Kesätyöstäkin kertyy eläkettä

Kokemus työelämästä ja tilille tuleva palkka eivät ole kaikki, mitä nuorelle jää kesätyöstä talteen. Myös kesätyö kerryttää tulevaa eläkettä. Vuoden 2017 eläkeuudistus toi entistä nuoremmille mahdollisuuden kerryttää eläkettä. Jo 17-vuotias kesätyöntekijä alkaa ansaita eläkettä samoin edellytyksin kuin pidemmistä työsuhteista.

Hyvä taloustilanne on mahdollistanut kaivatun kesätyöpaikan edellisvuosia useammalle nuorelle. EK on esittänyt arvion, että sen jäsenyritykset palkkaavat tänä kesänä noin 130 000 kesätyöntekijää.

- Suomi tarvitsee pitkiä ja ehjiä työuria. Tällaisen työuran edellytys on, että nuoret siirtyvät sujuvasti työelämään. Nuorilla itsellään on vahva halu löytää paikkansa ja kesätyö on yksi ensimmäisistä askelista urapolulla. Hienoa, että yritykset ovat tiedostaneet tämän ja panostavat kesätyöpaikkoihin ja sitoutuvat tekemään sen vastuullisesti, toteaa työeläkeyhtiö Elon henkilöstöjohtaja Hilkka Malinen.

Eläke kertyy 17-vuotiaasta alkaen

Kun kesätyöntekijä on täyttänyt 17 vuotta ja ansiot ovat vähintään 58,27 euroa kuukaudessa, hänelle alkaa kertyä eläkettä. Eläkkeen kertymisen alaikäraja laski vuoden 2017 eläkeuudistuksessa vuodella. Eläkettä saa kesätöistä ja pätkätöistä samoin edellytyksin kuin muustakin työskentelystä. Työskentelyn pituus ei vaikuta eläkkeen kertymiseen, ainoastaan siitä saadut ansiot. Kesätyöstä kertyy nuorelle eläkettä 1,5 prosenttia saaduista vuosiansioista.

Kesätyöntekijän ei tarvitse itse huolehtia eläkemaksuista. Työnantaja hoitaa vakuuttamisen työeläkeyhtiön kanssa. Kesätyöntekijän kannattaa tarkistaa palkkalaskelmalta, että eläkemaksu on peritty.

Työeläkeote kertoo eläkekertymän

Kesätyöntekijä voi tarkistaa kertyneen eläkkeen määrän sekä työsuhteet ja niistä saadut ansiot omalta työeläkeotteeltaan. Otteita postitetaan nuorille eli vuoden 1959 jälkeen syntyneille kolmen vuoden välein, vanhemmat ikäluokat saavat otteen kotiin vuosittain.

- Tänä vuonna otteen saavat postitse kotiin syys-joulukuussa syntyneet Elossa vakuutetut, mutta kaikki voivat tarkistaa oman otteensa milloin tahansa sähköisesti. Kuluvan kesän tiedot näkyvät otteella viimeistään tammi-maaliskuussa 2019, sanoo eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara Elosta.

Myös ulkomailla tehdystä kesätyöstä kertyy eläkettä, kuten myös erilaisista sosiaalietuuksista elämän varrella.

Myös opiskelusta voi kertyä eläkettä

Kun nuori palaa koulun penkille kesätöiden jälkeen, eläkkeen kertyminen ei välttämättä pääty.

Opinnoista kertyy eläkettä, kun opinnot ovat ammatilliseen perustutkintoon tai korkeakoulututkintoon johtavia ja opiskelija valmistuu. Pelkkä opiskelu ei siis riitä eläkkeen karttumiseen. Opintojen kuukausiansioksi lasketaan kiinteästi 728,34 euroa ja tästä kertyy eläkettä 1,5 prosenttia.

Nuorena karttunut eläke on tärkeä etu myös silloin, jos nuori sairastuu. Tällöin on mahdollista päästä työeläkekuntoutukseen tai tehdystä työstä kertynyt eläke turvaa työkyvyttömyysajan toimeentulon.

Lisätietoja: Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, työeläkeyhtiö Elo, puh. 040 725 8935

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo vahvistaa työhyvinvointiosaamistaan Turussa ja ympäröivissä maakunnissa3.5.2018 09:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty uusi asiantuntija. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Päivi Savolainen aloitti tehtävässään 12.4. Savolaisen päätoimipaikka on Turku, josta käsin hän työskentelee Länsi-Uusimaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa sijaitsevien asiakkaiden kanssa. Savolainen siirtyi Eloon Lean5 Europe Oy -valmennustalosta. Hänellä on pitkäaikainen kokemus elinkeinoelämän kehittämistyöstä, varsinais-suomalaisesta yritysyhteistyöstä sekä organisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisestä. Hänen erikoisosaamistaan on erityisesti joustavuutta ja jatkuvaa parantamista painottava Lean-johtamisfilosofia. Koulutukseltaan Savolainen on hallintotieteiden maisteri. Hän raportoi tehtävässään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Nykyajan työelämässä varmaa on vain jatkuva muutos”, kertoo Savolainen. ”Ne organisaatiot ja yksilöt, jotka sopeutuvat jatkuvasti uuteen, pärjäävät ja menestyvät. Aiemmissa tehtävissäni olen päässyt n

Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yrityksiin työuravalmentajia17.4.2018 09:31Tiedote

Työeläkeyhtiö Elo ja Työterveyslaitos kouluttavat yhdessä työuravalmentajia yrityksiin. Tavoitteena on varustaa Elon asiakkaat taidoilla, joiden avulla organisaatiot ja työntekijät voivat vastata muuttuvan työelämän haasteisiin. Valmentajakoulutus perustuu Työterveyslaitoksen Työuran uurtaja ® -menetelmään, ja se yhdistää työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisyn, työkyvyn edistämisen ja henkilöstön kehittämisen. Koulutukseen osallistuneet voivat itse järjestää valmennuksia oman organisaationsa sisällä. Kaksipäiväisen koulutuksen aikana valmennettavat oppivat auttamaan oman organisaationsa työntekijöitä esimerkiksi henkilökohtaisten vahvuuksien kartoittamisessa, muutostilanteiden kohtaamisessa ja stressinhallinnassa. ”Nopeasti muuttuva työelämä haastaa työntekijän jaksamisen ja hyvinvoinnin”, sanoo Anu-Suutela Vuorinen, Elon työhyvinvointijohtaja. ”Tässä murroksessa työntekijältä vaaditaan sopeutumista, epävarmuuden sietokykyä ja valmiutta tarttua uusiin haasteisiin. Sopeutuminen lähtee ku