Keskitalven rengashuolto kannattaa

Hiihtolomia kohti siirryttäessä monen autoilijan silmissä siintää jo kesäkelit ja kesärenkaat. Sitä ennen on kuitenkin lusittava vielä tovi talvi- ja välikausikeleissä, ja se onkin hyvä aika huoltaa talvirenkaat. Tämä on ajankohtainen toimenpide, olipa sinulla allasi sitten kitkat tai nastarenkaat. Nappaa tästä autoammattilaisen parhaat vinkit, jotta saat kaiken turvallisuuden irti talvirenkaistasi!

InCar muistuttaa, että talvirenkaitakin kannattaa huoltaa!

”Kaikki autoilijat eivät tiedä, että esimerkiksi etuvetoisten autojen vetävät renkaat kuluvat nopeammin kuin takarenkaat. Näin ollen tässä vaiheessa kannattaakin kenties vaihtaa renkaiden paikkaa, etenkin jos autoilee paljon ja alla on nastarenkaat. Näin tasataan pito ja ajoturvallisuus lisääntyy etenkin liukkailla keleillä”, suomalaisen vauriokorjaamoketju InCarin aluejohtaja Jari Virtanen vinkkaa.

Samalla kun renkaita käsittelee, kannattaa tarkistaa ettei ”hampaan koloon” ole jäänyt mitään ikävää vierasesinettä.
”Olenpa nähnyt siellä joskus olevan ruuvinkin ja jos se pääsee kääntymään suoraan rengasta kohti, voi rengas jopa puhjeta. Tavallisimmin renkaiden urissa voi olla teräviä kiviä, jotka sitten voivat samaan tapaan syödä renkaan pintaan reikää”, Virtanen sanoo.

Moni muistaa katsoa rengaspaineita kesällä, mutta talvella niiden seuraaminen sitten jääkin.
”Rengaspaineita pitäisi tarkastella ympäri vuoden ja noin kuukauden välein. Mutta etenkin vaikka ennen hiihtolomareissua kannattaa ratsata omat renkaat. Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin ja lyhentävät renkaiden käyttöikää. Ja toisistaan poikkeavat rengaspaineet auton eri puolilla ovat todellinen turvallisuusriski!”

Talvisen rengasmestarin tärppilista lähestyvää hiihtolomareissua varten

1. Tarkista mahdollisten nastojen kunto ja vaihda tarvittaessa vetävien renkaiden paikalle takarenkaat.

2. Poista renkaista kaikki isommat kivet ja muut uriin kuulumattomat esineet.

3. Jos et vaihda renkaita, tarkista kuitenkin pulttien kireys. Jos vaihdat renkaiden paikkaa edestä taakse, muista tarkistaa pulttien kireys ajettuasi taas yli 100 kilometrin matkan.

4. Tarkista renkaiden paineet. Muista tarkistaa, että venttiili menee kiinni! Hiihtolomareissun täyteen pakattu auto saattaa vaatia korkeammat ilmanpaineet. Myös pakkanen laskee ilmanpaineita noin 0,1 bar/-10 astetta. Talvirenkaisiin asetetaan 0,2 bar (20 kPa) kesärengassuositusta korkeampi ilmanpaine. Älä unohda tarkistaa myös vararengasta paineiden osalta! (Tässä vaiheessa on hyvä muistaa tarkistaa myös, että autossasi on tarvittaessa vararenkaan sijaan käytettävä renkaanpaikkausaine.)

5. Muista hyvät eväät, tarpeeksi lämmintä vaatetta myös matkustamoon hätätilanteen varalta ja reipas matkamieli!

Lisätietoja:

Riina Law, viestintä- ja markkinointipäällikkö, 040 822 1721, riina.law@suviagroup.fi

InCar muistuttaa, että talvirenkaitakin kannattaa huoltaa!

InCar Oy on vuonna 1991 perustettu täysin suomalainen vauriokorjaamoketju ja toimialan kehityksen edelläkävijä, jossa yli 325 työntekijää saavat loistaa oman työnsä huippuosaajina yli 40 toimipisteessä ympäri Suomen. InCarin liikevaihto oli vuonna 2020 noin 52,2 miljoonaa euroa. InCar Oy on osa Suvia Groupia.