mieheen. Uudessa romaanissa liikutaan samassa mielenmaisemassa, mutta keskiössä on keski-ikäistynyt kertoja, joka joutuu kohtaamaan menneisyyden asenteet ja ihmissuhteet uudessa valossa, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan alkaa.