Kesätyöstäkin kertyy eläkettä

Kokemus työelämästä ja tilille tuleva palkka eivät ole kaikki, mitä nuorelle jää kesätyöstä talteen. Myös kesätyö kerryttää tulevaa eläkettä. Vuoden 2017 eläkeuudistus toi entistä nuoremmille mahdollisuuden kerryttää eläkettä. Jo 17-vuotias kesätyöntekijä alkaa ansaita eläkettä samoin edellytyksin kuin pidemmistä työsuhteista.

Hyvä taloustilanne on mahdollistanut kaivatun kesätyöpaikan edellisvuosia useammalle nuorelle. EK on esittänyt arvion, että sen jäsenyritykset palkkaavat tänä kesänä noin 130 000 kesätyöntekijää.

- Suomi tarvitsee pitkiä ja ehjiä työuria. Tällaisen työuran edellytys on, että nuoret siirtyvät sujuvasti työelämään. Nuorilla itsellään on vahva halu löytää paikkansa ja kesätyö on yksi ensimmäisistä askelista urapolulla. Hienoa, että yritykset ovat tiedostaneet tämän ja panostavat kesätyöpaikkoihin ja sitoutuvat tekemään sen vastuullisesti, toteaa työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja Hilkka Malinen.

Eläke kertyy 17-vuotiaasta alkaen

Kun kesätyöntekijä on täyttänyt 17 vuotta ja ansiot ovat vähintään 58,27 euroa kuukaudessa, hänelle alkaa kertyä eläkettä. Eläkkeen kertymisen alaikäraja laski vuoden 2017 eläkeuudistuksessa vuodella. Eläkettä saa kesätöistä ja pätkätöistä samoin edellytyksin kuin muustakin työskentelystä. Työskentelyn pituus ei vaikuta eläkkeen kertymiseen, ainoastaan siitä saadut ansiot. Kesätyöstä kertyy nuorelle eläkettä 1,5 prosenttia saaduista vuosiansioista.

Kesätyöntekijän ei tarvitse itse huolehtia eläkemaksuista. Työnantaja hoitaa vakuuttamisen työeläkeyhtiön kanssa. Kesätyöntekijän kannattaa tarkistaa palkkalaskelmalta, että eläkemaksu on peritty.

Työeläkeote kertoo eläkekertymän

Kesätyöntekijä voi tarkistaa kertyneen eläkkeen määrän sekä työsuhteet ja niistä saadut ansiot omalta työeläkeotteeltaan. Otteita postitetaan nuorille eli vuoden 1959 jälkeen syntyneille kolmen vuoden välein, vanhemmat ikäluokat saavat otteen kotiin vuosittain.

- Tänä vuonna otteen saavat postitse kotiin syys-joulukuussa syntyneet Elossa vakuutetut, mutta kaikki voivat tarkistaa oman otteensa milloin tahansa sähköisesti. Kuluvan kesän tiedot näkyvät otteella viimeistään tammi-maaliskuussa 2019, sanoo eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara Elosta.

Myös ulkomailla tehdystä kesätyöstä kertyy eläkettä, kuten myös erilaisista sosiaalietuuksista elämän varrella.

Myös opiskelusta voi kertyä eläkettä

Kun nuori palaa koulun penkille kesätöiden jälkeen, eläkkeen kertyminen ei välttämättä pääty.

Opinnoista kertyy eläkettä, kun opinnot ovat ammatilliseen perustutkintoon tai korkeakoulututkintoon johtavia ja opiskelija valmistuu. Pelkkä opiskelu ei siis riitä eläkkeen karttumiseen. Opintojen kuukausiansioksi lasketaan kiinteästi 728,34 euroa ja tästä kertyy eläkettä 1,5 prosenttia.

Nuorena karttunut eläke on tärkeä etu myös silloin, jos nuori sairastuu. Tällöin on mahdollista päästä työeläkekuntoutukseen tai tehdystä työstä kertynyt eläke turvaa työkyvyttömyysajan toimeentulon.

Lisätietoja: Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, työeläkeyhtiö Elo, puh. 040 725 8935