Kesätyöpaikat katosivat koronatilanteen takia

Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneista yrityksistä 64 prosenttia suunnitteli palkkaavansa kesätyöntekijöitä ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa, selviää kauppakamarin toukokuussa tekemästä kesätyökyselystä. ”Poikkeustilanne on vaikuttanut niin, että nyt alueeltamme vain 27 prosenttia kertoo rekrytoivansa suunnitellun määrän kesätyöntekijöitä ja suurin osa palkkaa alle viisi kesätyöntekijää. Yritykset eivät ole heränneet etätyön mahdollisuuteen kesätöissä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

Vain 30 prosenttia lahtelaisista, forssalaisista 25 prosenttia ja hämeenlinnalaisista yrityksistä 19 prosenttia palkkaa suunnitelman mukaisesti kesätyöntekijöitä. Tämän lisäksi 32 prosenttia lahtelaisista, 19 prosenttia hämeenlinnalaisista ja 17 prosenttia forssalaisista yrityksistä palkkaa kesätyöntekijöitä, mutta suunniteltua vähemmän.

Vastanneista yrityksistä 32 prosenttia kertoo, ettei palkkaa kesätyöntekijöitä lomautusten takia. Viidennes vastaajista ilmoittaa tulovirran pienentyneen niin paljon, ettei ole mahdollisuuksia rekrytointiin.

Yrityksissä ei olla herätty etätyön mahdollisuuteen kesätöissä. Vain kahdeksan prosenttia vastanneista oli harkinnut kesätöiden teettämistä myös etänä.

”Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa yritykset voisivat tarjota nyt etätöitä, mutta yrityksissä ei ole niihin valmiutta. Koronatilanne vaikuttaa myös yritysten työvoimansaantiin ja henkilöstön rekrytointiin tulevaisuudessa sekä haittaa opiskelijoiden valmistumista”, toteaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan puheenjohtaja, KontaktiVerkko Suomi Oy:n toimitusjohtaja Kirsi Vuollet rohkaisee yrityksiä tarjoamaan kesätöitä myös etänä ja harjoittelijoita voi tiedustella suoraan oppilaitoksista.

”Viemällä perehdytysaineistoa digitaaliseen muotoon voi kesätyöntekijät perehdyttää nopeasti etänä. Digiloikka on kovassa vauhdissa ja monet ovat tottuneet hyödyntämään etätyökaluja, joten erityisesti liiketalouden alan kesätöitä voi hyvin tehdä etänä. Tilanteeseen on jo varauduttu oppilaitosten osalta. Esimerkiksi kursseja voi suorittaa myös kesällä ja yritykset voivat tarjota opiskelijoille harjoittelujaksoja siten joustavasti”, toteaa Vuollet.

Yritykset tarjoavat kesätöitä erityisesti ammatillisessa oppilaitoksessa ja ammattikorkeakoulussa opiskeleville. Lisäksi lähes 40 prosenttia vastanneista on kiinnostunut tarjoamaan kesätöitä yliopistossa opiskeleville tai 18 vuotta täyttäneille.

Hämeen kauppakamarin 6.-8.5.2020 tekemään kyselyyn vastasi 143 jäsenyritystä ja vastausprosentti on 17 prosenttia.

Hämeen kauppakamarin Osaamisvaliokunnan puheenjohtaja, KontaktiVerkko Suomi Oy:n toimitusjohtaja Kirsi Vuollet, p. 0400 800 905

Hämäläisyritysten suhdannekuva kirkastui hieman27.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne parani hieman kesällä rajoitusten purkamisen myötä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. "Lähikuukausien suhdannenäkymät ovat parantuneet jonkin verran kesän aikana, vaikka alueemme yritysten suhdannearviot olivat heinäkuussa edelleen hivenen varovaisemmat kuin koko maassa keskimäärin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vienti on lähtenyt kasvuun Hämeessä9.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi Suomessa maalis-kesäkuussa peräti kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. ”Myös meillä Hämeessä vientiyritykset ovat elpymässä koronaa edeltävään aikaan ja meiltä maalis-kesäkuussa haettujen alkuperätodistusten määrä on nyt jopa suurempi kuin ennätysvuonna 2019. Kasvua on viime vuodesta noin 10 prosenttia ja kuusi prosenttia ennätysvuoden vastaavaan ajanjaksoon”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Edessä vahvan kasvun aika21.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisesti suhdanteet näyttävät parantuneen, mutta edelleenkin Hämeessä yritysten tilanne on hieman vaisu. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin keskiviikkona. ”Koronavirusepidemia vaikuttaa yhä alueemme yritysten liikevaihtoon negatiivisemmin kuin Suomessa keskimäärin. Kyselyn tulos hämmensi, koska alueemme teollisuus on lähtenyt nousuun ja palvelualalla on jo tapahtunut käänne positiivisempaan. Seuraavien kahden kuukauden arviot liikevaihdon kehityksestä näyttävät kuitenkin jo positiivisemmilta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu10.6.2021 14:44:36 EEST | Tiedote

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.