Keskuskauppakamari: Iso-Britannian sopimukseton EU-ero ruuhkauttaa Suomen vientiä ja tuontia

Britannian lähtö EU:n tulliunionista ja sisämarkkinoilta vuoden lopussa mahdollisesti ilman mitään kauppasopimusta sekoittaa Suomenkin tuonnin ja viennin Britannian kanssa pitkäksi aikaa. Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mukaan tavaraliikenne Britannian ja EU:n kesken tulee ruuhkautumaan pahoin.

Keskuskauppakamarin liikenteestä ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtava asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

”Jopa tuhansien rekkojen jonot molemmin puolin kanaalia vaikuttavat väistämättä myös Suomen ja Britannian väliseen logistiikkaan. Brexit ei siis ole Suomelle mikään pikku juttu”, sanoo Wood.

Ilman kauppasopimusta tapahtuva ero tarkoittaisi yrityksille käytännössä sitä, että kaupankäynnissä Britannian kanssa noudatetaan samoja sääntöjä, rajoituksia ja tullimuodollisuuksia kuin muiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtajan Timo Vuoren mukaan Britanniasta tulee käytännössä Venäjän kaltainen kolmas maa suhteessa EU-maihin. Brexit koskettaa suoraan tai epäsuorasti yli 15 000 suomalaista vienti- ja tuontiyritystä, joista merkittävä osa on yhä epätietoinen Brexitin käytännön vaikutuksista.

”Sopimukseton Brexit iskee ensin tullaukseen ja logistiikkaa. Seuraavaksi se sekoittaa kilpailua Britanniassa, mutta myös EU:ssa”, arvioi Vuori.

Tullit iskevät tiettyihin tuotteisiin Suomen viennissä ja tuonnissa, mikä kiristää kilpailua muiden maiden yritysten kanssa brittikaupassa.

”Esimerkiksi tiettyihin puuteollisuuden vientituotteisiin iskevät kuuden prosentin tullit eivät helpota Suomen metsäteollisuuden kilpailuasemaa Britanniassa”, Vuori sanoo.

Hänen mukaansa Britannia on hyvin riippuvainen muun Euroopan maataloustuotteista, joiden markkinat voivat myös koko Euroopassa toviksi sekoittua.

Vienti- ja tuontiyritysten on hoidettava tulliselvitykset huolitsijoiden avulla ja varauduttava siihen, että se vie aikaa sekä nostaa kaupankäynnin kuluja. Rajalla tehtävät tarkastukset, pidemmät odotusajat ja lisääntyvä paperityö saattavat aiheuttaa huomattavia viivästyksiä erityisesti maantieliikennekuljetuksissa ja satamissa.

”Siitä huolimatta, että esimerkiksi satamat Ranskassa ja Hollannissa ovat tehneet mittavia varautumistoimenpiteitä, sopimuksettoman eron tilanteessa niidenkin kapasiteetti on rajallinen”, Wood sanoo.

Woodin mukaan Britanniassa huolitsijat ovat erittäin huolestuneita logistiikan ja tullauksen toimivuudesta käytännössä, kun tuhannet rekat vyöryvät satamiin tullattavaksi. Tulli-ilmoitusten määrä kasvaa arviolta 270 miljoonaan ja kapasiteetti eri tavoin uhkaa loppua.

”Vuosi 2021 tulee kaikissa oloissa olemaan täynnä yllätyksiä brittikaupassa”, arvioi Wood.

Keskuskauppakamari: Pysäytetään tauti, ei terveitä työntekijöitä26.1.2021 10:23:16 EETTiedote

Suomen ja Viron Keskuskauppakamarit lähettivät tänään yhteisen kirjeen Viron tänään työssään aloittavalle pääministerille Kaja Kallakselle sekä Suomen pääministerille Sanna Marinille. Kirjeessä vedotaan maiden hallituksiin, että ne yhteistyössä keskenään ja maiden välisten liikennöitsijöiden kanssa löytäisivät ratkaisun testaamisjärjestelyyn, jolla terveiden ihmisten liikkuminen maiden välillä voidaan turvata.

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät: Oppisopimuskoulutus tehokkaammin käyttöön – uudistuksia koulutuksen tuki- ja korvausjärjestelmiin22.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät ehdottavat uutta oppisopimustukea palkkakustannusten porrastamiseksi. Myös koulutuskorvaukset tulee uudistaa niin, että korvauksen maksaminen on velvoittavaa ja sen taso on suhteessa ohjauksen vaatimaan resurssiin. Oppisopimuskoulutusta tulee kehittää siten, että opiskelijan töihin ottaminen on yritysten näkökulmasta kannattavampaa.