Keskimaan myymälöissä voi lahjoittaa paikalliseen hyväntekeväisyyteen pulloja palauttamalla

Osuuskauppa Keskimaan 25 myymälän pullonpalautuskoneeseen on lisätty heinäkuun alussa mahdollisuus lahjoittaa tyhjistä pulloista ja tölkeistä kertyvät eurot hyväntekeväisyyteen. Ensimmäisessä aallossa lahjoituskohteita ovat muun muassa 4H-yhdistykset sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisosastot.

Osuuskauppa Keskimaan S-marketeissa ja Sale-myymälöissä on parin viime vuoden aikana uusittu pullokoneita tiuhaan tahtiin. Moderneissa laitteissa on uusia toimintoja, muun muassa pullonpalautusrahojen lahjoitusominaisuus.

– Olemme nyt ottaneet lahjoitusmahdollisuuden käyttöön 25 myymälämme pullonpalautuksessa. Asiakas voi halutessaan lahjoittaa palauttamistaan pulloista ja tölkeistä kertyvät panttirahat hyväntekeväisyyteen, Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarkko Elola kuvailee.

Mukana olevien myymälöiden pullonpalautusautomaatteihin on lisätty tiedot lahjoituskohteista sekä toimintaohjeet pullo- ja tölkkirahojen ohjaamisesta hyvään tarkoitukseen.

– Ohjeet ovat varsin yksinkertaiset. Automaatilla ei tarvitse panttien palauttamisen jälkeen tehdä muuta kuin painaa lahjoita-napista. Näin jokainen voi auttaa toimivalla ja helpolla tavalla arkisen asioinnin yhteydessä.

Henkilökunnan valitsemia paikallisia lahjoituskohteita

Jokaiselle pullonpalautuslahjoituksessa mukana olevalle myymälälle on valittu 1-3 paikallista kohdetta.

– Tarkoituksena on vaihtaa tuen saajat puolen vuoden välein. Nyt ensimmäisellä kerralla myymälöiden henkilökunta valitsi heinä-joulukuun lahjoituskohteet, joiden joukossa on muun muassa useita kuntatasolla toimivia 4H-yhdistyksiä sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisia osastoja. Lions Clubien kanssa jatkamme edelleen pitkäaikaista yhteistyötämme, Elola avaa lahjoituskohteiden taustoja.

Varoja tullaan käyttämään erityisesti lapsi- ja nuorisotyöhön, esimerkiksi Multialla työelämä- ja yrittäjyyskasvatukseen, Saarijärvellä lapsiperheille suunnatun retken tai tapahtuman järjestämiseen, Säynätsalossa urheilu- ja pelivälineiden hankintaan, Laukaassa perhekahvila- ja muskaritoimintaan sekä Jämsässä kurssi- ja kerhotoimintaan. Kyyjärvellä rahat käytetään retkeiluvarusteiden ja partiokolon säilytyskalusteiden hankintaan ja Jyväskylässä muun muassa Köhniön uimarannan hyppytornilaiturin kunnostamiseen.

S-ryhmässä ei ole aiemmin toteutettu vastaavaa toimipaikkakohtaista lahjoituskäytäntöä. Arvioiden mukaan lahjoitukset tulevat olemaan merkittäviä rahasummia hyväntekeväisyyskohteille.

Jatkossa asiakkaat pääsevät Keskimaan iloauttaa.fi/pullonpalautus -sivustolla itse ehdottamaan ja vaikuttamaan lahjoituskohteiden valintaan.

Osuuskauppa Keskimaa, Jarkko Elola, ryhmäpäällikkö, 0107673029, jarkko.elola@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa11.8.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.

Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin15.6.2020 11:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.