Keskuskauppakamari kehysriihestä: Liikenne liian helppo kohde leikkauksille – päätökset romuttavat Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta

Kehysriihen päätökset kirittää vihreää siirtymää nopeuttamalla investointien luvitusta saa Keskuskauppakamarilta kiitosta. Toisaalta päätökset liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle ovat suuri pettymys, sillä leikkaukset vaikeuttavat merkittävästi Suomen mahdollisuuksia hyödyntää EU-rahoitusta infraan. Keskuskauppakamarin mukaan huonokuntoinen infra on myrkkyä päästövähennyksille ja liikennesektorin päästöjä tulisi leikata. Nykytilanteessa on huomioitava myös Suomen logistisen sijainnin muutos Venäjän hyökkäyssodan myötä sekä toimivien yhteyksien merkitys.

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala.

Kehysriihen päätökset panostuksista TKI-investointeihin edistävät suomalaisia innovaatioita ja puhtaita investointeja. Investointien luvituksen nopeuttaminen, erityisesti vihreää siirtymää edesauttavien investointien luvituksen nopeuttaminen, on Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Päivi Woodin mukaan selkeä parannus yritysten toimintaympäristöön Suomessa.

”TKI-investointien ja luvituksen nopeuttaminen sekä lupaviranomaisten ja hallinto-oikeuksien resursseihin kohdistuvat panostukset auttavat yrityksiä matkalla kohti vihreää siirtymää. Panostuksia tervehditään ilolla, mutta toimeenpano ratkaisee”, sanoo Päivi Wood.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaan kohdistuu suurimmat, 127 miljoonan euron leikkaukset. Keskuskauppakamarin mukaan ilman riittävää rahoitustasoa infran rapistuessa myös liikenteen päästöt kasvavat.

”Näillä leikkauksilla käytännössä romutetaan myös Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta infraan. Kun perusväylänpitoa halutaan syystäkin varjella tulevissa leikkausten kohdennuksissa, käytännössä kassa on tyhjä uusille infrainvestoinneille. Jos Suomesta ei löydy kansallista rahoitusta, ei EU-rahoitustakaan pystytä hyödyntämään”, sanoo Wood.

Keskuskauppamarista muistutetaan, että Venäjän hyökkäyssota muuttaa myös Suomen logistista sijaintia.

”Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat kuljetuskustannusten lisäksi myös kuljetusten toiminta- ja huoltovarmuuteen, viime kädessä siihen, mikä on Suomen logistinen sijainti ja Suomen saavuttavuus”, sanoo Wood.

”Meidän on pidettävä huolta siitä, että suhteellinen logistinen sijaintimme ei karkaa yhä kauemmas maailman markkinoilta kohoavien energiahintojen ja rapistuvan infran myötä”, toteaa Wood.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työttömyyden trendi alitti koronaa edeltäneen tason – työmarkkinoiden paras vire kuitenkin taittumassa24.5.2022 10:22:13 EEST | Tiedote

Työmarkkinoilla on edelleen hyvä vire, vaikka työllisyyden paraneminen eteneekin ymmärrettävästi aiempaa hitaammin jo valmiiksi korkeasta lähtötasosta johtuen. Työttömyystilanne jatkaa sekin paranemista, mutta pitkäaikaistyöttömyyden hidas aleneminen säilyy edelleen kipupisteenä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist huomauttaa, että työmarkkinoiden paras vire alkaa jatkossa kuitenkin taittua, ja suhdanne-ennusteet ennakoivat Suomen talouden kasvun merkittävää hidastumista.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.