Keskuskauppakamari: Ansiotuloverotusta kevennettävä kahdella miljardilla eurolla ensi vaalikaudella
”Työn veroale toisi lisääntyneenä työnä ja kasvaneena aktiviteettina osan kustannuksista takaisin julkisen sektorin kirstuun, tutkimuskirjallisuuden mukaan lyhyellä aikavälillä noin 30-50 prosenttia”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Romakkaniemi esitti ehdotuksen Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä.
Lisäksi tuloveronalennus vaikuttaa keskipitkällä aikavälillä koko talouden hintoihin. Kaikissa kotitalouksien ja yritysten palveluiden ja myös tuotteiden hankinnoissa kotimaisen työn verokiila on merkittävä komponentti.
”Työn verotuksen kohtuullistaminen tarkoittaisi myös tätä kautta ostovoiman kasvua entisestään. Lisäksi tuloveron alennus parantaisi suomalaisyritysten hintakilpailukykyä pienentämällä palkankorotuspaineita”, Romakkaniemi muistuttaa.
Tukea tuloveroalennukseen yrityksiltä
Tukea ansiotuloverojen alentamiseen tulee myös yrityksiltä. Kauppakamarien jäsenyrityksille tekemässä kyselyssä kysyttiin, mitkä toimet ovat niiden kannalta tärkeimpiä, jotta Suomen kilpailukyky saadaan paranemaan ja työllisyys kasvuun. Verojen alentaminen nousi yhdeksi tärkeimmistä keinoista.
”Kun yrityksiltä kysyttiin minkä veron alentaminen olisi tärkeintä, 75 prosenttia näki tuloveron alentamisen tärkeimpänä. Ei siis esimerkiksi yrityksen yhteisöveron vaan työntekijöiden ansiotuloverojen alentamisen”, Romakkaniemi sanoo.
Tuloveroalennus mukaan vihreään verouudistukseen
Romakkaniemi kertoo ilahtuneensa Vihreiden puheenjohtajan Maria Ohisalon puoluekokouksessa tekemästä linjauksesta työn ja yrittämisen verotuksen alentamisesta ja painopisteen siirtämisestä kulutukseen ja haittaverotuksen suuntaan. Edellisen kerran vastaavanlainen vihreä verouudistus tehtiin Matti Vanhasen II hallituksessa.
”Työn verokiilasta siirtyi tuolloin kokonaisuudessaan lähes kaksi miljardia euroa kulutus- ja haittaveroihin ja koko auto- ja ajoneuvo- sekä polttoaineverot uudistettiin päästöperusteisiksi. Samanlaista reipasta uudistusta tarvitaan nyt, mutta sitä ei pidä toteuttaa niin, että ensin kiristetään kaikkia mahdollisia kulutus- ja haittaveroja ja vasta myöhemmin katsellaan, voidaanko tuloverotusta laskea. Vihreä verouudistus voi toteutua vain isona verouudistuksena, johon kuuluu myös tuloverojen alennus”, Romakkaniemi sanoo.
Romakkaniemen mukaan tuloveron alennuksesta suomalaisille käteen jäävä raha siirtyisi nimenomaan vihreään kulutukseen.
”Ihmisillä olisi paremmin varaa tehdä niitä vihreitä valintoja eli hankkia ilmastoystävällisiä tuotteita, joiden hinta on usein totuttua korkeampi”, Romakkaniemi sanoo.
Keskuskauppakamarin ehdottaman uudistuksen seurauksena Suomen kokonaisveroaste alenisi noin yhden prosenttiyksikön verran.
Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä 22.9. on avoin medialle. Ohjelma Pörssitalolla alkaa klo 9.00. Päivän ohjelma: https://kauppakamari.fi/palvelut/suuret-paivat/suuri-veropaiva/
Tilaisuuteen voi osallistua myös striimin välityksellä. Pyydä linkki: anne.pakkanen@chamber.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho RomakkaniemiToimitusjohtaja
Puh:040 050 5269juho.romakkaniemi@chamber.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Ekonomistin pikakommentti: Taantuma tarttui työmarkkinoille - työttömyys kasvoi jyrkästi24.4.2024 09:08:57 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan työllisyystilanne on pitkään pysynyt suhdannetilanteen heikkouteen nähden yllättävän hyvänä, mutta tuoreista luvuista ei valopilkkuja löydy. Suhdannetilanne heikkeni työmarkkinoilla roimasti maaliskuussa. “Aletaan pikkuhiljaa olla ihan aidoissa taantumatunnelmissa”, sanoo Appelqvist.
Elovena voitti Vuoden brändi 2024 – palkinnon23.4.2024 17:30:00 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena. Elovena on Raisio-konsernin brändi, jonka tuotteet on valmistettu kaurasta. Brändityön ja aineettomien oikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan lukuisten korkeatasoisten brändien joukosta.
Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.
Keskuskauppakamari: Puhtaan siirtymän investointiverohyvityksen käyttöönotto vahva kasvusignaali16.4.2024 16:50:27 EEST | Tiedote
Hallituksen päätös suurten puhtaan siirtymän investointien verohyvityksen käyttöönottamisesta on vahva signaali Suomelta investointikilpailussa. Teolliset investoinnit ovat ratkaisevassa asemassa sekä taloudellisen kasvun että päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote
Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme