Kesärauha toteutuu tiukentunein järjestelyin Varsinais-Suomen siirtyessä leviämisvaiheeseen

Tiistaina 3.8.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto ilmoitti Varsinais-Suomen siirtymisestä leviämisvaiheeseen. Aluehallintoviraston ilmoitus sallii edelleen Kesärauha-festivaalin järjestämisen. Kesärauhaa on suunniteltu alusta alkaen hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa ja nyt festivaali vielä tiukentaa terveysturvallisuuteen vaikuttavia järjestelyitään muuttuvan tilanteen mukaisesti.
Kuva festivaalialueelta 3.8.2021

Kesärauha on tiukentanut terveysturvallisuustoimia ja maskilinjausta. Viikonloppuna koko henkilökunnalla on maskipakko aina festivaalialueella liikkuessaan. Yleisön edustajille on voimassa vahva suositus kasvomaskin käyttämisestä aina paitsi ruokailun ja juomisen yhteydessä. Kasvomaskin käyttämisestä sekä muista terveysturvallisuustoimista tiedotetaan festivaaliyleisöä erikseen sähköpostitse ennen festivaalia, festivaalin pääportilla, kahden suurimman lavan screeneillä sekä sosiaalisen median kanavissa. Jokainen yleisön edustaja kohtaa siis terveysturvallisuuden ohjeistukset festivaalia ennen sekä festivaalin aikana. Myös festivaalin jälkeen yleisöä informoidaan mahdollisista tartunnoista viipymättä.

Festivaalialue tulee olemaan yleisömäärään nähden poikkeuksellisen laaja. Ilman koronatilanteen edellyttämää väljyyttä Kesärauhan tämän vuoden festivaalialueelle voisi kokoontua yhteensä jopa 15 000 ihmistä kerralla, nyt ihmismäärän ollessa korkeimmillaan 5000 henkilöä. Alueen väljyydessä helpottaa myös, että esiintymislavoja on yhteensä neljä kappaletta ja kaksi esiintymislavaa soi aina samanaikaisesti. Tämä luonnollisesti jakaa yleisöä eri alueille festivaalilla. Myös palveluita kuten baareja ja vessoja on sijoiteltu ympäri aluetta ja suurin puistoalue linnan vieressä on pidetty mahdollisimman väljänä rakenteista. Yhdessäkään aiemmassa Linnanpuistossa järjestetyssä tapahtumassa ei ole ollut käytössä viereisiä Linnankadun ja Satamakadun alueita, jotka entisestään kasvattavat aluetta. Tiedotteen liitteenä on festivaalialueen kartta.

Kesärauhan yleisö koostuu pääasiallisesti 25-45-vuotiaista kaupunkilaisista. THL:n viime viikkoisen tiedotuksen mukaan yli 18-vuotiaista suomalaisista ensimmäisen rokoteannoksen on saanut jo 80 % ja toisen annoksen aikuisista on saanut yli 40 %. THL.fi.

Muuttuneesta koronatilanteesta johtuen festivaali on pysäyttänyt jäljellä olevien 3 päivän lippujen myynnin. Näin ollen festivaalin perjantain ja lauantain yleisömäärä jää 5000 henkilöön per päivä. Sunnuntaille vielä myydään yhden päivän lippuja ja tällä hetkellä sunnuntain yleisömäärä olisi jäämässä vajaaseen 3500 henkeen. Kesärauha palauttaa lippurahat henkilöille, jotka ovat korona-altistumisen vuoksi karanteenissa tai koronaan sairastumisen vuoksi eristyksissä festivaalin aikana. Muulle yleisölle tarjotaan uutena mahdollisuutena siirtää käyttämätön festivaalilippu vuoden 2022 Kesärauhaan.

Festivaalijärjestäjä kommentoi muuttunutta koronatilannetta

Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen kommentoi toisen rakennuspäivän aamuna muuttunutta koronatilannetta: “Toivon, että kiristyneestä epidemiatilanteesta huolimatta luotettaisiin tapahtumajärjestäjiin ja kävijöihin, että musiikista voi nauttia vastuullisesti ilman kansanterveydellistä uhkaa. Odotamme koko tuotantotiimin kanssa innolla festivaaliporttien avaamista perjantaina ja sitä hetkeä kun ihmiset saapuvat kokemaan Kesärauhan uudella ja superväljällä alueella Linnanpuistossa. Varmuutemme turvallisen tapahtuman järjestämiseen ei ole muuttunut ja rakennustyöt jatkuvat aikataulun mukaisesti.”

Kesärauhan järjestäjät ovat kiitollisia Turun kaupungin antamasta tuesta ja hyvästä yhteistyöstä koko haastavan tuotantoprosessin ajalta. “Tässä tilanteessa on tärkeää, että tapahtuma toteutetaan viranomaisohjeiden- ja määräysten mukaan, siten että osallistujat ottavat osaltaan vastuun terveysturvallisen tapahtuman toteutumisesta.” kommentoi Turun kaupungin tapahtumajohtaja Antti Kirkkola.

KORONATILANTEEN VUOKSI PÄIVITTYNEET LIPPUINFOT:

Olen karanteenissa / sairastan koronaa. Kuinka toimin?

Kesärauha palauttaa lippurahat henkilöille, jotka ovat korona-altistumisen vuoksi karanteenissa tai koronaan sairastumisen vuoksi eristyksessä festivaalin aikana. Palautuksia voi hakea 1.9.2021 saakka. Käsittelyaika on 30 päivää. Liitteeksi tarvitset käyttämättömän Kesärauha lippusi ja tartuntatautilääkärin asettaman virallisen karanteenipäätöksen tai koronatartunnasta kertovan lääkärintodistuksen.

Näissä tapauksissa asiakkaita pyydetään täyttämään lomake täällä.

Kesärauha tarjoaa halukkaille mahdollisuuden siirtää lippu Kesärauhaan 2022

Mikäli et aio käyttää Kesärauha 2021 -lippuasi 6.-8.8.2021, käyttämättömän lipun voi siirtää Kesärauhaan 2022. Lipun siirtopyynnön voi tehdä ainoastaan lipun alkuperäinen ostaja. Täytä siirtopyyntölomake 5.8. klo 23.59 mennessä täällä.

Huom! Mikäli muutat lomakkeen lähettämisen jälkeen mielesi ja aiot käyttää lippusi, se on mahdollista. Ainoastaan liput, joita ei vaihdeta rannekkeeseen 6.-8.8.2021 ja joista on täytetty siirtopyyntölomake 5.8. iltaan mennessä, tulevat toimimaan sellaisenaan myös Kesärauhassa 2022.

Taiteellinen johtaja: Pietu Sepponen / 044 556 6113 / pietu.sepponen@sunborn.com

Tiedottaja: Laura Vanonen / laura.vanonen@sunborn.fi

Kuva festivaalialueelta 3.8.2021
Kesärauhan aluekartta 2021.

Sunborn Live on konsertti- ja tapahtumajärjestäjä, joka tuottaa kovatasoisia live-tapahtumia pääasiassa Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.