Kesätyöt dominoivat halutuimpien työpaikkojen listalla – katso vuoden suosituimmat työpaikkailmoitukset

Mitkä työpaikat ovat houkutelleet työnhakijoita vuonna 2021? Suomen suosituin työnhakupalvelu selvitti, mitkä ilmoitukset keräsivät eniten lukijoita ja hakijoita.
Vielä ehtii napata viime hetken kesätyöpaikan, sillä niitä on tänä vuonna yllättävän hyvin tarjolla myös kesäkuussa.

Duunitori on Suomen liikennöidyin työnhakupalvelu, jolla vierailee viikoittain yli puoli miljoonaa työnhakijaa ja jolta löytyy tälläkin hetkellä yli 35  000 työpaikkailmoitusta. Listasimme palvelun luetuimmat ilmoitukset sekä haetuimmat työpaikat:

Luetuimmat työpaikkailmoitukset

Nämä ilmoitukset ovat saaneet eniten lukukertoja Duunitorilla tammikuun 2021 alusta kesäkuun puoliväliin:

1. Valio: Kesätyö 2021 (tuotantolaitokset ja varasto)
  2. Haemme kesätyöntekijöitä Linnanmäelle kaudelle 2021
  3. Kesä Postilla – kesätyöpaikkamme ovat nyt auki!
  4. Puuilo: Kesätyöntekijöitä (paikkoja ympäri Suomen)
  5. Kesätyö, IKEA Espoo / IKEA Vantaa / IKEA Asiakaspalvelukeskus
  6. Bauhaus: Kesätyöntekijöitä kassaosastolle
  7. Osa-aikaisia myyjiä Alkon kesäsesonkiin
  8. Kesätyöntekijöitä tavaranvastaanottoon
  9. Kesätöihin Danske Bankiin
  10. Eezy: Opiskelijalle/eläkeläiselle kassa/myyjän töitä, Tampere
  11. Bauhaus: Kesätyöntekijöitä eri osastoille
  12. J. Knuuti: Jäätelönmyyjä
  13. Kesätyö Avarn Securityllä
  14. Eezy: Kassa/myyjä Jyväskylään
  15. Kiilto: Kesätyöntekijöitä tuotantoon, kunnossapitoon, varastoon ja tuotekehitykseen

Kaksi luetuinta ilmoitusta keräsivät kumpikin pitkälle yli 30 000 lukukertaa. Kaikkia listan ilmoituksia on luettu reilusti yli 10 000 kertaa.

Joidenkin ilmoitusten näkyvyyttä kasvattavat työnantajien käyttämät rekrytointimarkkinoinnin palvelut.

Haetuimmat työpaikat

Aina luetuin ilmoitus ei tarkoita eniten hakukertoja. Jokaisesta Duunitorin työpaikkailmoituksesta löytyy Hae työpaikkaa -linkki. Keskimäärin kolmannes linkkiä klikanneista päätyy hakemaan työpaikkaa. Nämä paikat keräsivät Duunitorin kävijädatan mukaan eniten hakijoita vuonna 2021:

1. Kesä Postilla – kesätyöpaikkamme ovat nyt auki!
  2. Haemme kesätyöntekijöitä Linnanmäelle kaudelle 2021
  3. Kesätyö, IKEA Espoo / IKEA Vantaa / IKEA Asiakaspalvelukeskus
  4. Kiilto: Kesätyöntekijöitä tuotantoon, kunnossapitoon, varastoon ja tuotekehitykseen
  5. Summer Energy on täällä – hae Fortumin kesätyöpaikkoja!
  6. Valio: Kesätyö 2021 (tuotantolaitokset ja varasto)
  7. Osa-aikaisia myyjiä Alkon kesäsesonkiin
  8. Deloitten Trainee-haku
  9. Puuilo: Kesätyöntekijöitä (paikkoja ympäri Suomen)
  10. Kesätöihin St1:lle
  11. StaffPoint: Kesäksi 2021 ravintolaan töihin?
  12. Kesätyö, IKEA Tampere
  13. Kesätöihin Danske Bankiin
  14. Bauhaus: Kesätyöntekijöitä kassaosastolle
  15. Kesätyöt 2021 Nesteellä

Miksi nämä työpaikat kiinnostivat?

1. Vuoden ensimmäinen puolikas on kuuminta kesätyösesonkia

Kärkipaikoille selvisi vain pari työpaikkaa, jotka eivät ole kesätöitä. Alkuvuosi, kevät ja vielä alkukesäkin ovat kesätöiden sesonkia, joten ajankohdalla on osuutta asiaan.

2. Töitä etsiviä nuoria on reilusti enemmän kuin paikkoja heille

Toisaalta tyypillisesti nuorten ja opiskelijoiden hakemat työpaikat, kuten osa-aika-, kesä- ja asiakaspalvelutyöt, keräävät aina runsaasti yleisöä, sillä kilpailu niistä on kovaa ja kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Esimerkiksi kesätyökaudella 2021 Duunitorin kesätyöpaikkailmoitukset ja kesätyösivustot ovat keränneet lähes 8,5 miljoonaa lukukertaa.

Nuorten tilanne on kuitenkin tänä vuonna huomattavasti viime vuotta valoisampi, sillä kesätyöpaikkoja on ollut runsaasti tarjolla läpi vuoden. Myös viime hetken kesätöitä löytyy edelleen: tälläkin hetkellä Duunitorilla on lähes 2 500 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä on poikkeuksellisen runsaasti.

3. Vakaat työllistäjät ja tunnetut brändit saavat huomiota

Luetuimpien ilmoitusten listalla korostuvat vakaat ja tunnetut yritykset ja yhteisöt, jotka tarjoavat runsaasti työpaikkoja. Listoilla nousee myös henkilöstöpalveluita, jotka työllistävät runsaasti ihmisiä.

”Moni listoilla nousevista työnantajista on lisäksi kuluttajien hyvin tuntema brändi, kuten Valio, Alko, Posti tai IKEA. Linnanmäki taas on klassinen ja haluttu kesätyöllistäjä, joka vetoaa nuoriin joka vuosi. Ainoana pienempänä ja tuntemattomampana työnantajana listoille nousee J. Knuuti, sillä jäätelömyyjän työ on edelleen suosittu valinta”, analysoi Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen.

4. Työpaikkojen suuri määrä houkuttelee

Monessa suositussa ilmoituksessa myös haetaan isoa joukkoa työntekijöitä. Avoimia työpaikkoja onkin enemmän kuin työpaikkailmoituksia, sillä yhdellä ilmoituksella voidaan hakea kymmeniä, satoja tai joskus jopa tuhansia työntekijöitä.

Haluatko lisää tietoa työnhausta tai työelämästä tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Pinja Siukola sai 4H-järjestön avulla neljän viikon kesätyön ruokakaupasta. Kuva: 4H / Jouni Ranta
Kuvituskuva nuorista ja kesätyönhausta. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman
Marfa Jylhä sai 4H:n avulla kesätyön Punkalaitumen kunnalta. Kuva: 4H / Jouni Ranta
Kuvituskuva nuorista ja kesätyönhausta. Kuva: Duunitori
Kuvituskuva nuorista ja kesätyönhausta. Kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman

Duunitori.fi on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Duunitorin kaikille avoimiin ilmaisiin palveluihin kuuluvat muun muassa työpaikkavahti Duunivahti, ammatinvalintatesti Duunitestipalkkavertailu ja työmarkkinaseuranta, josta näkee avoimien työpaikkojen kysynnän ja tarjonnan. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun.