Kesän päällystysohjelma lyhin vuosikymmeniin
Korkean kustannustason vuoksi päällystysmäärä jää ennätysalhaiseksi ja päällystysohjelma on lyhin vuosikymmeniin. Esimerkiksi asfaltin sideaineena käytettävän bitumin, avotulikuumennuksessa käytettävän nestekaasun ja liikennepolttoaineiden hinnat ovat korkealla. Maantieverkolla on jo entuudestaan huomattavasti korjausvelkaa, joten tilanne heikkenee nyt nopeasti erityisesti keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä maanteillä.
Päällystysmäärän jäädessä alhaiseksi, kohteet painottuvat kaikkein vilkkaimmille pääteille. Vilkkailla pääteillä on korkeammat kuntovaatimukset, siksi niiden päällystyskierto on lyhyempi. Yksittäinen lyhyt päällystysohjelma ei vielä heikennä pääteiden kuntoa, sillä ne ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa. Sen sijaan keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä teillä on jo entuudestaan merkittävässä määrin korjausvelkaa ja tänä vuonna keskivilkkailla teillä kohteita pystytään toteuttamaan vain vähän. Vähäliikenteisimmän tieverkon ylläpidossa joudutaan joustamaan rahoituksen mukaisesti. Näin lyhyellä päällystysohjelmalla kohteita ei pystytä toteuttamaan juuri lainkaan. Keskivilkkaiden ja vähäliikenteisten teiden kunto tuleekin heikkenemään entisestään.
Päällystysohjelman kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella. Vilkkaimpia pääteitä, joiden liikennemäärä on yli 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, päällystetään tänä vuonna yhteensä n. 110 km. Keskivilkkaita teitä, joiden liikennemäärä on n. 1 500–3 000 ajoneuvoa, päällystetään tänä vuonna vain n. 20 km. Vähäliikenteisempiä teitä, joiden liikennemäärä on alle 1 500 ajoneuvoa, pystytään päällystämään ainoastaan n. 10 km. Lisäksi täsmäpäällystetään jonkin verran lyhyitä pistemäisiä kohtia, kuten esim. liittymäalueita. Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään tänä vuonna noin 10 km. Sekin on viime vuotta vähemmän. Kävely- ja pyöräilyväylien päällystyskohteet on valittu havaittujen päällystevaurioiden ja saatujen asiakaspalautteiden perusteella.
Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2023:
- Vt 1 Vistan etl – Valkoja, Paimio, 4 km
- Vt 2 Raijala – Peipohja, Huittinen ja Kokemäki, 16 km
- Vt 2 Järilä – Merstola, Kokemäki ja Harjavalta, 5 km
- Vt 2 Ulasoori – Yyteri, Pori, 9 km
- Vt 8 Huhko – Kuloinen, Raisio, 2 km
- Vt 8 Hyvelä – Söörmarkku, Pori, 3 km
- Vt 9 Mellilä – Karhula, Loimaa, 6 km
- Vt 10 Paimionjoki – maakuntaraja 37 km
- Vt 12 Souppaa – Tuiskulan th, Eura, 4 km
- Vt 23 Söörmarkku – Noormarkku, Pori, 3 km
- Kt 40 Raisionjoki – Kuninkoja, Raisio, 3 km
- Kt 43 Kalanti – Kodjala, Uusikaupunki ja Laitila, 7 km
- Mt 183 Strömma, Salo ja Kemiönsaari, 2 km
- Mt 189 Luonnonmaa, Naantali, 4 km
- Mt 204 Yläne – maakuntaraja, Pöytyä, 5 km
Lounais-Suomen alkuvuoden 2023 vaihtelevat lämpötilat vaurioittivat päällysteitä vakiintunutta pakkastalvea enemmän. Talvella paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata, sillä talviaikaan paikkaus tapahtuu pääsääntöisesti kylmämassalla, joka ei kestä kunnolla kulutusta. Talvella syntyneet reiät päästäänkin paikkaamaan kunnolla vasta kesällä. Talvikauden jälkeen korjataan päällysteiden vaurioita erillisen paikkausohjelman avulla. Paikkausohjelmassa tehdään kuumamassalla kestävämpiä paikkauksia erityisesti vilkkaille ja keskivilkkaille teille. Vähäliikenteisellä tieverkolla päällystevaurioita on paikoitellen niin paljon, että teitä joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla.
Vanhat ja kuluneet päällysteet reikiintyvät helpommin. Rahoitussyistä päällystyskierto on monesti liian pitkä ja päällyste ehtii vaurioitumaan monin tavoin ennen tien uudelleen päällystämistä. Esimerkiksi valtatiellä 10 on huomattavia päällystevaurioita 38 kilometrin matkalla. Samoin maantiellä 189 Naantalissa ja maantien 192 alkupäässä on runsaasti kuoppia. Vt 10 ja mt 189 ovat ensi kesän päällystysohjelmassa, mutta mt 192 päällystevauriot hoidetaan paikkaamalla.
Päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat yhä korkealla. Kustannusten muutoksiin pitää edelleen varautua. Esimerkiksi öljytuotteiden hintatason heittelyt päällystyskauden aikana voivat vaikuttaa toteutettavien kohteiden määrään. Tienpidon suunnittelussa tarkkaillaan muutoksia ja varaudutaan ohjelman päivittämiseen kauden aikana.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tienpidon asiantuntija Veli-Pekka Pelttari, p. 040 705 0902 ja päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 040 503 8843
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Saaren kartano lähiympäristöineen suojellaan rakennusperintölailla, Mynämäki19.3.2024 10:35:04 EET | Tiedote
Saaren kartanon rakennuskanta ja sitä ympäröivä puistoalue suojellaan rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla. Suojelu kohdistuu rakennusten ulkoasun ja joidenkin rakennusten sisätilojen lisäksi rakennettuun viherympäristöön. Suojelupäätös ei vielä ole lainvoimainen.
Egentliga Finlands jordbrukarstödsutbildningar är i gång18.3.2024 11:07:45 EET | Tiedote
NTM-centralen i Egentliga Finland ordnar under våren 2024 sammanlagt 11 utbildningar om jordbrukarstöd i omfattande samarbete med kommunernas landsbygdstjänster och andra intressentgrupper inom landsbygdsförvaltningen. Dessutom utlovas många utbildningar som ordnas av kommunerna.
Varsinais-Suomen peltotukihakukoulutukset ovat nyt käynnissä!18.3.2024 11:07:45 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus järjestää kevään 2024 aikana yhteensä 11 peltotukien hakukoulutusta viljelijöille laajassa yhteistyössä kuntien maaseutupalveluiden sekä muiden maaseutuhallinnon sidosryhmien kanssa. Lisäksi luvassa on lukuisia kuntien järjestämiä koulutuksia.
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan ennustetaan tavanomaista kelirikkokevättä18.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomeen ja Satakuntaan ennustetaan hieman viime vuotta vaikeampaa kelirikkokevättä. Pidemmällä tarkasteluvälillä kelirikkokeväästä odotetaan varsin tavanomaista. Varsinais-Suomen ja Satakunnan kelirikkotilanne näyttää kuitenkin useita muita maakuntia helpommalta. Kevään sääolosuhteet viime kädessä määräävät sen, millainen kelirikkokevät tulee olemaan.
Säsongsförlängning för Skärgårdens ringvägar18.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Behovet av att förlänga säsongerna för Skärgårdens ringväg och Lilla ringvägen samt skapa nya tillväxtmöjligheter för skärgårdsturismen har länge varit ett återkommande diskussionstema i skärgården. Nu har NTM-centralen i Egentliga Finland beslutat att förlänga trafiken för färjeförbindelserna för detta år med en vecka, så att ringvägarna kan köras runt i sin helhet från och med den 10 maj till den 8 september 2024. Detta förbättrar möjligheterna att uppleva det vidsträckta skärgårdsområdet i sin helhet då när det är färre besökare i området och det finns mer ledig kapacitet till exempel hos inkvarteringsföretagen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme