Keskuskauppakamari: Hallituksen työllisyystavoite on 83 000 työllisen päässä

Hallituksen työllisyystavoite on 83 000 työllisen päässä, selviää Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, joka seuraa työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki on erityisen huolissaan pitkäaikaistyöttömien määrän kasvusta.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

”Työllisyys on kehittynyt parempaan suuntaan kesäkuussa. Taustalla vaikuttaa sekä koronarajoitusten helpottuminen, että normaali työllisyyden kausivaihtelu. Työllisyys on tyypillisesti ollut korkeimmillaan aina kesäkuussa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki.

”Tänään julkaistu luku on kuitenkin poikkeuksellisen hyvä, kun se on koronasta huolimatta vuotta 2018 ja 2019 suurempi.”

Työikäisten työllisten määrä kasvoi 97 000 työllisellä verrattuna edellisvuoteen. Työllisyysasteen trendi on ollut kasvussa heinäkuusta 2020 lähtien sen ollessa vuoden 2021 kesäkuussa 72,4 prosenttia.

Kotamäki on kuitenkin huolissaan pahentuneesta koronatilanteesta.

”Heinäkuun aikana tartuntatapaukset ovat taas lisääntyneet merkittävästi, joten nähtäväksi jää, jatkuuko myönteinen työllisyyskehityksen trendi vielä alkusyksystä. Tähän vaikuttaa suuresti se, miten hyvin tilanne saadaan haltuun ja rokotuskattavuus nousuun”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurin mukaan työttömien määrä on noussut vähän verrattuna viime vuoteen. Työttömien määrä on kuitenkin merkittävästi suurempi, jos verrataan vuoden 2019 samaan ajankohtaan. Kotamäen mukaan työn tarjonta on kasvanut, kun sekä työllisten että työttömien määrä on noussut ja näin ollen myös työttömyysaste on laskenut.

Erityisen huolissaan Kotamäki on pitkäaikaistyöttömien suuresta määrästä.

”Pitkäaikaistyöttömien määrä jatkaa kasvamistaan, mikä on erityisen huolestuttavaa. Tyypillisesti mitä pidempään on työttömänä, sitä vaikeampaa työllistymisestä tulee. Pitkittyneessä työttömyydessä riski ammattitaidon rapistumiselle kasvaa. Olisi äärimmäisen tärkeää saada työmarkkinat nyt vetämään ja pitkäaikaistyöttömyys laskuun. Valitettavasti Suomen järjestelmä on rakenteeltaan sellainen, että työttömyysjaksot venähtävät vähän turhan helposti yli vuoden mittaisiksi”, toteaa Kotamäki.

Katse kohti syksyn budjettiriihtä

Kotamäki toivoo, että syksyn budjettiriihestä tultaisiin kuulemaan merkittävistä työllisyystoimista.

”Erityisesti paikallisen sopimisen mahdollistaminen, osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen sekä korjaukset ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan parantaisivat työllisyyttä useilla kymmenillä tuhansilla. Mitä pidempään työllisyystoimien toteuttamisessa kestää, sitä vaikeampaa siitä tulee”, sanoo Kotamäki.

Keskuskauppakamari on aikaisemmin julkaissut listan toimia, joilla 100 000 lisätyöllistä voidaan saavuttaa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.