Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Iso-Britannian sopimukseton EU-ero ruuhkauttaa Suomen vientiä ja tuontia

Jaa
Britannian lähtö EU:n tulliunionista ja sisämarkkinoilta vuoden lopussa mahdollisesti ilman mitään kauppasopimusta sekoittaa Suomenkin tuonnin ja viennin Britannian kanssa pitkäksi aikaa. Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mukaan tavaraliikenne Britannian ja EU:n kesken tulee ruuhkautumaan pahoin.
Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

”Jopa tuhansien rekkojen jonot molemmin puolin kanaalia vaikuttavat väistämättä myös Suomen ja Britannian väliseen logistiikkaan. Brexit ei siis ole Suomelle mikään pikku juttu”, sanoo Wood.

Ilman kauppasopimusta tapahtuva ero tarkoittaisi yrityksille käytännössä sitä, että kaupankäynnissä Britannian kanssa noudatetaan samoja sääntöjä, rajoituksia ja tullimuodollisuuksia kuin muiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajan Timo Vuoren mukaan Britanniasta tulee käytännössä Venäjän kaltainen kolmas maa suhteessa EU-maihin. Brexit koskettaa suoraan tai epäsuorasti yli 15 000 suomalaista vienti- ja tuontiyritystä, joista merkittävä osa on yhä epätietoinen Brexitin käytännön vaikutuksista.

”Sopimukseton Brexit iskee ensin tullaukseen ja logistiikkaa. Seuraavaksi se sekoittaa kilpailua Britanniassa, mutta myös EU:ssa”, arvioi Vuori.

Tullit iskevät tiettyihin tuotteisiin Suomen viennissä ja tuonnissa, mikä kiristää kilpailua muiden maiden yritysten kanssa brittikaupassa.

”Esimerkiksi tiettyihin puuteollisuuden vientituotteisiin iskevät kuuden prosentin tullit eivät helpota Suomen metsäteollisuuden kilpailuasemaa Britanniassa”, Vuori sanoo.

Hänen mukaansa Britannia on hyvin riippuvainen muun Euroopan maataloustuotteista, joiden markkinat voivat myös koko Euroopassa toviksi sekoittua.

Vienti- ja tuontiyritysten on hoidettava tulliselvitykset huolitsijoiden avulla ja varauduttava siihen, että se vie aikaa sekä nostaa kaupankäynnin kuluja. Rajalla tehtävät tarkastukset, pidemmät odotusajat ja lisääntyvä paperityö saattavat aiheuttaa huomattavia viivästyksiä erityisesti maantieliikennekuljetuksissa ja satamissa.

”Siitä huolimatta, että esimerkiksi satamat Ranskassa ja Hollannissa ovat tehneet mittavia varautumistoimenpiteitä, sopimuksettoman eron tilanteessa niidenkin kapasiteetti on rajallinen”, Wood sanoo.

Woodin mukaan Britanniassa huolitsijat ovat erittäin huolestuneita logistiikan ja tullauksen toimivuudesta käytännössä, kun tuhannet rekat vyöryvät satamiin tullattavaksi. Tulli-ilmoitusten määrä kasvaa arviolta 270 miljoonaan ja kapasiteetti eri tavoin uhkaa loppua.

”Vuosi 2021 tulee kaikissa oloissa olemaan täynnä yllätyksiä brittikaupassa”, arvioi Wood.

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote

Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.

Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote

Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.

Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote

EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye