Kesän päällystysohjelma lyhin vuosikymmeniin

Korkean kustannustason vuoksi päällystysmäärä jää ennätysalhaiseksi ja päällystysohjelma on lyhin vuosikymmeniin. Esimerkiksi asfaltin sideaineena käytettävän bitumin, avotulikuumennuksessa käytettävän nestekaasun ja liikennepolttoaineiden hinnat ovat korkealla. Maantieverkolla on jo entuudestaan huomattavasti korjausvelkaa, joten tilanne heikkenee nyt nopeasti erityisesti keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä maanteillä.
Päällystysmäärän jäädessä alhaiseksi, kohteet painottuvat kaikkein vilkkaimmille pääteille. Vilkkailla pääteillä on korkeammat kuntovaatimukset, siksi niiden päällystyskierto on lyhyempi. Yksittäinen lyhyt päällystysohjelma ei vielä heikennä pääteiden kuntoa, sillä ne ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa. Sen sijaan keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä teillä on jo entuudestaan merkittävässä määrin korjausvelkaa ja tänä vuonna keskivilkkailla teillä kohteita pystytään toteuttamaan vain vähän. Vähäliikenteisimmän tieverkon ylläpidossa joudutaan joustamaan rahoituksen mukaisesti. Näin lyhyellä päällystysohjelmalla kohteita ei pystytä toteuttamaan juuri lainkaan. Keskivilkkaiden ja vähäliikenteisten teiden kunto tuleekin heikkenemään entisestään.
Päällystysohjelman kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella. Vilkkaimpia pääteitä, joiden liikennemäärä on yli 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, päällystetään tänä vuonna yhteensä n. 110 km. Keskivilkkaita teitä, joiden liikennemäärä on n. 1 500–3 000 ajoneuvoa, päällystetään tänä vuonna vain n. 20 km. Vähäliikenteisempiä teitä, joiden liikennemäärä on alle 1 500 ajoneuvoa, pystytään päällystämään ainoastaan n. 10 km. Lisäksi täsmäpäällystetään jonkin verran lyhyitä pistemäisiä kohtia, kuten esim. liittymäalueita. Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään tänä vuonna noin 10 km. Sekin on viime vuotta vähemmän. Kävely- ja pyöräilyväylien päällystyskohteet on valittu havaittujen päällystevaurioiden ja saatujen asiakaspalautteiden perusteella.
Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2023:
- Vt 1 Vistan etl – Valkoja, Paimio, 4 km
- Vt 2 Raijala – Peipohja, Huittinen ja Kokemäki, 16 km
- Vt 2 Järilä – Merstola, Kokemäki ja Harjavalta, 5 km
- Vt 2 Ulasoori – Yyteri, Pori, 9 km
- Vt 8 Huhko – Kuloinen, Raisio, 2 km
- Vt 8 Hyvelä – Söörmarkku, Pori, 3 km
- Vt 9 Mellilä – Karhula, Loimaa, 6 km
- Vt 10 Paimionjoki – maakuntaraja 37 km
- Vt 12 Souppaa – Tuiskulan th, Eura, 4 km
- Vt 23 Söörmarkku – Noormarkku, Pori, 3 km
- Kt 40 Raisionjoki – Kuninkoja, Raisio, 3 km
- Kt 43 Kalanti – Kodjala, Uusikaupunki ja Laitila, 7 km
- Mt 183 Strömma, Salo ja Kemiönsaari, 2 km
- Mt 189 Luonnonmaa, Naantali, 4 km
- Mt 204 Yläne – maakuntaraja, Pöytyä, 5 km
Lounais-Suomen alkuvuoden 2023 vaihtelevat lämpötilat vaurioittivat päällysteitä vakiintunutta pakkastalvea enemmän. Talvella paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata, sillä talviaikaan paikkaus tapahtuu pääsääntöisesti kylmämassalla, joka ei kestä kunnolla kulutusta. Talvella syntyneet reiät päästäänkin paikkaamaan kunnolla vasta kesällä. Talvikauden jälkeen korjataan päällysteiden vaurioita erillisen paikkausohjelman avulla. Paikkausohjelmassa tehdään kuumamassalla kestävämpiä paikkauksia erityisesti vilkkaille ja keskivilkkaille teille. Vähäliikenteisellä tieverkolla päällystevaurioita on paikoitellen niin paljon, että teitä joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla.
Vanhat ja kuluneet päällysteet reikiintyvät helpommin. Rahoitussyistä päällystyskierto on monesti liian pitkä ja päällyste ehtii vaurioitumaan monin tavoin ennen tien uudelleen päällystämistä. Esimerkiksi valtatiellä 10 on huomattavia päällystevaurioita 38 kilometrin matkalla. Samoin maantiellä 189 Naantalissa ja maantien 192 alkupäässä on runsaasti kuoppia. Vt 10 ja mt 189 ovat ensi kesän päällystysohjelmassa, mutta mt 192 päällystevauriot hoidetaan paikkaamalla.
Päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat yhä korkealla. Kustannusten muutoksiin pitää edelleen varautua. Esimerkiksi öljytuotteiden hintatason heittelyt päällystyskauden aikana voivat vaikuttaa toteutettavien kohteiden määrään. Tienpidon suunnittelussa tarkkaillaan muutoksia ja varaudutaan ohjelman päivittämiseen kauden aikana.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tienpidon asiantuntija Veli-Pekka Pelttari, p. 040 705 0902 ja päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 040 503 8843
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Den nya webbplatsen Förbindelsebåt.fi för förbindelsebåtstrafikens rutter och tidtabeller har öppnats8.6.2023 09:18:37 EEST | Tiedote
Man har önskat reseplanerartjänster för förbindelsebåtstrafiken. På den nya webbplatsen Förbindelsebåt.fi för rutter och tidtabeller hittar du ruttkartor och länkar till förbindelsebåtstrafikens tidtabeller. Webbplatsen för rutter och tidtabeller finns på finska, svenska och engelska.
Yhteysalusliikenteen uusi reitti- ja aikataulusivusto Yhteysalus.fi on avattu8.6.2023 09:13:22 EEST | Tiedote
Yhteysalusliikenteelle on toivottu reittiopaspalvelua. Uudesta Yhteysalus.fi -reitti- ja aikataulusivustosta löytää reittikartat ja linkit yhteysalusliikenteen aikatauluihin. Reitti- ja aikataulusivusto on toteutettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
På resa till Åbolands skärgård? Beakta Skärgårdsvägens trafikarrangemang i resans tidtabell5.6.2023 11:39:12 EEST | Tiedote
På Skärgårdsvägen (landsväg 180) finns för närvarande trafikarrangemang som försämrar trafikens smidighet och vilka det lönar sig att beakta när man styr kursen mot skärgården. Förseningarna på Skärgårdsvägen upprepas lätt om man är på väg med färjeförbindelser längre ut i skärgården.
Turunmaan saaristoon matkalle? Huomioi Saaristotien liikennejärjestelyt matkan aikataulutuksessa5.6.2023 11:38:08 EEST | Tiedote
Saaristotiellä (mt 180) on tällä hetkellä liikenteen sujuvuutta heikentäviä liikennejärjestelyjä, jotka kannattaa ottaa huomioon saaristoon suunnatessa. Matkojen viivästykset Saaristotiellä kertautuvat helposti, jos on matkalla lauttayhteyksillä kauemmas saaristoon.
Päällystystöitä valtatiellä 9 Loimaalla sekä valtatiellä 10 Marttilassa ja Koskella2.6.2023 15:14:20 EEST | Tiedote
5.6.2023 alkavan viikon aikana korjataan valtatien 9 päällystettä Mellilän ja Karhulan liittymien välillä. Päällystettävän osuuden pituus on noin kuusi kilometriä. Valtatien 10 päällystystyö jatkuu Marttilassa ja Koskella. 37 kilometrin mittaisen osuuden päällystystyön arvioidaan valmistuvan heinäkuun alkuun mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme