Keskimaa onnistui päivittäistavarakaupassa – matkailu- ja ravitsemiskauppa koronakriisin kärsijänä

Osuuskauppa Keskimaan liikevaihto laski edellisestä vuodesta, myös tulos heikkeni merkittävästi. Toimialoista päivittäistavarakaupan myynti ja tulos nousivat reilusti, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi ennennäkemättömästi koronakriisistä. Henkilökunnan työtyytyväisyys on noussut ennätyslukemiin haastavasta vuodesta huolimatta. Vuonna 2020 Investointeja jatkettiin määrätietoisesti erityisesti marketkaupan kehittämiseen.

Keskimaan vuoden 2020 verollinen myynti oli 757,6 miljoonaa euroa.  Liikevaihtoa kertyi 624,7 miljoonaa euroa, mikä oli -1,2 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Operatiivinen tulos oli 14,2 miljoonaa euroa (ed. v. 23,0 miljoonaa euroa), ollen 2,3 % liikevaihdosta. Keskimaan vakavaraisuus pysyi edellisvuoden tasolla: omavaraisuusaste oli 82,2 % (ed. v. 82,3 %).

– Vuosi 2020 on ollut ennennäkemätön. Koronakriisin puhjettua Osuuskauppa Keskimaan myyntiä ja tulosta on kannatellut päivittäistavarakauppa, jonka myynti on kasvanut merkittävästi viime vuodesta. Samaan aikaan matkailu- ja ravitsemiskauppa sekä liikennemyymälät ovat kamppailleet koronan tuomien poikkeuksellisten haasteiden kanssa, Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä toteaa.

Keskimaan merkittävin tavara-ala, eli päivittäistavarakauppa selviytyi koronavuodesta voittajana kasvattaen liikevaihtoa 8,6 %. Koronakriisin myötä päivittäistavarakaupassa ruoan myynti kiihtyi ennätyksellisesti ja ruoan nouto- ja tilauspalvelut otettiin laajasti käyttöön. Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvoi ja loppuvuodesta lanseerattiin ensimmäisissä toimipaikoissa uusi S-kaupat.fi ruoan verkkokauppapalvelu*. Keskimaan päivittäistavarakaupan myynnin kehitys vastasi valtakunnallista yleistä kehitystä.

Käyttötavarakaupan liikevaihto laski 4,1 % edellisestä vuodesta. Korona on vaikuttanut asiakasmäärien voimakkaaseen laskuun kaupungin keskustassa, mikä on vaikuttanut Sokoksen myyntiin negatiivisesti. Prismoissa ja Kodin Terrassa käyttötavaramyynti kasvoi.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskauppa menetti lähes puolet myynnistä koronan vaikutusten myötä. Liikevaihto laski ennennäkemättömästi -45,1 %. Majoitusmarkkinan myynti laski edellisestä vuodesta, kun ulkomaiset turistit puuttuivat sekä työmatkustaminen oli minimissään. Kevään jälkeen myös lähes kaikki tapahtumat on jouduttu perumaan, millä on ollut merkittävä vaikutus niin majoitus- kuin ravintolakauppaan.

− Ravintoloissa kauppaa on tehty koronan ehdoilla, asiakkaiden turvallisuus edellä. Koronan vaikutukset näkyvät ravintola- ja matkailualalla vielä pitkään. Uskomme kuitenkin matkailu- ja ravintolakaupan elpymiseen, kun korona helpottaa. Monialaisena yrityksenä olemme pystyneet tarjoamaan matkailu- ja ravitsemisalan ammattilaisillemme töitä marketkaupan palveluissa, Määttä täsmentää.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli 105,7 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 16,0 %. Ihmisten liikkumisen väheneminen sekä ravintolakaupan rajoitukset vaikuttivat negatiivisesti toimialan liikevaihtoon.

Investointeja ja palveluiden kehittämistä jatkettiin

Investoinnit vuonna 2020 olivat yhteensä 24,8 miljoonaa euroa.

Investoinnit kohdistuivat merkittäviltä osin vuonna 2020 marketpalveluiden kehittämiseen. Keskimaa jatkoi S-marketien miljööuudistuksia. Vuoden aikana uuden S-market ilmeen sai 11 S-marketia Keski-Suomessa. Uudistetuista S-marketeista S-market Jämsänkoski, Palokka ja Petäjävesi remontoitiin kokonaisvaltaisesti. S-marketien lisäksi Mestarin Herkun mittava uudistus valmistui keväällä 2020.

Keskimaan kolmesta Prismasta kaksi uudistettiin. Keljon Prismassa toteutettiin sen historian suurin uudistus keväällä ja syksyllä aloitettiin vastaavanlainen uudistus Palokan Prismassa. Sale-ketjun osalta Sale Toivakkaa laajennettiin ja uudistettiin uuden Sale-pienmyymäläkonseptin mukaiseksi.

− Olemme jatkaneet määrätietoisesti toimintojemme kehittämistä haastavasta vuodesta huolimatta.Pääsimme syksyllä kertomaan jopa uudesta S-market hankkeesta näiden mittavien myymäläuudistusten ohella. Pääsemme avaamaan uuden S-marketin Tourulaan aivan pian, jo maaliskuussa, Määttä iloitsee.

Vuoden 2021 investoinnit asiakasomistajien palveluiden kehittämiseen tulevat olemaan noin 50 miljoonaa euroa, josta merkittävä osa kohdistuu alkuvuonna toteutetun Palokan Prisman kiinteistöyhtiön ostoon.

Työtyytyväisyys ennätyslukemiin

Historiallisen vaikeasta vuodesta huolimatta Keskimaan vuotuisessa henkilöstötutkimuksessa saavutettiin kaikkien aikojen paras tulos. Ihmisten turvallisuudentunne ja työtyytyväisyys ovat säilyneet tai jopa kehittyneet haastavista olosuhteista huolimatta. Vuosittain toteutettavaan tutkimukseen vastasi lähes 1700 Keskimaan työntekijää, mikä on peräti 92,7% henkilöstöstä. Tulokset paranivat edellisestä vuodesta erinomaiselle AAA-tasolle.

− Henkilökuntamme ansaitsee suuren kiitoksen poikkeuksellisen haastavasta vuodesta. Keskimaalaiset tekivät töitä poikkeusaikana haastavammissa olosuhteissa kuin koskaan aikaisemmin. Matkailu- ja ravitsemiskaupan sekä liikennemyymälöiden toimipaikkoja suljettiin osittain ja työntekijät siirtyivät avuksi marketkaupan palveluihin. Henkilökuntamme ammattitaitoinen toiminta on varmistanut sen, että toimipaikoissamme on ollut turvallista työskennellä ja asioida, Määttä korostaa.

Aktiivisessa työsuhteessa Keskimaalla oli vuoden 2020 aikana keskimäärin 1 847 henkilöä, mikä oli edellisen vuoden keskiarvoon verrattuna 19 henkilöä enemmän. Kesällä 2020 Keskimaassa on työskennellyt noin 300 kesätyöntekijää, mikä on vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kesätyöntekijöiden palkkaamiseen vaikuttivat keväällä henkilökunnan lomautukset kiinni olleiden toimipaikkojen osalta. Kevään ja alkukesän aikana jouduttiin lomauttamaan enimmillään 463 työntekijää. Kaikki lomautetut kutsuttiin töihin heinäkuun aikana. Nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan kesän osalta koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Vuoden 2020 lopussa Keskimaalla oli 134 695 asiakasomistajaa. Asiakasomistajien määrä kasvoi 1 558 omistajalla. Vuodelta 2020 asiakasomistajille rahana maksettavat edut ovat yhteensä 28,1 miljoonaa euroa (Bonus 21,8 milj.€, maksutapaetu 0,7 milj.€, ylijäämän palautus noin 4,8 milj.€ ja osuusmaksun korko noin 0,8 milj.€). Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan kesällä 2021, mikäli edustajisto hyväksyy hallituksen esityksen. Keskimaa palkitsee vuosittain asiakasomistajiaan keskimäärin yli 210 euron palautuksilla.

2020 (milj.€)

2019 (milj.€)

muutos %

Verollinen myynti

Liikevaihto

Operatiivinen tulos

14,2

23,0

Tilikauden tulos

11,2

19,3

Henkilömäärä

Hlö.muutos

Asiakasomistajien määrä

Henkilökunnan määrä keskimäärin

Henkilökunnan määrä kokoaikaiseksi muutettuna

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Osuuskauppa Keskimaa välttää lomautukset ravintolasulun aikana – ravintoloiden henkilökunnalle tarjotaan töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista1.3.2021 15:23:01 EETTiedote

Suomen hallituksen päätöksen mukaan Suomessa toteutetaan 8.3. alkava kolmen viikon sulkutila niillä alueilla, jotka ovat koronaviruksen kiihtymis- ja leviämisvaiheessa. Sulkutilan tuomat muutokset koskevat nykytiedon mukaan myös Keskimaan ravintoloita ja liikennemyymälöitä 8.3.–28.3.2021 välisellä ajalla. Osa Keskimaan ravintoloista siirtyy take away -myyntiin ja osa ravintoloista suljetaan kokonaan. Jokaiselle noin 130 keskimaalaiselle ravintola-alan ammattilaiselle, jonka työtä sulkutila koskettaa, on tarjottu töitä Keskimaan kaupan alan toimipaikoista.

Keskimaa ottaa harppauksen ruoan verkkokaupassa – S-kaupat-palvelu käyttöön yli kymmenessä Keskimaan toimipaikassa23.2.2021 10:56:00 EETTiedote

Ruoan verkkokaupan kysyntä on ollut viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Osuuskauppa Keskimaan alueella ruoan verkkokaupan verkostoa on lähdetty kehittämään voimakkaasti. Uusi S-kaupat-verkkokauppapalvelu on alkuvuoden aikana laajentunut jo kahdeksaan Keskimaan S-marketiin. Ruoan verkkokaupassa ruokaostokset voi noutaa kätevästi noutopisteestä, toimitukset suoraan kotiin onnistuu valituista toimipaikoista.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Osuuskauppa Keskimaan myynti- ja tulosjulkistus ti 23.2.202116.2.2021 10:05:47 EETKutsu

Aika: Tiistai 23.2.2021 klo 10 – 11 Paikka: Teams Tervetuloa Osuuskauppa Keskimaan tulosinfoon tiistaina 23.2.2021 klo 10. Tulosinfossa julkistetaan Keskimaan vuoden 2020 myynti- ja tulosluvut sekä käydään läpi poikkeuksellisen vuoden keskeisimpiä tapahtumia. Tilaisuus järjestetään etänä Teams-sovelluksen kautta. Toimitusjohtaja Antti Määttä esittelee Keskimaan tuloksen, keskeisiä tekemisiä ja korona-ajan vaikutuksia eri toimialoihin. Lisäksi kerromme tulevaisuuden näkymistä. Market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen esittelee uutta ruoan verkkokauppapalvelua, joka on yksi Keskimaan merkittävimmistä kehittämishankkeista tänä vuonna. Tilaisuuden lopuksi on mahdollista esittää kysymyksiä. Ilmoittaudu tilaisuuteen 22.2. klo 12:00 mennessä: suvi.elonheimo-tikkanen@sok.fi Lähetämme Teams-kutsun kaikille ilmoittautuneille. Voit halutessasi lähettää ilmoittautumisen yhteydessä kysymyksiä myös etukäteen. Lämpimästi tervetuloa!

Keskimaa palkkaa satoja kesätyöntekijöitä sekä yli 500 nuorta Tutustu ja tienaa -harjoitteluun29.1.2021 08:50:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tavoitteena on työllistää kesällä 2021 useita satoja kesätyöntekijöitä sekä työelämään ensikertaa tutustuvia kesäharjoittelijoita Keskimaan myymälöissä, ravintoloissa, hotelleissa ja liikennemyymälöissä eri puolilla Keski-Suomea. Hakuaika kesätöihin on 16.12.2020–7.2.2021. 15–17-vuotiaille nuorille ensikertalaisille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluhaku on avoinna 15.3.2021 asti.