Alko Oy

Keski-Suomen Alkoissa kesäkuukaudet ovat keskimääräistä vilkkaampia

Jaa

Kuhmoisissa asiakasmäärä kasvaa lähes 90 prosenttia ja Joutsassa lähes 70 prosenttia vuoden muiden kuukausien keskiarvoon verrattuna.

Roseeviinit ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisessa ruokapöydässä. Roseeviinien tyylikirjo mahdollistaa parittamisen hyvin eri tyylisten kesäherkkujen kanssa, oli kyse sitten kesäisen keveistä salaateista tai grillin tuhdeista antimista. Vaikka roseeta nautitaan yhä enemmän läpi vuoden, myydään Keski-Suomessa kesän aikana 53 prosenttia koko vuoden roseeviinimyynnistä.

Keski-Suomessa Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 23 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+238 %), longdrinkit (+63 %) ja valkoviinit (+51 %).

Myös alkoholittomia juomia ostetaan yhä enemmän, kun hyvinvointi ja alkoholin sisältämät kalorit kiinnostavat kuluttajaa. Keski-Suomessa alkoholittomien myynti kasvaa kesäkuukausina 42 prosenttia.

”Mökkeily ja kotimaan matkailu näkyvät Keski-Suomen alueella useissa kunnissa. Kauniit sisävesistöt ja esimerkiksi Himos kiinnostavat matkailijoita. Alkoissa tämä huomataan vilkastuneena asiakasvirtana ja esimerkiksi Kuhmoisissa asiakasmäärä kasvaa lähes 90 prosenttia ja Joutsassa lähes 70 prosenttia vuoden muiden kuukausien keskiarvoon verrattuna”, kertoo palvelujohtaja Jari Hiekkataipale.

Keski-Suomessa kesä lisää asiakasmääriä 13 prosenttia, kun valtakunnallinen kasvu on 7 prosenttia.

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Alkolaisille esitetään päivittäin kiperiä kysymyksiä erilaisista ruoan ja juoman yhdistelmistä tai erilaisiin tilanteisiin sopivista juomista. Paikallisen makupariehdotuksen tarjoavat valikoimamestarit Hanna Väliaho ja Juha Sainio.

”Päijänteen erilaiset järvikalat, erityisesti kuha näkyvät lautasella kesällä. Kalan mausteena suolaa, sitruunaa ja tietenkin runsas lajitelma erilaisia yrttejä sekä erilaisia villiyrttejä, ja kaveriksi uudet perunat. Haudutetulle tai paistetulle ja yrteillä maustetulle kuhalle juomapariksi sopii puhdaspiirteinen Sauvignon Blanc. Sauvignon Blancin herkullinen yrttisyys, raikas sitruksisuus, herukkaisuus, ja hyvä hapokkuus komppaavat hyvin yrttisen kalaruoan makuja.”

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot
Palvelujohtaja Jari Hiekkataipale, p. 040 524 4594, jari.hiekkataipale@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme