Kesärauha toteutuu tiukentunein järjestelyin Varsinais-Suomen siirtyessä leviämisvaiheeseen

Tiistaina 3.8.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto ilmoitti Varsinais-Suomen siirtymisestä leviämisvaiheeseen. Aluehallintoviraston ilmoitus sallii edelleen Kesärauha-festivaalin järjestämisen. Kesärauhaa on suunniteltu alusta alkaen hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa ja nyt festivaali vielä tiukentaa terveysturvallisuuteen vaikuttavia järjestelyitään muuttuvan tilanteen mukaisesti.

Kuva festivaalialueelta 3.8.2021

Kesärauha on tiukentanut terveysturvallisuustoimia ja maskilinjausta. Viikonloppuna koko henkilökunnalla on maskipakko aina festivaalialueella liikkuessaan. Yleisön edustajille on voimassa vahva suositus kasvomaskin käyttämisestä aina paitsi ruokailun ja juomisen yhteydessä. Kasvomaskin käyttämisestä sekä muista terveysturvallisuustoimista tiedotetaan festivaaliyleisöä erikseen sähköpostitse ennen festivaalia, festivaalin pääportilla, kahden suurimman lavan screeneillä sekä sosiaalisen median kanavissa. Jokainen yleisön edustaja kohtaa siis terveysturvallisuuden ohjeistukset festivaalia ennen sekä festivaalin aikana. Myös festivaalin jälkeen yleisöä informoidaan mahdollisista tartunnoista viipymättä.

Festivaalialue tulee olemaan yleisömäärään nähden poikkeuksellisen laaja. Ilman koronatilanteen edellyttämää väljyyttä Kesärauhan tämän vuoden festivaalialueelle voisi kokoontua yhteensä jopa 15 000 ihmistä kerralla, nyt ihmismäärän ollessa korkeimmillaan 5000 henkilöä. Alueen väljyydessä helpottaa myös, että esiintymislavoja on yhteensä neljä kappaletta ja kaksi esiintymislavaa soi aina samanaikaisesti. Tämä luonnollisesti jakaa yleisöä eri alueille festivaalilla. Myös palveluita kuten baareja ja vessoja on sijoiteltu ympäri aluetta ja suurin puistoalue linnan vieressä on pidetty mahdollisimman väljänä rakenteista. Yhdessäkään aiemmassa Linnanpuistossa järjestetyssä tapahtumassa ei ole ollut käytössä viereisiä Linnankadun ja Satamakadun alueita, jotka entisestään kasvattavat aluetta. Tiedotteen liitteenä on festivaalialueen kartta.

Kesärauhan yleisö koostuu pääasiallisesti 25-45-vuotiaista kaupunkilaisista. THL:n viime viikkoisen tiedotuksen mukaan yli 18-vuotiaista suomalaisista ensimmäisen rokoteannoksen on saanut jo 80 % ja toisen annoksen aikuisista on saanut yli 40 %. THL.fi.

Muuttuneesta koronatilanteesta johtuen festivaali on pysäyttänyt jäljellä olevien 3 päivän lippujen myynnin. Näin ollen festivaalin perjantain ja lauantain yleisömäärä jää 5000 henkilöön per päivä. Sunnuntaille vielä myydään yhden päivän lippuja ja tällä hetkellä sunnuntain yleisömäärä olisi jäämässä vajaaseen 3500 henkeen. Kesärauha palauttaa lippurahat henkilöille, jotka ovat korona-altistumisen vuoksi karanteenissa tai koronaan sairastumisen vuoksi eristyksissä festivaalin aikana. Muulle yleisölle tarjotaan uutena mahdollisuutena siirtää käyttämätön festivaalilippu vuoden 2022 Kesärauhaan.

Festivaalijärjestäjä kommentoi muuttunutta koronatilannetta

Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen kommentoi toisen rakennuspäivän aamuna muuttunutta koronatilannetta: “Toivon, että kiristyneestä epidemiatilanteesta huolimatta luotettaisiin tapahtumajärjestäjiin ja kävijöihin, että musiikista voi nauttia vastuullisesti ilman kansanterveydellistä uhkaa. Odotamme koko tuotantotiimin kanssa innolla festivaaliporttien avaamista perjantaina ja sitä hetkeä kun ihmiset saapuvat kokemaan Kesärauhan uudella ja superväljällä alueella Linnanpuistossa. Varmuutemme turvallisen tapahtuman järjestämiseen ei ole muuttunut ja rakennustyöt jatkuvat aikataulun mukaisesti.”

Kesärauhan järjestäjät ovat kiitollisia Turun kaupungin antamasta tuesta ja hyvästä yhteistyöstä koko haastavan tuotantoprosessin ajalta. “Tässä tilanteessa on tärkeää, että tapahtuma toteutetaan viranomaisohjeiden- ja määräysten mukaan, siten että osallistujat ottavat osaltaan vastuun terveysturvallisen tapahtuman toteutumisesta.” kommentoi Turun kaupungin tapahtumajohtaja Antti Kirkkola.

KORONATILANTEEN VUOKSI PÄIVITTYNEET LIPPUINFOT:

Olen karanteenissa / sairastan koronaa. Kuinka toimin?

Kesärauha palauttaa lippurahat henkilöille, jotka ovat korona-altistumisen vuoksi karanteenissa tai koronaan sairastumisen vuoksi eristyksessä festivaalin aikana. Palautuksia voi hakea 1.9.2021 saakka. Käsittelyaika on 30 päivää. Liitteeksi tarvitset käyttämättömän Kesärauha lippusi ja tartuntatautilääkärin asettaman virallisen karanteenipäätöksen tai koronatartunnasta kertovan lääkärintodistuksen.

Näissä tapauksissa asiakkaita pyydetään täyttämään lomake täällä.

Kesärauha tarjoaa halukkaille mahdollisuuden siirtää lippu Kesärauhaan 2022

Mikäli et aio käyttää Kesärauha 2021 -lippuasi 6.-8.8.2021, käyttämättömän lipun voi siirtää Kesärauhaan 2022. Lipun siirtopyynnön voi tehdä ainoastaan lipun alkuperäinen ostaja. Täytä siirtopyyntölomake 5.8. klo 23.59 mennessä täällä.

Huom! Mikäli muutat lomakkeen lähettämisen jälkeen mielesi ja aiot käyttää lippusi, se on mahdollista. Ainoastaan liput, joita ei vaihdeta rannekkeeseen 6.-8.8.2021 ja joista on täytetty siirtopyyntölomake 5.8. iltaan mennessä, tulevat toimimaan sellaisenaan myös Kesärauhassa 2022.

Taiteellinen johtaja: Pietu Sepponen / 044 556 6113 / pietu.sepponen@sunborn.com

Tiedottaja: Laura Vanonen / laura.vanonen@sunborn.fi

Kuva festivaalialueelta 3.8.2021
Kesärauhan aluekartta 2021.

Sunborn Live on konsertti- ja tapahtumajärjestäjä, joka tuottaa kovatasoisia live-tapahtumia pääasiassa Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.

Yleisöennätyksen tehneen Kesärauhan yleisö rakastui Elektrolinnaan12.6.2022 23:55:29 EEST | Tiedote

Kesärauhan yleisön selkeäksi suosikiksi nousi Elektrolinna, joka mahdollisti ainutlaatuisen musiikkielämyksen Turun linnan muurien sisäpuolella. Lukuisat artistit tanssittivat yleisöä kolmena päivänä alkuillasta alkaen ja suurimmat jonot nähtiinkin Elektrolinnan ovella. Uusi viides esiintymislava toi erilaisen kokemuksen, joka hurmasi yleisön erityisesti yön pimeinä tunteina. Elektrolinnan lisäksi valotaidetta nähtiin alueella Linnanpuistossa, jossa erityisesti Åbo Litin rakentamia Kesärauha-valokirjaimia ikuistettiin yleisön valokuviin. Kesärauhan ikimuistoisimpia hetkiä tänä vuonna olivat perjantain Peace Stagen päättäneen Junglen tanssittavat soulin ja funkin soundit, First Aid Kitin aurinkoiseen lauantai-iltaan täydellisesti solahtaneet folk-sävyt sekä sunnuntai-iltapäivän tunnelmallisen keikan tarjonnut José Gonzalez. Nousevat kotimaiset artistit Pehmoaino, Arppa ja Malla keräsivät jokainen suuren yleisömäärän YleX Stagelle. Hurmoksellisia rock-keikkoja Linna Stagella tarjosivat H

Luvassa kaikkien aikojen Kesärauha: monipuolinen kattaus ruokaa, taidetta sekä designia1.6.2022 12:01:48 EEST | Tiedote

Kolmatta kertaa järjestettävä Kesärauha on tehnyt jo tämän hetken ennakkomyynnillä yleisöennätyksen. Lipunmyynti on käynyt vilkkaana ja osa lipputyypeistä on loppuunmyyty. Kolmen päivän aikana vehreässä Linnanpuistossa nähdään kymmenkunta kovatasoista ulkomaista artistia sekä yli 60 kotimaista esiintyjää. Tänä kesänä laaja festivaalialue monipuolistuu tarjonnaltaan entisestään ja tulee tarjoamaan elämyksellisiä taidekokemuksia, tarkkaan valikoituja ravintola- ja ruokatoteutuksia sekä kokonaan uuden Design Street -konseptin.

KNOTFESTIN TAPAHTUMA-ALUE ON NYT JULKISTETTU23.5.2022 10:00:17 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa Suomeen saapuva festivaalikiertue toteutuu Turun Artukaisten kentällä 12.-13.8.2022 Slipknotin luoman Knotfest-festivaalin tapahtuma-alueeksi on varmistunut Turussa sijaitseva Artukaisten kenttä, joka sijaitsee Gatorade Centerin ja Turun Messu- ja kongressikeskuksen välittömässä läheisyydessä. Ensimmäistä kertaa festivaalikäytössä oleva alue tarjoaa täydellisesti tapahtumalle soveltuvan ympäristön, joka mahdollistaa jopa 30 000 hengen yleisökapasiteetin. Noin 5km etäisyys Turun ydinkeskustasta, rautatieasemalta ja satamasta mahdollistaa hyvät liikenneyhteydet tapahtuma-alueelle jalan, pyörällä sekä muilla kevyen liikenteen vaihtoehdoilla. Turun seudun joukkoliikenteen Fölin busseilla pääsee sujuvasti tapahtuma-alueen läheisyyteen. Knotfestiä varten lisätään runsaasti bussivuoroja sekä panostetaan laajasti tapahtumaopastamiseen sekä esteettömyyteen. Omalla autolla liikkuvia palvelee tapahtuma-alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee ennakkoon myytävä parkkialue. ”A

KESÄRAUHAAN UUSI ELEKTRONISEN MUSIIKIN LAVA27.4.2022 11:59:18 EEST | Tiedote

Turun linnan muurien sisäpuoli avautuu festivaaliyleisölle, sillä Kesärauhaan tulee uusi, ainutlaatuinen elektronisen musiikin lava: Elektrolinna, jossa keskiaikainen linna ja moderni konemusiikki kohtaavat upeana kokonaisuutena. Kesärauhan lähes 60 artistin ohjelma paisuu entisestään uusien julkistusten myötä. Päälinnan sisäpihalla sijaitsevalle Elektrolinnan lavalla nähdään viikonlopun aikana peräti 16 elektronisen musiikin esiintyjää ja DJ:tä. Perjantaina Elektrolinnassa nähdään heti alkuun joukko suomalaisen elektronisen musiikin kärkinimiä, kun lavalle nousevat DJ-legenda Jori Hulkkonen, ennakkoluulottomasti musiikkityylejä yhdistelevä Katerina ja ympäri Eurooppaa kiertänyt Detalji. Päivän lavaohjelmistoa vahvistavat tummasävytteistä, progressiivista housea soittava nghtrdio-duo sekä disco- ja dance-biittien lofi-taituri Ty Roxy. Perjantaina lavalla nähdään myös suomalaisen klubimusiikkiskenen ydinvaikuttajat Rony Rex & Orion, jotka tanssittavat yleisöä yhteisellä backtoback-setil

Elektronisen musiikin pioneeri DJ Shadow ja norjalainen punkrock-yhtye Honningbarna sekä joukko uusia artisteja viimeistelevät Kesärauhan ohjelmiston17.3.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Turun Linnanpuistossa koettavan kolmannen Kesärauha-festivaalin lavaohjelma on valmis kahdeksan uuden artistikiinnityksen myötä. Päätöspäivää saapuu tähdittämään elektronisen musiikin pitkän linjan vaikuttaja DJ Shadow. Kesärauhan perjantaita puolestaan säväyttää energinen livebändi Honningbarna. Uusina kotimaisina kiinnityksinä julkaistiin Jesse Markin, Antti Autio, Pintandwefall, Teini-Pää, pehmoaino ja Ege Zulu.