Keskisuomalaisten yritysten verojalanjälki kasvoi vuonna 2016

Vuonna 2016 Keski-Suomeen rekisteröityjen yritysten toiminnasta kertyneet verotuotot ylittivät 850 miljoonaa euroa. Kasvua vuodesta 2015 oli noin 10 prosenttia. Maakunnan merkittävimmät verotuotot kertyivät teollisuuden, kaupan sekä rakentamisen aloilta.

Verojalanjäljessä on huomioitu yritysten tilittämät arvonlisäverot ja ennakonpidätys palkoista sekä yritysten maksamat yhteisöverot, työttömyysvakuutusmaksut ja työnantajan sairausvakuutusmaksut.

Keski-Suomeen rekisteröidyistä yrityksistä yli 10 200 maksoi ja tilitti veroja vuonna 2016. Työllisten lukumäärä oli noin 114 000.

Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Ari Hiltunen uskoo, että yritysten veronmaksu kantaa hedelmää aina yhteiskunnalliselle tasolle saakka.

”Menestyvä ja vastuullinen yritys ja yrittäjä, joka maksaa ja tilittää veroja, on merkki onnistuneesta yritystoiminnasta. Se on myös paras tae tuottaa hyvinvointia paitsi työntekijöille, myös koko yhteiskunnalle”, Hiltunen toteaa.

Yritysten verojalanjälki on kuitenkin yleisesti vielä melko tuntematon käsite.

“Yritysten veronmaksua tarkastellaan julkisuudessa aivan liian suppeasti. Yritystoiminta tuottaa yhteisöveroon nähden moninkertaisen verokertymän. Vaikka kaikki yritysten maksamat ja tilittämät verot eivät jääkään yritysten kustannukseksi ja rasitteeksi, ne kiistämättä syntyvät yritystoiminnan seurauksena”, toteaa Keskuskauppakamarin verotuksesta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell.

Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin Suuren Veroselvityksen alueellisesta kartoituksesta. Selvityksessä on tarkasteltu yritysten verojalanjälkeä eli yritysten maksamia ja tilittämiä veroja. Veroselvitys julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin joulukuussa.

Kauppakamarin Tilinpäätös- ja veropäivä järjestetään Jyväskylässä 12.12. Tilaisuudessa käsitellään monipuolisesti uudistuvaa verolainsäädäntöä. Ilmoittaudu mukaan.

Lisätiedot:

Ari Hiltunen, toimitusjohtaja, Keski-Suomen kauppakamari:

040 058 3210 / ari.hiltunen@kskauppakamari.fi

Ann-Mari Kemell, johtaja, Keskuskauppakamari:

09 4242 6217 / ann.mari.kemell@chamber.fi

Mauri Kotamäki, johtava ekonomisti, Keskuskauppakamari:

09 4242 6235 / mauri.kotamaki@chamber.fi

Kauppakatu 28 B
40100 Jyväskylä

010 322 2380http://https:/kskauppakamari.fi/

Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä

Kauppakamari on yritysten alueellinen, valtakunnallinen ja globaali yhteistyöverkosto. Kauppakamarit edistävät yritysten toimintaa ja kasvua. Kauppakamari on asiantuntija, tiedonvälittäjä, edunvalvoja, palvelujen tuottaja ja verkostojen luoja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen kauppakamari

Kauppakamarit julkistivat hallitusohjelmatavoitteensa – ratkaisuja ilmastonmuutokseen ja työllisyyden pullonkauloihin11.12.2018 08:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarit vaativat seuraavan hallituksen ottavan asialistalleen ilmastonmuutoksen torjunnan “Ratkaisuja Suomelle” -ohjelma tarjoaa kauppakamariryhmän panoksen Suomen tulevien vuosien haasteiden ratkaisemiseksi. Kauppakamariryhmä esittää uudistuksia muun muassa osaavan työvoiman, työllisyyden ja kestävän julkisen talouden ja sujuvamman sääntelyn edistämiseksi. Lisäksi ohjelmassa esitetään itsesääntelyyn perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjuntaan sekä liikenteen ja infrastruktuurin rahoitukseen. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan talouden matalaliitoisen vuosikymmenen jälkeen Suomella on olemassa kaikki edellytykset uuteen kukoistukseen viennin vetäessä, työllisyyden kohentuessa ja valtion velanoton ollessa päättymäisillään. Tyytyväisyyteen ei hänen mukaansa silti pidä tuudittautua. “Talouden noususuhdanne kääntyy ennemmin tai myöhemmin laskuun. Väestö ikääntyy, teknologia kehittyy, ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii yhä vaikuttavampia keinoja j