Keskuskauppakamari: IEA:n pääjohtaja Fatih Birol tapasi suomalaisia yritysedustajia

Kansainvälisen energiajärjestö IEA:n pääjohtaja Fatih Birol tapasi tänään suomalaisen yrityskentän edustajia Keskuskauppakamarin tilaisuudessa. Tapaamisen aiheena oli energiakriisin vaikutukset ja tiet kriisistä eteenpäin. Pääjohtaja Birol korosti, että työtä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi on jatkettava kansainvälisesti.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Tapaamisen aiheena oli energiakriisin vaikutukset ja tiet kriisistä eteenpäin. Pääjohtaja Birol korosti, että kansainvälisesti on jatkettava työtä hiilineutraaliuden saavuttamiseksi. Kriisin aiheuttaja on Venäjän hyökkäyssota ja maakaasun korkea hinta, ja lääke investoinnit päästöttömään energiaan.

”Olemme keskellä ensimmäistä aidosti globaalia energiakriisiä, jolla on vaikutuksia vuosia eteenpäin. Tuleva talvi voi olla hyvin vaikea erityisesti Euroopalle. Talven jälkeen tulee kuitenkin kevät. Kaikista energiasektoria kohtaavista vakavista riskeistä ja haasteista huolimatta uskon, että oikeilla politiikkatoimilla ja investoinneilla kaikkeen vähäpäästöiseen teknologiaan voimme tehdä tästä historiallisen käännekohdan kohti puhtaampaa ja energiaturvallisempaa tulevaisuutta”, pääjohtaja Birol totesi tapaamisessa.

Pääjohtaja Birolin puheenvuoroa seurasi keskustelu, johon osallistuivat edustajat eri toimialoilta sekä Keskuskauppakamarin hallituksesta ja valiokunnista. Keskuskauppakamari jakaa pääjohtaja Birolin tilannekuvan ja näkemyksen.

”Suomalaiset yritykset ja toimialat ovat sitoutuneita polkuun kohti hiilineutraaliutta. Energiakriisi korostaa tarvetta siirtyä fossiiliriippuvuudesta luotettaviin päästöttömiin energialähteisiin. Suomen erityisen vahvuus on laaja puhtaan energian tuotanto ydinvoimasta uusiutuvaan energiaan”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Pääjohtaja Birol vierailee Suomessa Valtioneuvoston kanslian ja Talousneuvoston kutsusta. Vierailun yhteydessä hän tapasi myös elinkeinoministeri Mika Lintilän.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin30.11.2022 09:59:42 EET | Tiedote

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan30.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset isoin viennin jarru – jopa 50 prosenttia vientiyrityksistä kertoo kustannusten nousun heikentävän vientinäkymiä24.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Korkeat kustannukset piinaavat suomalaisia vientiyrityksiä. Jopa puolet vientiyrityksistä kertoo kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä, selviää Kauppakamarien vientijohtajakyselystä. Taantuva maailmantalous ja heikentynyt kysyntä ovat nousseet jopa Venäjän sodasta johtuvien pakotteiden vaikutuksia korkeammalla vientinäkymiä heikentävinä tekijöinä. Geopoliittinen epävarmuus koettelee vientiyrityksiä edelleen ja vastanneista peräti 95 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tapaa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi22.11.2022 09:14:07 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta antoi suosituksen sähköisen huutokaupan toimintatavoista22.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt elintarvikeketjussa käytettyä menettelyä, jossa yritys hankkii elintarvikkeita tai niiden raaka-aineita sähköistä huutokauppaa hyödyntäen. Kauppatapalautakunta on antanut noudatettavista toimintatavoista suosituksen, jonka tarkoituksena on lisätä sähköisen huutokaupan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.