Kesätyöstäkin kertyy eläkettä

Kokemus työelämästä ja tilille tuleva palkka eivät ole kaikki, mitä nuorelle jää kesätyöstä talteen. Myös kesätyö kerryttää tulevaa eläkettä. Vuoden 2017 eläkeuudistus toi entistä nuoremmille mahdollisuuden kerryttää eläkettä. Jo 17-vuotias kesätyöntekijä alkaa ansaita eläkettä samoin edellytyksin kuin pidemmistä työsuhteista.

Hyvä taloustilanne on mahdollistanut kaivatun kesätyöpaikan edellisvuosia useammalle nuorelle. EK on esittänyt arvion, että sen jäsenyritykset palkkaavat tänä kesänä noin 130 000 kesätyöntekijää.

- Suomi tarvitsee pitkiä ja ehjiä työuria. Tällaisen työuran edellytys on, että nuoret siirtyvät sujuvasti työelämään. Nuorilla itsellään on vahva halu löytää paikkansa ja kesätyö on yksi ensimmäisistä askelista urapolulla. Hienoa, että yritykset ovat tiedostaneet tämän ja panostavat kesätyöpaikkoihin ja sitoutuvat tekemään sen vastuullisesti, toteaa työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja Hilkka Malinen.

Eläke kertyy 17-vuotiaasta alkaen

Kun kesätyöntekijä on täyttänyt 17 vuotta ja ansiot ovat vähintään 58,27 euroa kuukaudessa, hänelle alkaa kertyä eläkettä. Eläkkeen kertymisen alaikäraja laski vuoden 2017 eläkeuudistuksessa vuodella. Eläkettä saa kesätöistä ja pätkätöistä samoin edellytyksin kuin muustakin työskentelystä. Työskentelyn pituus ei vaikuta eläkkeen kertymiseen, ainoastaan siitä saadut ansiot. Kesätyöstä kertyy nuorelle eläkettä 1,5 prosenttia saaduista vuosiansioista.

Kesätyöntekijän ei tarvitse itse huolehtia eläkemaksuista. Työnantaja hoitaa vakuuttamisen työeläkeyhtiön kanssa. Kesätyöntekijän kannattaa tarkistaa palkkalaskelmalta, että eläkemaksu on peritty.

Työeläkeote kertoo eläkekertymän

Kesätyöntekijä voi tarkistaa kertyneen eläkkeen määrän sekä työsuhteet ja niistä saadut ansiot omalta työeläkeotteeltaan. Otteita postitetaan nuorille eli vuoden 1959 jälkeen syntyneille kolmen vuoden välein, vanhemmat ikäluokat saavat otteen kotiin vuosittain.

- Tänä vuonna otteen saavat postitse kotiin syys-joulukuussa syntyneet Elossa vakuutetut, mutta kaikki voivat tarkistaa oman otteensa milloin tahansa sähköisesti. Kuluvan kesän tiedot näkyvät otteella viimeistään tammi-maaliskuussa 2019, sanoo eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara Elosta.

Myös ulkomailla tehdystä kesätyöstä kertyy eläkettä, kuten myös erilaisista sosiaalietuuksista elämän varrella.

Myös opiskelusta voi kertyä eläkettä

Kun nuori palaa koulun penkille kesätöiden jälkeen, eläkkeen kertyminen ei välttämättä pääty.

Opinnoista kertyy eläkettä, kun opinnot ovat ammatilliseen perustutkintoon tai korkeakoulututkintoon johtavia ja opiskelija valmistuu. Pelkkä opiskelu ei siis riitä eläkkeen karttumiseen. Opintojen kuukausiansioksi lasketaan kiinteästi 728,34 euroa ja tästä kertyy eläkettä 1,5 prosenttia.

Nuorena karttunut eläke on tärkeä etu myös silloin, jos nuori sairastuu. Tällöin on mahdollista päästä työeläkekuntoutukseen tai tehdystä työstä kertynyt eläke turvaa työkyvyttömyysajan toimeentulon.

Lisätietoja: Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, työeläkeyhtiö Elo, puh. 040 725 8935

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia